• Kinan

BF juli 2019 - stannar på FL

frökenBea skrev 2019-04-10 18:51:58 följande:

Jag tror jag fått förvärkar idag under eftermiddagen... jag har länge haft sammandragningar till och från men idag sen i eftermiddags har jag haft värkar i samband med sammandragningarna, det är ganska regelbundet också... jag är bara i v 27 och är nu såklart nervös. Någon mer som fått "förvärkar"??

Så obehagligt. Förstår din oro även om det förhoppningsvis bara är livmodern som övar sig. Jag skulle ringt min bm iaf om jag vore du och eftersom det är sent nu hade jag ringt förlossningen och frågat dem. Jag har inte haft förvärkar men däremot vid två tillfällen näst intill smärtsamma sammandragningar som nog orsakades av stress (trodde bm) och det var ju tillräckligt obehagligt så jag förstår som sagt din oro. Ring proffsen så du slipper oroa dig i onödan!
  • Kinan
    frökenBea skrev 2019-04-14 10:27:00 följande:

Igårmorse vaknade jag pigg och utan ngn smärta! Endast lite ont i halsen vid sväljning men annars inget. Idag helt borta.

Så sjukt skönt :) men så märkligt att man bara kan få så ont och sen bara försvinner det.

Åh, vad jag längtar tills det börjar bli dags för lilltjejen att komma! Hela 12 veckor till, kanske 14, haha. Idag går vi in i v 28. Det är så skönt för varje vecka som man kan räkna ner :)

Förra veckan var vi och beställde vagn, en britax smile + en britax isize babyskydd. En bit på väg i förberedelserna. Men vi flyttar om en månad till större så det blir först då som vi köper hem allting och inreder för bebis :)

Härligt att läsa att både magsmärta och halssmärtan släppt! Det är så obehagligt när det händer även om man vet att det nästan jämt är helt normalt! Jag håller helt med dug om nedräkningen. Snart snart börjar det närma sig för oss allihop. Vi är färdiga med alla babyinköp nu utom en eventuell bedside crib. Som vi längtar!
  • Kinan
    Kumminsilver skrev 2019-04-14 13:22:31 följande:

Härligt att smärtan gått över, hoppas den fortsätter hålla sig borta!

Även jag spenderade en halv natt uppe på akuten och sen förlossningen innan i veckan. Hade otroligt ont i ena sidan av ryggen och magen. Det sa till slut att det är hydronefros - livmodern trycker mot urinvägen så det blir svårt för vätskan att rinna bort så istället samlas det i njuren. Fick värktabletter utskrivna och blir det värre kan de behöva operera in en ventil som ska leda bort vätskan. Vi får se. Vissa dagar gör det så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen, andra dagar känns det knappt.

Har också köpt vagn nu så av de stora grejerna är det bara sängen kvar att köpa. Tycker fortfarande det känns overkligt att det (förhoppningsvis) ska komma en bebis och som att det är väldigt långt borta, även om det egentligen inte är det. Räknar ner både veckor och dagar 

Men aj det lät verkligen smärtsamt. Hoppas det släpper snart. Vi har också sängen kvar att köpa men snart är även vi redo (även om jag hoppas bebben stannar i magen ett bra tag till)!
  • Kinan

Usch så jobbigt med kräkningar. Lider med er som dras med det och andra krämpor med förstås. Hittills är jag förskonad allt förutom att jag nu som ett brev på posten fått magproblem pga niferex (järntabletter)! Hatar dessa tabletter som tyvärr alltid i stort intag har en extremt förstoppande effekt på mig. :( Ngn mer som lider av trög mage? Ngn vars bebis vänt sig ännu? Min lever om som bara den och verkar inte ha några som helst planer på att ?lägga sig tillrätta?!

• Kinan
    frökenBea skrev 2019-05-06 19:45:40 följande:

Jag hade Niferex innan men fick sluta på grund av katastrofmage. Det finns en annan sort som heter Sideral Forte. Den är dyrare men en gudagåva till den som inte klarar niferex.

Tusen tack för tipset! Ska införskaffas asap för det är verkligen katastrof med niferex!!!
  • Kinan
    frökenBea skrev 2019-05-07 22:38:46 följande:

Har haft så mycket "mensvärk" idag :/ och värk ända ner i benen. Har ni också mycket sammandragningar och förvärkar?

Har vid två tillfällen haft med smärtsamma sammandragningar men då sannolikt kopplat till stress. Det är över en månad sedan den sista och nu är jag i v 30. Däremot får jag sammandragningar som bara känns genom att magen blir spänd typ varje gång jag promenerar... Säkerligen helt normalt med förvärkar så här dags i grav. Jag stämde dock av med min bm när jag hade mina mer smärtsamma så det kan man ju förstås göra om man känner sig orolig!
  • Kinan
    naano skrev 2019-07-05 12:38:51 följande:

Inatt gick vattnet för mig kl 3. Blodblandad så jag fick åka in på kontroll. Behövde ju barnvakt så vi kom in till förlossningen kl 4.30. Öppen 1 cm och tappen var 2 cm lång.

