• tankfull

Arga blickar

Jag har en dotter som nu är snart 10 år och väldigt väluppfostrad. Men hon hade enorm energi som liten och ville klättra och hoppa och klänga hela tiden - aldrig skrikig eller högljudd dock. Jag förberedde mig alltid innan vi gick nånstans med att ha med saker som kunde distrahera henne, för jag förstår till fullo att folk blir irriterade på ungar som är högt och lågt hela tiden. Eftersom jag verkligen kämpat med att hitta på sätt att få barnet lugnt, som att ha med dricka, snacks, kul leksaker, prata med henne (titta ut genom fönstret på hundar eller räkna bilar som far förbi), ha med pysselböcker eller nåt annat, så blir jag faktiskt också irriterad på föräldrar till livliga barn som inte tar den kontrollen och distraherar barnen för att folk ska få lugn och ro. Är det en situation där man vet att man måste vänta så får man planera innan. Man skulle i värsta fall kunna säga till receptionisten att man är utanför dörren med barnen och leker och att de kan ringa en signal när turen kommit så kan man gå in igen.

• tankfull
    Anonym (Kajamaja) skrev 2018-11-14 13:43:50 följande:
    Så du blir irriterad om jag befinner mig i mataffären med mitt barn som kanske är lite högljutt eller, som du uttrycker det, har enormt mycket energi? Du blir irriterad om jag inte tagit med leksaker till barnet då? Snacks blir lite svårt då mitt barn har diabetes och inte mår bra av att äta stup i kvarten.

I övrigt avleder vi och pratar så gott det går, inte alltid det hjälper dock. Man kan ju dock inte ha med leksaker överallt i alla situationer. Dessutom kan barn ha diagnoser som kanske inte syns på utsidan, som gör att det inte är lika lätt för alla föräldrar att avleda o s v.

Folk lär ju fortsätta irritera sig och ge menande blickar ändå men jag kan ju önska att man försökte ha förståelse för varandra. Jag förstår också att andra blir störda och gör ALLT som står i min makt för att förhindra men det är inte tillräckligt i alla situationer. Ska vi då hålla oss inomhus???
    Det jag säger är att jag blir irriterad på de föräldrar som inte försöker avleda barnen. Jag har sett föräldrar som bara står som fån och låter ungarna härja vilt, har du aldrig sett det menar du? Att ha en väska med lite leksaker i är inte ett dugg svårt, små barn kan gilla att leka med nycklar, reflexer och vattenflaskor också så man kan ta vad man har. Och det måste väl finnas sockerfria snacks också, som typ majskrokar eller nåt? Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar. 
  • tankfull
    Anonym (Ermi) skrev 2018-11-14 20:02:11 följande:
    Du kommer liksom halvvägs i tanken här. Du hade ett motoriskt oroligt barn. En del har motoriskt oroliga barn som inte går att avleda med tråkiga pysselböcker eller en godisbit,särskilt inte om det är syskon med... Ditt barn var helt enkelt ett helt vanligt barn av den enklare sorten och du verkar inte ha haft tre mindre barn samtidigt.

Jag skulle aldrig ha med mig flera barn, det beror på att jag har möjligheten att lösa det på andra sätt. Om jag tyckte någon annans barn var SÅ jobbiga att jag inte stod it vore ju bästa lösningen att hjälpa till - bättre för mig, mamman OCH barnen.
    Mitt barn var inte enkelt, hon avskydde att sitta stilla överhuvudtaget och pysselböcker var inte en grej för henne  förrän hon kom upp i skolåldern - då hon fortfarande inte ville sitta stilla men ju var tvungen ibland om vi åkte tåg, bil el flyg. Jag är uppvuxen med tre syskon och min ena syster har tre barn i nära ålder. Jag är lärare och vet att det är kämpigt med många barn samtidigt, men jag kan också se att det finns föräldrar som inte har det där sunda förnuftet och uppfinningsrikedomen som verkligen kan göra skillnad när det gäller att göra en påfrestande situation så uthärdlig som möjligt. Så bra att du hjälper till med andras jobbiga barn, det är inte många som skulle göra det, särskilt inte som det finns en hel del mammor som är rätt snarstuckna och tar andras förslag som kritik. If you know what I mean Flört
  • tankfull
    Anonym (Tessa) skrev 2018-11-14 22:08:42 följande:
    Tyvärr finns det människor som blir sura hur mycket man än försöker. Var med om en mamma med ett spädbarn som fick en utskällning för att hon inte fick tyst på barnet. Hon hade försökt amma och gick och vaggade så jag vet inte vad mer som surgubben som skällde förväntade sig.
    Jag har också fått sura blickar trots att jag har gjort mitt bästa med mina små. Vad man än gör är inte bra nog enligt vissa.
    Ja, det är trist om folk blir sura för ingenting. 
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 07:59:56 följande:

Vet du Ts. I Sverige får man inte höras eller synas. I Sverige får man vara kränkt eller bli irriterad för allting.

