Inlägg från: Anonym (Ermi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ermi)

Arga blickar

tankfull skrev 2018-11-14 10:04:09 följande:

Jag har en dotter som nu är snart 10 år och väldigt väluppfostrad. Men hon hade enorm energi som liten och ville klättra och hoppa och klänga hela tiden - aldrig skrikig eller högljudd dock. Jag förberedde mig alltid innan vi gick nånstans med att ha med saker som kunde distrahera henne, för jag förstår till fullo att folk blir irriterade på ungar som är högt och lågt hela tiden. Eftersom jag verkligen kämpat med att hitta på sätt att få barnet lugnt, som att ha med dricka, snacks, kul leksaker, prata med henne (titta ut genom fönstret på hundar eller räkna bilar som far förbi), ha med pysselböcker eller nåt annat, så blir jag faktiskt också irriterad på föräldrar till livliga barn som inte tar den kontrollen och distraherar barnen för att folk ska få lugn och ro. Är det en situation där man vet att man måste vänta så får man planera innan. Man skulle i värsta fall kunna säga till receptionisten att man är utanför dörren med barnen och leker och att de kan ringa en signal när turen kommit så kan man gå in igen.

Du kommer liksom halvvägs i tanken här. Du hade ett motoriskt oroligt barn. En del har motoriskt oroliga barn som inte går att avleda med tråkiga pysselböcker eller en godisbit,särskilt inte om det är syskon med... Ditt barn var helt enkelt ett helt vanligt barn av den enklare sorten och du verkar inte ha haft tre mindre barn samtidigt.

Jag skulle aldrig ha med mig flera barn, det beror på att jag har möjligheten att lösa det på andra sätt. Om jag tyckte någon annans barn var SÅ jobbiga att jag inte stod it vore ju bästa lösningen att hjälpa till - bättre för mig, mamman OCH barnen.
  • Anonym (Ermi)
    EdaEda skrev 2018-11-15 16:23:39 följande:

Knappast.

Vuxna besitter dock många färdigheter barn inte hunnit utveckla. Därför är det pinsamt med vuxna som klagar på barn när de uppenbart själva saknar samma färdigheter som barnen.

Precis. Om man stormar ut från tandläkarmottagningen för att man inte kan hantera sina känslor när barn syns/hörs så är det nog ens eget problem. Finns ju privata/mindre mottagningar där det sällan är folk i väntrummet (om det ens finns väntrum).
  • Anonym (Ermi)
    Anonym (Tandläkarskräck) skrev 2018-11-15 18:34:08 följande:

Så du tycker att det är viktigare att två ungar får bråka och slåss i väntrummet än att en äldre man får besöka sin tandläkare?

Är det så man ska tolka din kommentar?

Jag har en förälder i den åldern och ditt resonemang gör att jag faktiskt är glad att jag inte vet vem du är, samt att du inte är i samma rum som jag.

Fast problemet var väl inte att barnen bar hem mannen? Han kunde ju bara inte hantera sina känslor och sitt agerande - som ett barn alltså, fast det inte var han som var barn.
  • Anonym (Ermi)
    Anonym (anonym person) skrev 2018-11-17 01:15:44 följande:

Varför frågar du om du ska säga ifrån när gubben blänger argt. Tycker du ska be om ursäkt istället för att dina barn stör. Förstår att det oftast är äldre som blänger för på deras tid så var barnen strängt uppfostrade. Och då lydde barnen när man sa till dem. För jag antar att du sa till dem?! Idag säger ju inte en del ens till sina barn. Dem får hållas helt enkelt. 

Haha. Hur gala är du? Och hur mycket har du umgåtts med äldre människor egentligen?

Det har i alla tider funnits barn som haft extra sen utveckling av konsekvenstänk precis som det alltid funnits barn som varit sängvätare länge. Det går inte att få någondera att plötsligt bli någon annan än de är. Däremot går det att få dem att må väldigt dåligt över sådant som de inte kan styra över genom att pressa dem fulla med skam och ångest. Om man är tillräckligt hård och elak kan man lyckas förbättra beteendena genom att ge dem depressioner som gör dem lugnare/apatiska eller så att de knappt vågar somna och därför kissar mer sällan för att de ligger vakna med ångest istället.
Svar på tråden Arga blickar