• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

sextiotalist skrev 2018-11-06 08:24:25 följande:

Fast fortfarande är din användning av begreppen fel. Laglotten är den del av arvslotten som inte kan testamenteras bort, fast egentligen kan man det, men en bröstarvinge kan klandra testamentet och då få ut sin laglott. Så ts har inte använt begreppen fel

Precis och det jag vill få till.

Ni ser, det finns de som verkligen vet vad de pratar om och bara genom det kan jag utgöra mina alternativ mer ingående.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:29:41 följande:

Ja, du kan testamentera bort allcdin kvarlåtenskap men arvingen kan som sagt alltid klandra det och få ut sin laglott. Det är i tråden helt klart att TS när hon skriver arvslott menar den disponibla kvoten.

Du och jag skriver i grunden exakt samma sak men uttrycker oss olika. Det jag säger är att hon kan inte med testamente försäkra sig om att särkullbarnen ej ska ärva arvslotten (vilket är hennes rubrik). Detta eftersom halva arvslotten är laglotten som de alltid kan kräva att få.

Du har så fel
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 08:30:11 följande:

Laglotten + disponibla delen = arvslotten.

Antag att :

Laglotten = gul

Disponibla delen = blå

Arvslotten = grön (gul+blå)

Du kan inte testamentera bort grön, eftersom gul ingår i grönt och aldrig går att få bort. Du måste benämna blå som blå i ditt testamente. Skriver du grön (arvslott) blir det ogiltigt.

Du har också så fel
  • Anonym (Ylva/TS)
    Limeblad skrev 2018-11-06 09:05:56 följande:

Det är riktigt. Men om ? är jurist (som följer Samfundets regler) kan hen inte ge rådet att skriva ett testamente som inte kommer hålla för rättslig prövning.

Så i stort sett skriver ni samma sak. Laglotten kan man inte med bindande verkan testamentera bort (iom att ett sånt testamente kan klandras). Därför skulle därför vara oetiskt att ge rådet göra det.

Jag vill inte testamentera bort den bara arvslotten och Vårt gemensamma bo. Vi äger hälften av huset, men vi har inte direkt lust att skänka hälften vid gud förbjude ev bortgång. Dessutom vill vi ha pengar till ev begravning osv. Inget våra barn ska behöva betala.
  • Anonym (Ylva/TS)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 09:21:42 följande:

Dödsboet betalar begravning, så den delen hanteras innan bodelning.

Det lättaste är att investera ett par timmar hos en jurist, som på ett korrekt sätt skriver ner era önskemål.

Okej det var ju skönt, vill inte att barnen ska få hantera sånt. Har tyvärr inte råd med fler jurister, vi anlitade en för tre år sen men det gäller när barnen är under 18 och vem som ska förvalta dödsbo. När barnen är över 18 gäller det inte.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Limeblad skrev 2018-11-06 09:22:11 följande:

Vad snackar du om? Begravningen bekostas av dödsboet före arvsskifte. Inte av ens barn (om man inte är helpank och barnen vill det för att få en fin begravning). All egendom, inklusive ert hem, ingår i dödsboet och som (efter lösen av skulder) delas upp i arvslotter eller laglotter eller på annat sätt (beroende på hur ni agerar

Vi vill dela upp egendom i form av förvaltarskap och arvslott. För vi vet att våra barns närmaste familj inte har skam i kroppen, de skulle kunna komma in och ta både bil och hem.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Ess skrev 2018-11-06 09:25:34 följande:

Det blir ju inte hälften som försvinner eftersom era gemensamma barn är med och delar på kakan.

Skriv testamente på att särkullarna enbart ska få sin laglott och resten till partnern. Så länge ni är "unga" så kan ni täcka upp med en livförsäkring med partnern som förmånstagare så att hen kan lösa ut särkullarna .

Aha! Är det så vi ska gå tillväga allså.
  • Anonym (Ylva/TS)

P.s vi har bara 1 gemensamt

• Anonym (Ylva/TS)
    Regndamen skrev 2018-11-06 09:34:58 följande:

Alternativ nummer 3.

Alternativen är inte till för dig, utan för mig att avgöra efter alla råd eller brist på..

Ibland undrar jag verkligen om folk läser in mer än nödvändigt i trådar här på fl. Med vilja eller inte, det kan man undra.
  • Anonym (Ylva/TS)

Bra, då tycker jag ni söker upp annan tråd så slipper jag både eran okunskap och otrevligheter. Win Win!

En seriös jurist vet PRECIS vad denne talar om när man nämner sådant här, så den fungerar inte med mig.

Vad vi betalade 5000 för har jag redan svarat på. Att jag ens svarar..

Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!