• cb66

Kära MC-förare.

Kirenaj68 skrev 2018-11-05 00:32:27 följande:

Kära MC-förare (choppers undantagna). Jag bryr mig ärligt talat inte om ni kör ihjäl er eller inte eftersom ni själva inte tycks bry er, så som ni far fram på vägarna. Men ni kan väl åtminstone ha era anhöriga i åtanke emellanåt. De vill nog inte att det ringer på dörren en dag och utanför står en polis och en präst som har ett sorgligt bud att framföra........

NU är det väl så att choppers är mycket trafikfarligare än andra modeller. Ofta hemmabyggda, dålig belysning, otymplig körställning, äldre motorer, dålig styrförmåga och inga moderna säkerhetsfunktioner som ABS.

Dessutom ser man sällan chopperförare i säkerställ och integralhjälm eller reflexkläder.

Ska du undanta några MC förare är det väl de som kör nya sporttourers med gula västar.
  • cb66
    BossHoss skrev 2018-11-08 07:53:02 följande:
    cb66 skrev 2018-11-05 09:45:51 följande:
    NU är det väl så att choppers är mycket trafikfarligare än andra modeller. Ofta hemmabyggda, dålig belysning, otymplig körställning, äldre motorer, dålig styrförmåga och inga moderna säkerhetsfunktioner som ABS.

Dessutom ser man sällan chopperförare i säkerställ och integralhjälm eller reflexkläder.

Ska du undanta några MC förare är det väl de som kör nya sporttourers med gula västar.
    Självklart är det mycket flera som kör så kallade sporthojar som kör som idioter för att det är just det som de hojarna är till för. Höga hastigheter och mycket hästkrafter för att så snabbt som möjligt kunna accelerera. De som väljer custom hojar väljer det mer för utseende och körupplevelse istället för adrenalinkickar när man kör. Så det är ju ganska naturligt, samma som med bilar, Du köper ingen sportbil för att inte köra fort med den

Choppers besiktigas precis på samma sätt som sporthojar och skall fullfölja reglerna för ljud och ljus som sportcyklar, och det är lika många som strippar sina cyklar som kör sport som chopper och använder "mini" blinkers vilka idag lyser bättre än gårdagens standardblinkers. 
    De som kör sport har jag aldrig sett ha reflexväxt då de har totalskinnställ, vissa som kör custom har det, och de har ofta jeans, hoodie osv på sig, men idag finns det sådana som har inbyggda skydd så det ser ut som man kör i vanliga kläder fastän man har hela godkända ställ på sig.

De som är bäst på både reflexvästar och ställ är uteslutande de som kör touringhojar

som också kallas sporttourers
  • cb66
    BossHoss skrev 2018-11-08 09:03:02 följande:
    ok..
    Finns många underkattegorier men har för mig att de fyra stora är (innom två hjul och kallar inte scooter för mc )

Cross, Sport, Custom, Touring och så en sjö av underkategorier
    Jag tror vi menar samma grupp av MC-förare som kör med reflexväst och har låg olycksrisk. När det gäller choppers så är de överrepresenterade ståendes vid vägkanten efter fel på motorn.
Svar på tråden Kära MC-förare.