• Kirenaj68

    Kära MC-förare.

    Kära MC-förare (choppers undantagna). Jag bryr mig ärligt talat inte om ni kör ihjäl er eller inte eftersom ni själva inte tycks bry er, så som ni far fram på vägarna. Men ni kan väl åtminstone ha era anhöriga i åtanke emellanåt. De vill nog inte att det ringer på dörren en dag och utanför står en polis och en präst som har ett sorgligt bud att framföra........

  • Svar på tråden Kära MC-förare.
  • Virriga Vera

    Ehh, jaha. Här målar man med breda penslar..... Jag kör inte chopper och det är det inte så många som gör. Det är ett fåtal som far fram på vägarna som jehu, flertalet i mckollektivet gör knappast det.


  • cb66
    Kirenaj68 skrev 2018-11-05 00:32:27 följande:

    Kära MC-förare (choppers undantagna). Jag bryr mig ärligt talat inte om ni kör ihjäl er eller inte eftersom ni själva inte tycks bry er, så som ni far fram på vägarna. Men ni kan väl åtminstone ha era anhöriga i åtanke emellanåt. De vill nog inte att det ringer på dörren en dag och utanför står en polis och en präst som har ett sorgligt bud att framföra........


    NU är det väl så att choppers är mycket trafikfarligare än andra modeller. Ofta hemmabyggda, dålig belysning, otymplig körställning, äldre motorer, dålig styrförmåga och inga moderna säkerhetsfunktioner som ABS.

    Dessutom ser man sällan chopperförare i säkerställ och integralhjälm eller reflexkläder.

    Ska du undanta några MC förare är det väl de som kör nya sporttourers med gula västar.
  • viktorjohan

    Jag kör en modern hoj men med klassiskt utseende. En custommodell på 900 cc. Den kostar mindre i helförsäkring än min frus moped. Det betyder ju att den typen av mc med min typ av förare har lågrisk. Annars vore premien högre. Man ska nog akta sig för att dra alla mc-förare över en kam!

  • Pentra

    Att dra alla mc-förare, förutom choppers, över en kam är faktiskt ytterst okunnigt. Av alla mc-förare jag sett, speciellt denna senaste sommar, så kan de som betett sig vårdslöst räknas på min ena hand; och jag har lagt många mil på vägarna. Betydligt högre procent av vårdslösa förare finns bland bilisterna. ... När jag åker hoj då söker jag aldrig adrenalinstinn action, utan vill fridfullt brumma omkring och njuta av naturen runtomkring. Och, att åka MC flera i sällskap kan faktiskt ofta ha den effekten att alla kör långsammare och säkrare. I vår familj har både jag och min sambo mc-körkort och egna hojar. Då vi åker tillsammans med andra så går det alltid i än makligare fart än om vi skulle åka ensamma, men man försöker ändå anpassa sig någotsånär till trafikrytmen överlag. Vi, likt många andra, ingår inte i en vänkrets där man måste bräcka den andre eller de övriga med halsbrytande manövrar, och det varesig om jag sitter på min VFR eller på min Deauville. Vi använder våra hojturer som en ventil i vardagen, som värdefull egentid för att få kraft till övriga familjemåsten, och det oavsett om vi t.ex. har haft barnvakt och åkt iväg tillsammans på samma hoj eller om vi åkt iväg på egen hand utan den andre. De få gånger som jag, som hojåkare, kör om en bilist så tackar jag för samarbetet om de hjälper mig förbi. Dessutom så kör jag själv alltid överlag långsammare när jag kör hoj än när jag kör bil, just för att jag vet hur illa vissa bilister kan bete sig i trafiken. Av erfarenhet så vet jag att alltför många bilister bara tittar efter andra bilister, och de ser därför inte hojåkare även om de tittar rakt på dem. :-/ Så, att det en dag står en polis och en präst utanför en mc-förares familjs dörr beror oftast på att en jäkla bilist inte har haft ögonen på skaft och/eller hjärnan påkopplad ordentligt! ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Kirenaj68
    Pentra skrev 2018-11-07 21:21:03 följande:

