• Deedeeone

Slutat med cerazette, ägglossning, mens, graviditet?

Jag slutade med cerazette den 15/9, den 20/9 fick jag en blödning/mens som varade i två dagar. Efter detta så har inte mensen dykt upp igen, jag har tagit gravtest som alla visar negativt. Så till mina frågor: ni som har slutat med cerazette, hur har det sett ut för er med mens efteråt? Hur har ni kunnat veta när ni har haft ägglossning? Och hur lång tid efter cerazettestopp plussade ni? Hade ni normal mens med ägglossning normalt efter det innan ni plussade eller hur blev det?

• Svar på tråden Slutat med cerazette, ägglossning, mens, graviditet?
  • Summerstriker

Jag slutade med cerazette 1 mars, fick tillbaka min mens som direkt, hade dock otroligt korta menscyklar på 17-19 dagar, i augusti fick jag min första ägglossning, i september gjorde vi första försöket och jag blev gravid.

De är himla olika hur kroppen återställer sig efter p-piller stopp, för mig tog de lång tid!

• Norberg1998

Slutade med cerazette 19/2 i år och fick en mens på ca 5 dagar 6 veckor efter pillerstopp. Sedan fick jag ingen mens förrän 1/9 och det kändes som den riktiga mensen eftersom jag fick ont i brösten, mådde illa, kramper och smärtor en vecka innan jag fick mens. 20/9 hade jag en blodfläck i trosan som en 1 krona stor, men hade inga smärtor eller kände inte av något så vart rätt chockad att se det där. Nu har det gått 62 dagar sedan senaste mens och ingen i sikte just nu.. orolig på samma gång då jag slutade med cerazette för 8 månader sedan. Eftersom jag fick min riktiga mens den 1 september så borde jag ju få mens för länge sedan kan jag ju tycka. Förstår inte vad felet kan va då jag hade mens och den lilla blödningen kom ca 20 dagar efter mensens första dag. Vill så gärna få igång mensen och ägglossningen så jag blir gravid snart! Frustrerande ????

• Deedeeone

Ja jag blir riktigt frustrerad då jag har noll koll på när jag har ägglossning eller om jag ens får de, gravtest är som sagt negativa. Fick riktigt kraftig mensvärk i lördags, men någon mens dök aldrig upp. Vet inte vad man ska tro, man känner sig helt vilsen.

• Anonym (Månader)

Slutade med Cerazette på nyårsafton 2016/2017, hade mellanblödningar, oregelbunden mens, skengraviditeter mm i några månader.. Började känna igen ägglossningen och kroppens mönster typ i april/maj och blev sedan gravid i juli.. Hade inte räknat med att kroppen skulle gå bananas på det sättet men har nu förstått att det är mer regel än undantag att det tar ett tag för kroppen att ställa om sig...

• Lillamiia

Slutade med cerazette den 20/8 i år. Fick utslag på ÄL-test 2 veckor senare, mensen kom 12 dagar efter ÄL och varade i 4 heldagar sen spottings i ungefär en vecka efter. Men det var senast jag hade mens. Har inte dykt upp sen dess.. har fått utslag på ÄL test ett par ggr men tror inte ägget har släppt eftersom mensen inte kommit än? Är på dag 50 i min andra cykel efter pillerstopp.

• Anonym (Cerazette)

Det kan (är vanligt) att de tar ca 6 månader innan kroppen ställer till sig igen efter p-piller stopp. För en del går den till sig direkt, för andra tar de än längre tid!

• Deedeeone

Hur kan man på ett bra sätt ta reda om man Har ägglossning när man inte får mensen? Tänker att det blir dyrt med ägglossning tester när man har noll koll på när den ska komma.

• oshark

Det tog 27 dagar från sista pillret till ÄL för mig (Neovletta). Men kroppen arbetar fortfarande med att hitta tillbaka till normalläge. Första två cyklerna missade vi ÄL (långdistans), andra träffade vi nästan (låg 2 dagar innan) men det blev inget, och nu väntar jag på ÄL nr 4.

