Inlägg från: oshark |Visa alla inlägg
  • oshark

Slutat med cerazette, ägglossning, mens, graviditet?

Det tog 27 dagar från sista pillret till ÄL för mig (Neovletta). Men kroppen arbetar fortfarande med att hitta tillbaka till normalläge. Första två cyklerna missade vi ÄL (långdistans), andra träffade vi nästan (låg 2 dagar innan) men det blev inget, och nu väntar jag på ÄL nr 4.

Deedeeone skrev 2018-11-06 15:11:07 följande:

Hur kan man på ett bra sätt ta reda om man Har ägglossning när man inte får mensen? Tänker att det blir dyrt med ägglossning tester när man har noll koll på när den ska komma.

Köp en basaltermometer (2 decimaler) och ladda ner en gratisapp som Fertility Friend. Då vet du när du haft ÄL för temperaturen höjs, och så kan du i nästa cykel kombinera med ÄL-tester för att veta när ÄL är på g. Så gjorde jag
  • oshark
    Deedeeone skrev 2018-11-19 10:40:00 följande:

Tack! Ska se om jag kan få hittat en basaltermometer, har aldrig haft koll på ägglossningen innan så det kan ju bli spännande!

Jag tycker det har hjälpt jättemycket.

Du kan köpa Natural Cycles-termometern på apotek nu tror jag, men vet inte om du också måste köpa prenumerationen. Isf kan du hitta Babyplans online.
  • oshark
    Familjelivet skrev 2018-11-19 21:12:52 följande:

Hej! Jag hoppar in här jag med, dock har jag slutat med Yasmin och inte cerazette, men vi har gemensamt att vi väntar på ägglossning mens och graviditet. Är idag 43 dagar sedan min senaste mens, slutade med p-piller i början på oktober. Har tagit två gravtester, båda negativa. Har nu börjat med ägglossningstester, säkert helt i onödan. Vill bara att mensen ska komma snart!! Med vår son blev vi gravida direkt efter att ha slutat med p-piller, men nu vill tydligen kroppen fungera annorlunda. Frustrerande.

Har som du skrivit ovan oxå haft mensvärk, så trott flera gånger att den ska komma - men icke...

När du säger senaste mens menar du blödningen du fick efter du slutade med p-piller? För den "gills inte"

Om din kropp behöver längre tid på sig att hitta tillbaka kan det vara då att du inte fått ÄL än. Eller så har du fått det ganska nyligen och väntar nu på mens. Jag hade tur och det gick ganska snabbt att få tillbaka ÄL (kom CD27) men vet de som fått vänta upp mot 60 dagar eller mer. Sen har jag inte blivit regelbunden efter pillerstopp (vilket jag iofs inte vet om jag kommer bli) och har fortfarande lite få dagar mellan ÄL och mens.

Vill inte vara värsta depp-personen men det känns som det verkligen kan ta ett tag innan kroppen är redo för stt bli gravid efter man slutat med p-piller :-/
  • oshark
    oshark skrev 2018-11-19 21:22:33 följande:

När du säger senaste mens menar du blödningen du fick efter du slutade med p-piller? För den "gills inte"

För att förtydliga: alltså den som kom direkt efter, troligtvis bara några dagar efter pillerstopp.
  • oshark
    oshark skrev 2018-11-19 21:22:33 följande:

För att förtydliga: alltså den som kom direkt efter, troligtvis bara några dagar efter pillerstopp.
  • oshark
    Familjelivet skrev 2018-11-20 08:49:35 följande:

Precis, blödningen efter ppiller stopp :) Vet att den ej räknas. Har troligtvis inte fått tillbaka äl än. Frustrerande då det gick så lätt första gången. Var väl lite inställd på de denna gången oxå, men kroppen vill annorlunda nu... Hoppas på mens inom kort. Den som man i vanliga fall inte vill ha hehe...

Skönt att du fått tillbaka din äl rätt så snabbt :) Har du barn sedan tidigare? Isf, har du märkt av någon skillnad på hur kroppen reagerar nu mot då?

Nä, inga barn och inte försökt få barn tidigare heller. Har inte jättemycket erfarenhet av kroppen utan p-piller, fick mens vid 13 - hemskt, mycket ont, mycket mens, väldigt oregelbunden (typ 6 månader mellan någon gång) - började med p-piller runt 15-16, åt tills jag var ca 20-21 då jag hade ett uppehåll på 1-2 år och sen började igen och åt tills jag var 29 (nu i augusti). Under uppehållet hade jag ganska regelbunden mens men ca 6 veckor långa cykler istället för 4. Provade också p-stav och hade då konstanta blödningar och spottings i 6 månader. Men kommer inte ihåg hur kroppen betedde sig precis när jag slutat med pillrena eftersom det var typ 8 år sen
Svar på tråden Slutat med cerazette, ägglossning, mens, graviditet?