    Att dra alla mc-förare, förutom choppers, över en kam är faktiskt ytterst okunnigt. Av alla mc-förare jag sett, speciellt denna senaste sommar, så kan de som betett sig vårdslöst räknas på min ena hand; och jag har lagt många mil på vägarna. Betydligt högre procent av vårdslösa förare finns bland bilisterna. ... När jag åker hoj då söker jag aldrig adrenalinstinn action, utan vill fridfullt brumma omkring och njuta av naturen runtomkring. Och, att åka MC flera i sällskap kan faktiskt ofta ha den effekten att alla kör långsammare och säkrare. I vår familj har både jag och min sambo mc-körkort och egna hojar. Då vi åker tillsammans med andra så går det alltid i än makligare fart än om vi skulle åka ensamma, men man försöker ändå anpassa sig någotsånär till trafikrytmen överlag. Vi, likt många andra, ingår inte i en vänkrets där man måste bräcka den andre eller de övriga med halsbrytande manövrar, och det varesig om jag sitter på min VFR eller på min Deauville. Vi använder våra hojturer som en ventil i vardagen, som värdefull egentid för att få kraft till övriga familjemåsten, och det oavsett om vi t.ex. har haft barnvakt och åkt iväg tillsammans på samma hoj eller om vi åkt iväg på egen hand utan den andre. De få gånger som jag, som hojåkare, kör om en bilist så tackar jag för samarbetet om de hjälper mig förbi. Dessutom så kör jag själv alltid överlag långsammare när jag kör hoj än när jag kör bil, just för att jag vet hur illa vissa bilister kan bete sig i trafiken. Av erfarenhet så vet jag att alltför många bilister bara tittar efter andra bilister, och de ser därför inte hojåkare även om de tittar rakt på dem. :-/ Så, att det en dag står en polis och en präst utanför en mc-förares familjs dörr beror oftast på att en jäkla bilist inte har haft ögonen på skaft och/eller hjärnan påkopplad ordentligt! ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Okunnigt eller ej. Jag ser vad jag ser när jag är ute och kör och ibland blir jag riktigt häpen hur vissa MC-förare beter i trafiken. Absolut finns det drumlar bakom rattarna  också. Det säger jag inget om. Men att MC-olyckorna oftast beror på bilisterna vill jag gärna ha en källa på. Om alla MC-förare hade haft din inställning  till MC-körning hade olyckorna gått ner i antal.
  • Virriga Vera
    Kirenaj68 skrev 2018-11-08 02:12:52 följande:
    Okunnigt eller ej. Jag ser vad jag ser när jag är ute och kör och ibland blir jag riktigt häpen hur vissa MC-förare beter i trafiken. Absolut finns det drumlar bakom rattarna  också. Det säger jag inget om. Men att MC-olyckorna oftast beror på bilisterna vill jag gärna ha en källa på. Om alla MC-förare hade haft din inställning  till MC-körning hade olyckorna gått ner i antal.
    media.trygghansa.se/mc-olyckorna-har-minskat-med-47-procent/

  • BossHoss
    Kirenaj68 skrev 2018-11-05 00:32:27 följande:

    Kära MC-förare (choppers undantagna). Jag bryr mig ärligt talat inte om ni kör ihjäl er eller inte eftersom ni själva inte tycks bry er, så som ni far fram på vägarna. Men ni kan väl åtminstone ha era anhöriga i åtanke emellanåt. De vill nog inte att det ringer på dörren en dag och utanför står en polis och en präst som har ett sorgligt bud att framföra........



    cb66 skrev 2018-11-05 09:45:51 följande:
    NU är det väl så att choppers är mycket trafikfarligare än andra modeller. Ofta hemmabyggda, dålig belysning, otymplig körställning, äldre motorer, dålig styrförmåga och inga moderna säkerhetsfunktioner som ABS.

    Dessutom ser man sällan chopperförare i säkerställ och integralhjälm eller reflexkläder.

    Ska du undanta några MC förare är det väl de som kör nya sporttourers med gula västar.