Blev vidareskickad till ett annat sjukhus ca 45 min bort. Värkarna drog genast igång i bilen.

Kom in till förlossningen där med värkar som sköljde över mig och kom med 2 min mellanrum, ibland 30 sek-1 min.

Blev undersökt kl 6.30. Öppen 7-8 cm och tappen helt utplånad.

Ut kom gossen kl 7.29.

Snabbt förlopp denna gången med och ingen bedövning hanns med nu heller. Fick panik när jag förstod Läget. Men drog i mig lustgas för kung och fosterland. Det hjälpte mig sååå bra igenom värkarna.

49 kort och 3720g. :)

Född på bf +1.

Men så härligt att han är här! Hopas ni alla mår finfint! STORT GRATTIS! Själv har jag 13 dagar kvar till BF men absolut inga känningar...! Hoppas det inte dröjer allt för länge för oj vad vi längtar nu!
  • Kinan
    Anatomy skrev 2019-07-06 09:20:36 följande:

Tack! För bebisen drar in benen mot kroppen och då följer inte pyjamasen med. Så det blir tomma ben liksom. Med mudd nertill så kan de lätt sträcka ut sig igen. :)

Måste bara säga att jag håller helt med dig ang pj med fötter. Jag tyckte sådana pj:s var bra när bebis vuxit till sig lite (några månader) men för nyfödda är ju muddar och ev mjuka sockor/tossor oslagbart!
  • Kinan
    LoveEver skrev 2019-07-09 20:47:58 följande:

Tack så mycket :))

Kl 19.47 kom hon vårt lilla hjärta <3

Nu blir det massa mys (och onda eftervärkar)

Stort grattis till lilltjejen! Hoppas ni får njuta riktigt mkt av bebisbubblan och att eftervärkarna blir snälla! Så underbart att läsa om alla bebisar som ploppar ut nu.
  • Kinan
    LoveEver skrev 2019-07-11 18:14:21 följande:

Det hoppas vi :))Underbart, hoppas ni fått välkomna er nya familjemedlem. Spännande o höra hur det gått för er :)Ush :( stackare

Inge vidare med mjölkstockning aj aj aj :( har du testat att duscha brösten varmt ?

Suger lillen ordentligt på bröstet och suger han rätt ?

Förstår att det känns frustrerande och att man känner dig dålig (har bara kunnat amma mina 2 mellersta i 4 månader medans första kunde jag iprencip helammat i 2 år.

Mjölken har inte runnit till än för mig så ger lite tillägg och jag HATAR det men .. hon måste få i sig lite extra ..Tack så mycket :))

Hur var det hade du fått redan ?

Nä...jag går fortfarande och väntar. Bebis är beräknad till 19/7 men mina tidigare barn kom 5 respektive en vecka innan BF så jag hoppas jag inte har mer än max en vecka kvar iaf...längtar ju så vansinnigt mkt!!!
  • Kinan
    Yesboxallright skrev 2019-07-11 17:45:03 följande:

Imorse vaknade jag av värkar 06:30, åkte in 07:30. Då var jag redan öppen 8 cm, och sedan rasslade det till så var lillkillen ute! :) grattis till er andra som fått bebis. Och för er som väntar: håll i er, plötsligt händer det! ;)

Stort stort grattis! Vilken supersnabb förlossning! Hoppas ni alla mår finfint och njuter av allt bebisgos!
  • Kinan
    Sasu skrev 2019-07-12 05:38:28 följande:

Kl. 18:30 igår tittade min lilla dotter ut :) BM säger att själva förlossningen endast tog 4 och en halv timme! Sa att jag var gjord för att föda barn! :) Lilla tösen har tillochmed låtit mig och sambon sova inatt, nu bara att invänta att BM ska komma och göra lite kontroller på henne då jag hade tidigt vattenavgång, så måste dubbelkolla för infektioner!

Stort grattis till dottern! Så underbart! Det låter ju onekligen som om du vore gjord för barnafödande - 4 timmar låter ju mycket hanterbart! Hoppas ni njuter av babybubblan nu. Själv har jag en vecka kvar till BF så any day now...
  • Kinan
    Lillbusan87 skrev 2019-07-12 08:25:55 följande:

En liten uppdatering. I tisdags kväll började jag få tillbaka mina värkar. Vi åkte in vid kl 1 på natten och lämnade in storebror hos mormor och morfar. Värkar kom med 3 minuters mellanrum. Väl framme hade jag NOLL värkar, jag var gråtfärdig och övertygad på att vända hemåt igen och bilvägen tillbaka på 1 timma. Jag var dock öppen två cm så fick stanna på sovdos. Det blev ingen sömn för mig, utan som en raket ville vår lilla dotter ut 6 timmar senare, 10 juli. En obeskrivlig lycka!