Deedeeone skrev 2018-11-06 15:11:07 följande:

Hur kan man på ett bra sätt ta reda om man Har ägglossning när man inte får mensen? Tänker att det blir dyrt med ägglossning tester när man har noll koll på när den ska komma.

Köp en basaltermometer (2 decimaler) och ladda ner en gratisapp som Fertility Friend. Då vet du när du haft ÄL för temperaturen höjs, och så kan du i nästa cykel kombinera med ÄL-tester för att veta när ÄL är på g. Så gjorde jag
  • Deedeeone
    oshark skrev 2018-11-14 22:16:11 följande:

Det tog 27 dagar från sista pillret till ÄL för mig (Neovletta). Men kroppen arbetar fortfarande med att hitta tillbaka till normalläge. Första två cyklerna missade vi ÄL (långdistans), andra träffade vi nästan (låg 2 dagar innan) men det blev inget, och nu väntar jag på ÄL nr 4.

Köp en basaltermometer (2 decimaler) och ladda ner en gratisapp som Fertility Friend. Då vet du när du haft ÄL för temperaturen höjs, och så kan du i nästa cykel kombinera med ÄL-tester för att veta när ÄL är på g. Så gjorde jag

Tack! Ska se om jag kan få hittat en basaltermometer, har aldrig haft koll på ägglossningen innan så det kan ju bli spännande!
  • Familjelivet

Hej! Jag hoppar in här jag med, dock har jag slutat med Yasmin och inte cerazette, men vi har gemensamt att vi väntar på ägglossning mens och graviditet. Är idag 43 dagar sedan min senaste mens, slutade med p-piller i början på oktober. Har tagit två gravtester, båda negativa. Har nu börjat med ägglossningstester, säkert helt i onödan. Vill bara att mensen ska komma snart!! Med vår son blev vi gravida direkt efter att ha slutat med p-piller, men nu vill tydligen kroppen fungera annorlunda. Frustrerande.

Har som du skrivit ovan oxå haft mensvärk, så trott flera gånger att den ska komma - men icke...

• oshark
    Deedeeone skrev 2018-11-19 10:40:00 följande:

Tack! Ska se om jag kan få hittat en basaltermometer, har aldrig haft koll på ägglossningen innan så det kan ju bli spännande!

Jag tycker det har hjälpt jättemycket.

Du kan köpa Natural Cycles-termometern på apotek nu tror jag, men vet inte om du också måste köpa prenumerationen. Isf kan du hitta Babyplans online.
  • oshark
    Familjelivet skrev 2018-11-19 21:12:52 följande:

Hej! Jag hoppar in här jag med, dock har jag slutat med Yasmin och inte cerazette, men vi har gemensamt att vi väntar på ägglossning mens och graviditet. Är idag 43 dagar sedan min senaste mens, slutade med p-piller i början på oktober. Har tagit två gravtester, båda negativa. Har nu börjat med ägglossningstester, säkert helt i onödan. Vill bara att mensen ska komma snart!! Med vår son blev vi gravida direkt efter att ha slutat med p-piller, men nu vill tydligen kroppen fungera annorlunda. Frustrerande.

Har som du skrivit ovan oxå haft mensvärk, så trott flera gånger att den ska komma - men icke...

När du säger senaste mens menar du blödningen du fick efter du slutade med p-piller? För den "gills inte"

Om din kropp behöver längre tid på sig att hitta tillbaka kan det vara då att du inte fått ÄL än. Eller så har du fått det ganska nyligen och väntar nu på mens. Jag hade tur och det gick ganska snabbt att få tillbaka ÄL (kom CD27) men vet de som fått vänta upp mot 60 dagar eller mer. Sen har jag inte blivit regelbunden efter pillerstopp (vilket jag iofs inte vet om jag kommer bli) och har fortfarande lite få dagar mellan ÄL och mens.

