Lindsey77 skrev 2018-11-25 17:44:09 följande:
Man kollar om barnet har vissa kromosomavvikelser bl.a Downs syndrom. Det är 99% tillförlitligt om det visar att det inte finns några avvikelser. I detta landsting får man NIPT endast om man får dåligt resultat på KUB. NIPT är ett blodprov. Jag bekostar det själv (5900
, gör det privat. Ingår även ett UL. Jag tänker hoppa över KUB, känns mer tillförlitligt med NIPT.
Okej. Varför har ni valt att göra det? Vet inte om jag också ska göra det eller inte. Tänkte nu först att det kanske inte är något för mig, för man kan ju ändå inte göra något åt det om det skulle finnas kromosomavvikelser, men det kanske är bra att göra ändå så vet man i så fall och kan förbereda sig och läsa på. Blir liksom inte en sån chock vid födseln då :)
Från en sak till en annan så vaknade jag i panik och nästan gråtandes imorse. Drömde att jag hade blod på pappret när jag torkade mig.. Usch vad hemskt det kändes. Hoppas inte det var en sanndröm. Känns som tiden går så långsamt. Går bara runt och är orolig och väntar på ultraljudet som är bokat för torsdag.