Man säger ju att man glömmer hur ont det gör att föda direkt efteråt och det stämmer nog i mitt fall. Dock hann jag med en epidural vilket var himmelriket!

Lycka till till de som ännu inte fött, och sorry för lite sen uppdatering. Vår flicka ville ut på exakt samma bf-dag som vår son, BF+8. Kärlek!

Fantastiskt! Stort grattis till dottern så underbart med en liten lillasyster till er son! Låter som om du hade en bra förlossning också. Njut av bebisbubblan nu!
  • Kinan
    Va1kyrja skrev 2019-07-13 10:38:07 följande:

Idag kl. 04.30 så kom äntligen vår lille pojk! <3 Två dagar tidigare än beräknat.

Fick första riktiga värken kl 00.30 ca och kom in till förlossningen 03.30. Det tog inte lång tid innan krystvärkarna var igång och bara några värkar senare så var han ute.

Jag är chockad över att allt gick så snabbt, men oerhört glad över hur smidigt allt gick!

Stort grattis! Det var snabbt jobbat! Ha det så mysigt i bebisbubblan!
  • Kinan
    Ellen07 skrev 2019-07-14 21:35:05 följande:

Kl 1:45 idag kom ut våra Selma efter 3 timmar från första värkarna som kom igång med Oxytocin dropp kl 11 och sedan tog jättefart efter 2,5 timme var kroppen redo för att föda fram ! Fick bara lustgas , klar favo och stor hjälp när det gjorde ont!

All lycka till er som väntar!

Så härligt! Stort grattis. Skönt att höra att igångsättningen gick så bra fast ditt vatten hade gått innan va så det kanske inte ses som igångsättning eller? Ingen koll. Själv väntar jag och väntar... BF på fredag men aldrig tidigare varit gravid så här länge så det känns som om jag gått över tiden...väldigt fint namn ni valt till er flicka btw!
  • Kinan

Fler som klättrar på väggarna och inte orkar vänta en sekund till? Sååå trött på jättemagen och förvärkar som aldrig övergår i riktiga...Rätt trist att gå och invänta semestern också så här i juli när alla andra är iväg på roligheter...nä nu får hon allt ta och ploppa ut snart! 3 dagar innan BF idag och aldrig varit gravid så här länge tidigare!

• Kinan

Igår natt kl 02.57 den 18/7 en dag innan BF föddes vår lilla prinsessa! Förlossningen gick så himla bra och jag fick återuppleva hur det kändes när mitt första barn föddes - superhjältekänslan i att krysta fram ett liv -så häftigt när allt stämmer! Allt började precis som med ettan och tvåan med att vattnet gick och sedan flöt det på fint med underbar bm och usk. Nu har vi sovit gott allihop och njuter av den underbara bebisbubblan. Om några timmar åker vi hem till en taggad storasyster och storebror. Tänker på er som ff väntar på att det ska dra igång! Snart snart är det er tur att få träffa era små skatter! Lycka till!

• Kinan
    LoveEver skrev 2019-07-17 09:56:36 följande:

Hej fina tjejerna

Hur är det med er ? Och hur går det för er som fortfarande har era magar kvar ?

Tänker jätte mycket på er <3

Igår blev vår lilla tjej 1 vecka gammal, har lite svårt att förstå att det redan gått en vecka :/

Med mina andra förlossningar har jag gått hem efter bara timmar .. men nu fick vi ligga kvar i 4 dagar pgr av lillkikan var lite snabb andad. Så tror att dem dagarna där (på sjukhuset) gjort så man inte riktigt kommit ikapp tiden med hennes ålder.

Men oj vad mycket mys det är här hemma :?

3 åringen springer Varje morgon fram till hennes säng o ska titta o pussa godmorgon på henne, ligger hon inte där (då ligger hon brevid mig i sängen o ammas) så blir han orolig i blicken o frågar "Mamma vart är Saga :o ?"

1 åringen är lite sådär han tycker hon är intressant ibland o klappar gärna då men annars tittar han mest, och de andra "storisarna" tycker det är mys mys <3 <3 <3

Vad jag ÄLSKAR min familj <3 <3 <3

Och vad jag tackar min Fantastiska kropp för allt den gjort,,, burit och skapat de finaste barnen i världen WOW <3 <3 <3

Jag hejjar på er tjejer som fortfarande går i väntans tider <3 Lycka till

Grattis till första veckan! Det låter härligt och mysigt med syskonen. Längtar så tills vår lilla tjej äntligen får komma hem till sina syskon i dag och två dagar utan de stora är ungefär max vad mammahjärtat klarar! Ta hand om dig och fina familjen!
Svar på tråden BF juli 2019 - stannar på FL