Vill inte vara värsta depp-personen men det känns som det verkligen kan ta ett tag innan kroppen är redo för stt bli gravid efter man slutat med p-piller :-/
  • oshark
    oshark skrev 2018-11-19 21:22:33 följande:

När du säger senaste mens menar du blödningen du fick efter du slutade med p-piller? För den "gills inte"

För att förtydliga: alltså den som kom direkt efter, troligtvis bara några dagar efter pillerstopp.
  • oshark

För att förtydliga: alltså den som kom direkt efter, troligtvis bara några dagar efter pillerstopp.
  • Familjelivet

Om din kropp behöver längre tid på sig att hitta tillbaka kan det vara då att du inte fått ÄL än. Eller så har du fått det ganska nyligen och väntar nu på mens. Jag hade tur och det gick ganska snabbt att få tillbaka ÄL (kom CD27) men vet de som fått vänta upp mot 60 dagar eller mer. Sen har jag inte blivit regelbunden efter pillerstopp (vilket jag iofs inte vet om jag kommer bli) och har fortfarande lite få dagar mellan ÄL och mens.

Vill inte vara värsta depp-personen men det känns som det verkligen kan ta ett tag innan kroppen är redo för stt bli gravid efter man slutat med p-piller :-/
    Precis, blödningen efter ppiller stopp :) Vet att den ej räknas. Har troligtvis inte fått tillbaka äl än. Frustrerande då det gick så lätt första gången. Var väl lite inställd på de denna gången oxå, men kroppen vill annorlunda nu... Hoppas på mens inom kort. Den som man i vanliga fall inte vill ha hehe...
    Skönt att du fått tillbaka din äl rätt så snabbt :) Har du barn sedan tidigare? Isf, har du märkt av någon skillnad på hur kroppen reagerar nu mot då?
  • oshark
    Familjelivet skrev 2018-11-20 08:49:35 följande:

Precis, blödningen efter ppiller stopp :) Vet att den ej räknas. Har troligtvis inte fått tillbaka äl än. Frustrerande då det gick så lätt första gången. Var väl lite inställd på de denna gången oxå, men kroppen vill annorlunda nu... Hoppas på mens inom kort. Den som man i vanliga fall inte vill ha hehe...

Skönt att du fått tillbaka din äl rätt så snabbt :) Har du barn sedan tidigare? Isf, har du märkt av någon skillnad på hur kroppen reagerar nu mot då?

Nä, inga barn och inte försökt få barn tidigare heller. Har inte jättemycket erfarenhet av kroppen utan p-piller, fick mens vid 13 - hemskt, mycket ont, mycket mens, väldigt oregelbunden (typ 6 månader mellan någon gång) - började med p-piller runt 15-16, åt tills jag var ca 20-21 då jag hade ett uppehåll på 1-2 år och sen började igen och åt tills jag var 29 (nu i augusti). Under uppehållet hade jag ganska regelbunden mens men ca 6 veckor långa cykler istället för 4. Provade också p-stav och hade då konstanta blödningar och spottings i 6 månader. Men kommer inte ihåg hur kroppen betedde sig precis när jag slutat med pillrena eftersom det var typ 8 år sen
  • Linepj

Hej,

Jag slutade med cerazette 1/1 i år. Första mensen, som varade i 6 dagar, kom i februari, nästa mens kom i maj. Jag började bli frustrerad så jag har använt äl-test från och med juni. I juli fick jag positivt på äl-test två gånger med ca 10 dagars mellanrum och det verkar som jag hade äl 21 juli för jag plussade den 4 augusti. Tyvärr slutade det i missfall. Efter missfallet tog det 6 veckor innan jag fick mens igen (en månad sedan). Hade äl den 4-5 november och fick mensen idag. Det börjar alltså ordna upp sig men långt ifrån stabilt.

Jag rekommenderar (om man inte blir stressad av det) att använda äl-test. Jag använder stickor tills jag börjar se en stegring och då börjar jag testa med clearblue digitalt ägglossningtest så att jag får det ?svart-på-vitt?.

• Deedeeone

Gjorde precis ägglossningtest och det visar sig att jag har ägglossning nu, fick en känsla så gick bort till apoteket. Bara hem och rycka tag i mannen och hoppas på det bästa :)

Svar på tråden Slutat med cerazette, ägglossning, mens, graviditet?