caledonianclear skrev 2018-11-14 21:38:20 följande:
Tack för svar!
Jag stressar inte så mycket heller, men eftersom femåringen fortfarande inte vill sova ensam så känner jag lite oro över att bebisen ska bli likadan. Femåringen samsov med oss tills han var cirka två år och flyttade in i eget rum med stor säng. Han har nyligen slutat vakna varje natt och ropa på mig eller pappa, så det skulle vara skönt om åtminstone ett av barnen kunde somna på egen hand i sin egen säng.
Jag tycker också att vår yngste verkar ha mycket oro i kroppen. Han kan liksom inte slappna av utan känns alltid spänd och stressad. Visst skulle det vara skönt om han sov mer, men det är mer den där oron som är jobbig. Jag vill ju att han ska känna sig trygg och lugn. Jag minns att vi hade nattningsproblem med vår äldsta, men han betedde sig aldrig så här utan var väldigt lugn annars. Jag kanske ska tillägga att minstingen har utvecklats otroligt snabbt jämfört med vår äldsta och går nästan redan (inget skämt, han står själv utan stöd). Tänker att det kan vara så att det blir för mycket helt enkelt för hjärnan att bearbeta och att det lugnar ner sig efter ett tag?
Vår son är också väldigt snabb i utvecklingen och börjar nog gå vilken dag som helst känns det som. Vi märkte också att när han fattade vinken med att krypa började han gråta, på samma sätt när han började gå med stöd grät han. Tror att det äe väldigt mycket för de små att ta in och säkert är det en orsak att han är så orolig. Vår son var också det ett tag för någon/några månader sen.