Att dra alla mc-förare, förutom choppers, över en kam är faktiskt ytterst okunnigt. Av alla mc-förare jag sett, speciellt denna senaste sommar, så kan de som betett sig vårdslöst räknas på min ena hand; och jag har lagt många mil på vägarna. Betydligt högre procent av vårdslösa förare finns bland bilisterna. ... När jag åker hoj då söker jag aldrig adrenalinstinn action, utan vill fridfullt brumma omkring och njuta av naturen runtomkring. Och, att åka MC flera i sällskap kan faktiskt ofta ha den effekten att alla kör långsammare och säkrare. I vår familj har både jag och min sambo mc-körkort och egna hojar. Då vi åker tillsammans med andra så går det alltid i än makligare fart än om vi skulle åka ensamma, men man försöker ändå anpassa sig någotsånär till trafikrytmen överlag. Vi, likt många andra, ingår inte i en vänkrets där man måste bräcka den andre eller de övriga med halsbrytande manövrar, och det varesig om jag sitter på min VFR eller på min Deauville. Vi använder våra hojturer som en ventil i vardagen, som värdefull egentid för att få kraft till övriga familjemåsten, och det oavsett om vi t.ex. har haft barnvakt och åkt iväg tillsammans på samma hoj eller om vi åkt iväg på egen hand utan den andre. De få gånger som jag, som hojåkare, kör om en bilist så tackar jag för samarbetet om de hjälper mig förbi. Dessutom så kör jag själv alltid överlag långsammare när jag kör hoj än när jag kör bil, just för att jag vet hur illa vissa bilister kan bete sig i trafiken. Av erfarenhet så vet jag att alltför många bilister bara tittar efter andra bilister, och de ser därför inte hojåkare även om de tittar rakt på dem. :-/ Så, att det en dag står en polis och en präst utanför en mc-förares familjs dörr beror oftast på att en jäkla bilist inte har haft ögonen på skaft och/eller hjärnan påkopplad ordentligt!
... Med vänlig hälsning, Pentra