Jag har lärt mig att man mår så mycket bättre av att bara fullkomligt skita i vad främlingar ute på stan/affär/tandläkare etc anser. De har inte gått i dina skor. Här på familjeliv ska alla dock leka så jäkla "duktiga". Gör du, gör så. "Jag gjorde, jag hade".

Våra barn är olika, liksom vi. Vi klarar och hanterar allting olika. Trångsynta små besserwissrar har helt enkelt inte förmågan att tänka eller se utanför sin egen lilla världsbild.

Klart att barnen triggar varandra och det kommer bli folk av de också :)

Värre är, vuxna som inte kan bete sig men har krav på att barn ska. (Någon här i tråden som blir irriterad för att du inte gör som henne, herregud vilket rikspucko. Eller den gamla gubben hos tandläkaren)

Sluta må dåligt för andra!!!! Det gynnar dig inte alls.

Du själv är tveklöst den otrevligaste i tråden och verkar inte ha ett uns förståelse för någon annan, så det blir bara komiskt när du pratar om att gå i andras skor. Föräldraskapet och livet i stort är kämpigt för ALLA, men en del tycks tro att de har det så mycket tuffare än alla andra. De lugna barnen har också varit trötta och griniga och trotsiga, men deras föräldrar har kanske varit bra på att hitta strategier istället för ursäkter. Sverige har blivit ett land där människor är mindre artiga, trevliga och hänsynsfulla mot varandra och det är synd att det ska vara så.
  • tankfull
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 21:32:31 följande:
    Förlåt, men varför i hela fridens namn skulle din förälder gråta över att barn som denne inte känner, bråkar och låter en stund innan tandläkare besök?

Nu är det ju så att samhället kretsar inte kring gamla människor och din förälders tandläkartid är knappast viktigare än barnens - som dessutom är framtiden.

Låter som din familj är allmänt ängsliga och rädda av sig. En egenskap ni får träna er på som ni tycker om barnen.

Nej förlåt. Har sjukt svårt för bittra människor som bara ska irritera sig över precis allting.

Som jag skrev tidigare. Jag har nog aldrig träffat en allmänt slö förälder som låter barnen göra vad de vill. Om man mot förmodan stöter på en sådan så har den föräldern garanterat kämpat länge men nu gett upp.

Tror alla skulle må lite bättre av att inte vara så dömande. Men svenskar verkar konstant ha något uppkört i arslet.
    "Tror alla skulle må lite bättre av att inte vara så dömande. Men svenskar verkar konstant ha något uppkört i arslet". Vad är fel med det här uttalandet? Ingen idé? Nej, trodde inte det heller. Men tur att svenskar är så präktiga att de bryr sig om resten av världen och öppnar dörrarna till Sverige för tusentals och åter tusentals flyktingar.
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 21:41:11 följande:
    Jag är inte ett dugg otrevlig. Jag har förståelse för barnfamiljen. Därför har jag också skrivit som jag gjort. Eftersom att alla barn och vuxna är olika så kan man tyvärr inte jämförs varken barn eller vuxna. Om ditt barn blir si när hen är ledsen så blir ts barn så.

Självklart har alla föräldrar dessutom olika förutsättningar och ta beskriver ju sina. En kvinna med flera barn, är mannen inte kunde ta ledigt och hon själv dessutom har en funktionsnedsättning. Skillnad mot en familj där kvinnan inte har en funktionsnedsättning och där man bara har med sig ett barn till tandläkaren för att mannen är hemma med det andra.
    Jo, du är otrevlig. Och dessutom dömande. 
  • tankfull
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 21:43:40 följande:
    Nej jag dömer inte en mamma med ett gäng barn som för tillfället har det jobbigt.

Det jag menar med att alla har något uppkört är att hänsynen alltid ska gå åt ett håll - det tysta lugna snälla fina hållet. Men man kan knte ha förståelse ellr visa hönsyn yill denna mamma.