    Självklart är det mycket flera som kör så kallade sporthojar som kör som idioter för att det är just det som de hojarna är till för. Höga hastigheter och mycket hästkrafter för att så snabbt som möjligt kunna accelerera. De som väljer custom hojar väljer det mer för utseende och körupplevelse istället för adrenalinkickar när man kör. Så det är ju ganska naturligt, samma som med bilar, Du köper ingen sportbil för att inte köra fort med den

    Choppers besiktigas precis på samma sätt som sporthojar och skall fullfölja reglerna för ljud och ljus som sportcyklar, och det är lika många som strippar sina cyklar som kör sport som chopper och använder "mini" blinkers vilka idag lyser bättre än gårdagens standardblinkers. 
    De som kör sport har jag aldrig sett ha reflexväxt då de har totalskinnställ, vissa som kör custom har det, och de har ofta jeans, hoodie osv på sig, men idag finns det sådana som har inbyggda skydd så det ser ut som man kör i vanliga kläder fastän man har hela godkända ställ på sig.

    De som är bäst på både reflexvästar och ställ är uteslutande de som kör touringhojar

  • cb66
    BossHoss skrev 2018-11-08 07:53:02 följande:
    cb66 skrev 2018-11-05 09:45:51 följande:
    NU är det väl så att choppers är mycket trafikfarligare än andra modeller. Ofta hemmabyggda, dålig belysning, otymplig körställning, äldre motorer, dålig styrförmåga och inga moderna säkerhetsfunktioner som ABS.

    Dessutom ser man sällan chopperförare i säkerställ och integralhjälm eller reflexkläder.

    Ska du undanta några MC förare är det väl de som kör nya sporttourers med gula västar.
    Självklart är det mycket flera som kör så kallade sporthojar som kör som idioter för att det är just det som de hojarna är till för. Höga hastigheter och mycket hästkrafter för att så snabbt som möjligt kunna accelerera. De som väljer custom hojar väljer det mer för utseende och körupplevelse istället för adrenalinkickar när man kör. Så det är ju ganska naturligt, samma som med bilar, Du köper ingen sportbil för att inte köra fort med den

    Choppers besiktigas precis på samma sätt som sporthojar och skall fullfölja reglerna för ljud och ljus som sportcyklar, och det är lika många som strippar sina cyklar som kör sport som chopper och använder "mini" blinkers vilka idag lyser bättre än gårdagens standardblinkers. 
    De som kör sport har jag aldrig sett ha reflexväxt då de har totalskinnställ, vissa som kör custom har det, och de har ofta jeans, hoodie osv på sig, men idag finns det sådana som har inbyggda skydd så det ser ut som man kör i vanliga kläder fastän man har hela godkända ställ på sig.

    De som är bäst på både reflexvästar och ställ är uteslutande de som kör touringhojar

    som också kallas sporttourers
  • BossHoss
    cb66 skrev 2018-11-08 08:46:21 följande:
    som också kallas sporttourers
    ok..
    Finns många underkattegorier men har för mig att de fyra stora är (innom två hjul och kallar inte scooter för mc )

    Cross, Sport, Custom, Touring och så en sjö av underkategorier
  • cb66
    BossHoss skrev 2018-11-08 09:03:02 följande:
    ok..
    Finns många underkattegorier men har för mig att de fyra stora är (innom två hjul och kallar inte scooter för mc )

    Cross, Sport, Custom, Touring och så en sjö av underkategorier
    Jag tror vi menar samma grupp av MC-förare som kör med reflexväst och har låg olycksrisk. När det gäller choppers så är de överrepresenterade ståendes vid vägkanten efter fel på motorn.
  • BossHoss
    cb66 skrev 2018-11-08 09:10:32 följande:
    Jag tror vi menar samma grupp av MC-förare som kör med reflexväst och har låg olycksrisk. När det gäller choppers så är de överrepresenterade ståendes vid vägkanten efter fel på motorn.
    Och ännu mer specifikt Harley Förare
    20 min åka 2h skruva 

  • Virriga Vera
    Kirenaj68 skrev 2018-11-08 13:13:10 följande:
    Detta var förvisso under perioden 2007-2009, men intressant ändå. Får väl hoppas att MC-olyckorna har gått ner med ytterligare 47% sedan dess..........
    Orsakerna är ju desamma då som nu, det är bara att googla så får du svart på vitt.
Svar på tråden Kära MC-förare.