• Festival78

Samboavtal

Jag & min sambo har köpt hus & eftersom han har alla pengar så vill han skriva samboavtal om att jag går från huset lottlös vid en skilsmässa. Jag förstår honom & tycker också vi kan skriva samboavtal men vill inte heller gå lottlös..

Vi träffades för 10år sedan när han flyttade in i min hyreslägenhet. Jag jobbade, Han pluggade & jag betalade de mesta. Vi fick vårt första barn efter några år & jag var mammaledig & vi började kolla på större lägenhet att köpa. Han betalde de mesta när jag var mammaledig 2011. Vi kollade på en lägenhet som var fin & vi åkte på semester. Han gåt ock köper lägenheten själv utan min vetskap & skriver avtal & betalar. Vi flyttar in.

Han gör sin karriär & jag jobbar 75% med dålig lön så han betalar de mesta till hyra/lån & mat, jag blir gravid igen, mammaledig 2014-2015, jobbar 75% dålig lön han betalar de mesta.

Blir arbetslös mitten 2017. Börjar plugga 2018 för vill ha bättre jobb med bättre lön. Men just nu stödestöd på 9000kr så han betalar fortfarande de mesta. Jag betalar barnen kläder & grejer & mina räkningar & lite mat. Resten betalar han.

Vi köper hus. Jag står på avtalet & lånet men ja kommer ju inte att kunna betala så mycket medan jag pluggar.

Han betalar hela kontantinsatsen.

Jag har tagit hand om barnen & tagit varje Vabb & varje ledighet & lämnade på förskola /skola & hämtat. Han hat jobbar upp sig & har bra jobb men han hade ju aldrig kunnat jobba som han gjort om inte jag hade tagit hand om barnen. Jag har ju inte satsat på mig här.. dumt men på barnen men ska väl inte för det gå lottlös ur en skilsmässa.

Hur ska jag förhålla mig till detta samboavtal ?

Någon som kan ge mig råd?

• Svar på tråden Samboavtal
  • Griseknoen35
    Festival78 skrev 2018-11-04 16:19:03 följande:
    T (min sambo) ägde lägenheten vi flyttar ifrån. Han köpte den bakom min rygg när vår dotter var 1år. Jag stod inte på något papper av ägande & vi hade inget samboavtal och vi är inte gifta.

Nu har vi köpt ett hus & han har gått in med allt kontantinsats & allt (han som har pengarna för han gjort karriär medan jag varit hemma med barnen & förlorar min karriär) jag står som ägare på halva huset.
    Min sambo vill att vi skriver samboavtal & skuldbrev om vi skulle separates någon gång i framtiden. Bifogar de här.
    Men då var ju lägenheten lika mycket din enligt sambolagen. Hade ni separerat när ni bodde i lägenheten hade du haft rätt till halva då den köptes för gemensamt bruk. Alltså är det båda eran vinst som är inlagd i huset nu. Nej, du ska inte skriva på något samboavtal nu. Du har också lagt in pengar i huset.  
  • Griseknoen35
    Festival78 skrev 2018-11-04 16:20:33 följande:
    phpLIfyL080908.jpg

phpHTGykv06453.jpg

php7PCqkb64654.jpg
    Nej skriv verkligen inte på!! Han tänker på sig själv här och sitt bästa, han ser efter sitt eget bo om ni separerar. Dags att du börjar göra det också genom att inte skriva på det där. Huset är köpt, han kan inte komma med det där nu. Vägrar du skriva på och han vägrar flytta in i huset då får ni väl sälja och dela på pengarna. 
  • Ms H

Allt som har med lägenheten att göra är då hans engendom. Sambolagen reglerar bara hur fördelning ska ske vid samboskapets upphörande och ni ska fortsätta att vara sambos.

Om ni skriver samboavtal gällande huset och det säger att huset ska vara hans egendom, då ska du inte stå på lån och ni ska inte ha skuldebrev sinsemellan.

• Noname00

i samboavtalet står det.

"Det antecknas"

"- Att parterna äger bostedn till lika delar"

Det innebär väl att ni kommer äga bostaden hälften var?

• Festival78

Ja det står ju det att parterna äger bostaden till lika delar, så det är väl det som gäller eller? På skuldebrevet står det att vi äger huset till lika delar.

Men sen om jag förstår det rätt så på samboavtalet så står det att angivna fastigheten (huset) ej ska bli föremål för bodelning. Om jag skriver på det blir jag då lottlös plus då skyldig honom 850000kr plus halva renovering & ränta vid separation ?

Eller är det så att jag äger halva fastigheten & om det blir seperation kommer jag då ( om fastigheten stigit i värde) att ?få? halva vinsten av kontantinsatsen minus 850 000 plus ränta?

Han vill att jag skriver på NU! Annars blir det ingen flytt.

På skuldebrevet står

• kottelin
    Festival78 skrev 2018-11-04 17:30:46 följande:

Ja det står ju det att parterna äger bostaden till lika delar, så det är väl det som gäller eller? På skuldebrevet står det att vi äger huset till lika delar.

Men sen om jag förstår det rätt så på samboavtalet så står det att angivna fastigheten (huset) ej ska bli föremål för bodelning. Om jag skriver på det blir jag då lottlös plus då skyldig honom 850000kr plus halva renovering & ränta vid separation ?

Eller är det så att jag äger halva fastigheten & om det blir seperation kommer jag då ( om fastigheten stigit i värde) att ?få? halva vinsten av kontantinsatsen minus 850 000 plus ränta?

På skuldebrevet står

Skriv inte på utan att fått detta utrett.
    Det är bättre att inte flytta alls än att bli blåst ifall ni skulle separera.
    Ja, typ så...
  • Honsomlängtar

Känns bara mer som att du kommer förlora på detta, att han mer vill rädda sig själv ifall något skulle ske

• Noname00
    Festival78 skrev 2018-11-04 17:30:46 följande:

På skuldebrevet står

Det ni skriver bort är att bostaden inte ska ingå i en bodelning enligt sambolagen.
    Dvs Sambolagen kan ej hävdas i detta fall.

Du äger fortfarande hälften om det är det som står i avtalet.
  • Noname00
    Honsomlängtar skrev 2018-11-04 17:42:32 följande:

Känns bara mer som att du kommer förlora på detta, att han mer vill rädda sig själv ifall något skulle ske

Vad är det hon förlorar? var mer specifik i ditt inlägg.
  • Noname00
    Ms H skrev 2018-11-04 16:33:08 följande:

Allt som har med lägenheten att göra är då hans engendom. Sambolagen reglerar bara hur fördelning ska ske vid samboskapets upphörande och ni ska fortsätta att vara sambos.

Om ni skriver samboavtal gällande huset och det säger att huset ska vara hans egendom, då ska du inte stå på lån och ni ska inte ha skuldebrev sinsemellan.

Fast det står ju inte så i avtalet, att huset ska vara hans egendom.
    Det står.
    "Det antecknas"

"- Att parterna äger bostaden till lika delar"
Svar på tråden Samboavtal