Svenskar bryr sig inte mer än någon annan. Däremot är det trendigt att vara "godhjärtat"
    Om du inte känner mamman och barnen men ändå tar parti för dem mot den äldre mannen eller mot vemsomhelst som vågar sig på att ifrågasätta vissa föräldrars uppfostringsförmåga så är du dömande. "Med 1,1 procent av BNI i bistånd ger Sverige relativt allra mest i världen" (Nyhetssajten, europaportalen). Så jo, svenskar bryr sig mer än andra. Sluta vara så dömande mot dem! Det är en jäkla tur att de inte tänker som du gör om att inte ta hänsyn till andra.
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 21:52:00 följande:
    Ja till skillnad från dig :)
    Ja, precis. Jag har inte uttryckt mig på det sättet du gör.
  • tankfull
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 22:03:54 följande:
    Du tolkar in väldigt mkt i det jag skriver. Jag har aldrig sagt att man inte ska ta hänsyn. Däremot är det en enorm överdrift att sticka ifrån tandläkaren för att man inte klarar av barn och ljud. Man får såklart göra detta om man vill det men behöver man vara tjurig för det? Mamman gjorde ju så gott hon kunde.

Alla som skriver är dessutom dömande och antar att det är en slö förälder som låter barnen göra vad tusan de vill. Det är det som stör mig.

Jag bryr mig inte om hur mkt folk ger utan hur de är och agerar. Där är tyvärr vi svenskar ganska skitnödiga.
    Men du vet ju ingenting om mannen som inte orkade vara kvar hos tandläkaren, om han hade tinnitus eller migrän eller vad det var som gjorde att han inte orkade med den hysteriska situationen (mammans egna ord). Nej, jag har till exempel inte sagt att mamman inte gjorde vad hon kunde men jag har påpekat att det finns föräldrar som är dåliga på att uppfostra barn och då kan man inte skylla bara på att barn ska få vara barn och det måste omgivningen bara tåla. Jag håller inte med om din bild av svenskar och hur du tycker att alla svenskar är "skitnödiga" och andra fina uttryck. Det är inget jag tolkar in utan klart och tydligt vad du säger, och det är dömande och stör mig. Men nu tänker jag inte argumentera mer med dig utan gå vidare.
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 22:09:46 följande:
    tankfull skrev 2018-11-15 22:00:04 följande:

Ja, precis. Jag har inte uttryckt mig på det sättet du gör.

Jag vet inte vad i mitt inlägg du tycker var så otrevligt? Men har läst igenom alla dina nu och jag tvivlar starkt på att du är lärare. Ditt sätt är rätt sätt och alla andras fel. Du dömde ut TS direkt och antog att hon inte hade gjort som du gjorde med ditt barn. Du är verkligen inte en trevlig person och jag hoppas inte du är lärare till mina barn.

En lärare borde dessutom veta hur svåra barn kan vara trots att föräldrar gör ALLT. Du kan således inte jämföra ditt barn med andras barn. Vilket jag skrev i mitt inlägg - att ingen är den andra lik. Men jag anser absolut att hänsyn ska gå åt båda håll. Medan många andra här tycker att det ska gå mot den äldre mannen.
    Då borde du nog ta och läsa igenom dina inlägg i så fall, för ditt sätt att uttrycka dig är definitivt inte trevligt. Har aldrig påstått att mitt sätt är det enda rätta, jag har endast kunna konstatera att det finns föräldrar som inte alls gör allt de kan för att uppfostra barnen utan står rätt passiva, och jag skrev samtidigt att de föräldrar som faktiskt gör allt de kan brukar mötas av sympati och inte arga blickar, just för att man ser skillnaden i ansträngning. Så läs gärna vad jag faktiskt skriver. Som lärare (jag är 1-7 lärare) ska man hålla i en hel klass med barn samtidigt och har man inte bra strategier så blir det fullständigt kaos, och man kan inte sätta sig ned och tycka synd om sig själv eller förvänta sig att någon ska sympatisera med en för att man inte lyckas få barnen lugna - det är bara att se till att hitta ett sätt att skapa ordning på ena eller andra sättet. Svåra barn är oftast svåra av en anledning och ibland är det på grund av föräldrarna och hemmiljön. Det betyder inte att jag dömer ut barnen, för det är inte deras fel, men i vissa fall är det faktiskt föräldrarna som skapat problemen. Jag tänker inte ägna dig mer tid nu.
Svar på tråden Arga blickar