• sandaler88

Första försöket eller 1 år?

Hej...

En nyfiken fråga jag reflekterat över.. trådar där folk frågar efter hur många försök det tog för er att bli gravida... något jag reflekterar över att ALLA antingen svarar:

Första gången eller så har det tagit över ett år...

Är det seriöst så?? Antingen superfertil eller på gränsen till att behöva söka hjälp?

Är det ingen här inne som blivit gravid på typ 2,3,4 eller 5 försöket? Blir så himla förvånad... tycker alla svarar.. hade sex en gång första månaden och det tog sig... eller aå..

Vi har hållt på ett år..

• Svar på tråden Första försöket eller 1 år?
  • Anonym (Mittemellan)

Vi försökte lite halvdant i ett halvår och när det inte gick försökte vi mer intensivt med ägglossningstester i 3 månader innan vi till slut lyckades.

• Anonym (Ts)
    LillaMy08 skrev 2018-10-28 01:23:18 följande:

Första graviditeten var på 6 försöket, slutade i MA. Gravid igen 4 försök efter MA, är i vecka 9 nu så får se om detta går hela vägen :)

Håller alla mina tummar att det ska gå vägen för er denna gång..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2018-10-28 01:43:24 följande:

Vi försökte lite halvdant i ett halvår och när det inte gick försökte vi mer intensivt med ägglossningstester i 3 månader innan vi till slut lyckades.

Okej! Vi är ickså inne på 3:e försöket.. hoppas verkligen det tar sig denna gång..
  • Anonym (Ts)
    Erla skrev 2018-10-28 01:38:35 följande:

Graviditet 1 tog 1,5 år och slutade i MA.

Graviditet 2 tog två månader efter MA och slutade i mf.

Graviditet 3 tog 10 månader att få till och blev första barnet.

Graviditet 4 blev till 10 månader efter förlossningen pga för tidig äl, dvs oplanerad. Är nu i vecka 19.

Har alltid haft längre cykler än normalt så det har inte varit konstigt att det tagit tid, då jag har färre försök på ett år än de flesta. Den pågående graviditeten är dock en "lyckoträff" då det var första äl som hade någon chans att bli något eftersom det är första gången sedan förlossningen vi kört utan kondom runt äl (som kom hela 9 dagar tidigare än de senaste fem cyklerna).

Tack för dina svar.. blir bara så fundersam & lite smrädd när man läser att alla

Plussar antingen på första gången eller typ efter ett år..
  • Erla
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-28 12:15:18 följande:

Tack för dina svar.. blir bara så fundersam & lite smrädd när man läser att alla

Plussar antingen på första gången eller typ efter ett år..

Förstår det, men det är nog, som tidigare nämnt, så att de som svarar oftast antingen haft svårt eller lätt. Statistiken säger ju dock att de allra flesta blir gravida inom ett år :)
  • Ejjami

Mitt första barn räknas inte då det va oplanerat. Jag är nu gravid i vecka 9 och det tog 5 försök. Precis så där mitt emellan ;)

• elyse

Haha. Jag är både och. Utan progesteronlotion blir jag inte gravid. Med den har det dock tagit sig på första försöket två gånger.

• Bunny on speed

Det tog 1,5 år. Missfall. Nästan 2 år senare blev det ivf utan fler "spontana" graviditeter.

Bunnies, it must be bunnies!
  • GAndrea

1a. 18 år. Gravid trots p-piller. Gjorde abort.

2a. 26 år. 10 försök, lyckades på 11e försöket. Tror kanske att jag hade ett tidigt missfall vid försök 6 eller 7.

3e. 27 år. 2 försök, lyckades på 3e.

• Anonym (Ts)
    Erla skrev 2018-10-28 15:14:24 följande:

Förstår det, men det är nog, som tidigare nämnt, så att de som svarar oftast antingen haft svårt eller lätt. Statistiken säger ju dock att de allra flesta blir gravida inom ett år :)

Ja, så är det nog.. de som plussar efter 3-4 månader kanske inte går ut på dessa sidor..
  • Anonym (Ts)
    GAndrea skrev 2018-10-28 16:54:32 följande:

1a. 18 år. Gravid trots p-piller. Gjorde abort.

2a. 26 år. 10 försök, lyckades på 11e försöket. Tror kanske att jag hade ett tidigt missfall vid försök 6 eller 7.

3e. 27 år. 2 försök, lyckades på 3e.

Beklagar ditt missfall..:(

Men tack för svar..
  • Fia 28

Jag har tydligen lätt för att bli gravid eller så passar vi helt enkelt bra ihop. Första gången blev jag gravid på första försöket. Det slutade tyvärr i missfall och sen tog det lite tid innan mensen blev normal igen och då tog det 4 försök att bli gravid igen. Nu senast gick det också på första försöket och då ligger vi inte varje dag utan det varit 1-2 ligg per ägglossning. 
    Jag hade räknat med att det skulle ta tid att bli gravid så det har varit aningen chockartat att det gått så lätt för oss. 

• GAndrea
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-29 08:18:47 följande:

Beklagar ditt missfall..:(

Men tack för svar..

Tack! Men för mig var det ingen fara, det var så pass tidigt att inga gravidtester visade postitivt men mensen blev två veckor sen, jätteriklig, längre än vanligt och gjorde superont. Det var inte förrän jag sen blev gravid och pratade med min bm som hon sa att det kunde ju ha varit ett mycket tidigt missfall.
Svar på tråden Första försöket eller 1 år?