• linasblomma

Flygbolag vägrar ansvar

Ska försöka göra en lång resa kort återgiven:

Jag reste mellan Thailand -Sverige med min 9 mån dotter, med Norweigan.

I raden framför sitter en man, påverkad/berusad och uppför sig såpass illa att denne blir hämtad av beväpnad polis vid ankomst till Sverige. Mannen gör flera utfall mot personal under flygresan, skriker och kastar öl.

Rädd att mitt barn ska komma till skada lämnar jag min plats och går runt i bakre delen av planet i ca 5 timmar av en 12 timmars resa. Är desdutom gravid så det är tungt. Personalen där meddelar att flyget inte är en lekplats, uppenbart irriterad av att jag inte är på min plats. Trots att jag meddelar att det sitter en aggressiv man framför mig och vi har fått öl över oss. Ingen i personalen tittar ens på oss under de turer de har i konfrontation med mannen. Jag hade önskat att vi blivit förflyttade eller att de åtminstone sett mig och sagt, ?vi vet att du sitter där, tryck i panelen för att påkalla oss så kommer vi på stört om det behövs?.

Väl i Sverige ska resan fortsätta inrikes med samma bolag, Norweigan. Min bebis finns inte med i deras bokning trots att hon är med på den biljettutskrift jag visar upp. Jag har dessutom ringt till Norweigan för att få hjälp med bokningen för henne, och betalat för den hjälpen. Vi lyfter med ca 40 min försening då det tar tid för incheckningen att lösa detta, vilket skapar en kö bakom mig.

Jag har begärt ersättning av Norweigan för brist på både säkerhet och service. De svarar att deras personal är mkt proffessionella men att de har medliddnde för min upplevelse. Jag hävdar ersättning igen, Norweigan nekar och svarar att de inte längre kommer att kommunicera med mig längre om detta.

Jag är arg så det kokar, men vad gör jag nu??

• Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar
  • Virriga Vera
    Anonym (farmor) skrev 2018-10-27 08:08:39 följande:
    Ja, man undrar... jag förstår inte ens dem som åker charter med så små barn. Faktiskt inte dem som åker med barn yngre än skolåldern.
    Varför i hela världen ska man inte åka på charter med små barn?
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-27 10:18:57 följande:
    Jag blir alltid så förvånad över att det finns folk som tror att barn på något sätt ska existera i någon form av konservburk fram tills de når en viss ålder. Då är det okej att ta fram dem i offentligheten och förvänta sig att de sköter sig exemplariskt. Tyvärr funkar det inte så.

Charterindustrins största målgrupp är just barnfamiljer så det känns lite som om det kanske är du som är i otakt?
    Nja, men man bör inte utsätta sina medmänniskor för gap och skrik och det kan undvikas. Speciellt på platser där det inte går att komma undan.

Det jag sett på mina många resor med charter är att det är pensionärerna som är den stora majoriteten.
    Är inte pensionär själv men har vuxna barn och reser så ofta jag kan, oftast i sällskap av mig själv.
  • Anonym (farmor)
    Virriga Vera skrev 2018-10-27 10:25:36 följande:
    Varför i hela världen ska man inte åka på charter med små barn?
    För att de inte har speciellt mycket ut av det?
    För att många ungar låter så förtvivlat att medresenärerna blir halvdöva om de inte (som jag) har med öronproppar i handbagaget?
  • Anonym (farmor)
    Limajo skrev 2018-10-27 10:39:33 följande:
    Jag har varit på charter med mina barn från 2 år och uppåt. De har älskat det. Inte har de stört på planet heller utom en gång då den ene blev ledsen vid landningen på grund av lock i öronen, men det tycker jag man kan ha överseende med, det har i alla fall jag när jag flyger.
    Kan säga så här... alla ungar är inte som dina.
    Och lite pip vid start och landning har jag absolut överseende med. Dock inte med illtjutande småttingar i 3-4 timmar. Eller knattar som trots tillsägelser inte slutar att sparka en i ryggen.
  • Virriga Vera
    Anonym (farmor) skrev 2018-10-27 10:29:01 följande:
    För att de inte har speciellt mycket ut av det?
    För att många ungar låter så förtvivlat att medresenärerna blir halvdöva om de inte (som jag) har med öronproppar i handbagaget?
    De har en hel del ut av det. Vad det gäller barn som låter så är jag benägen att hålla med, men det är ju tyvärr så att det räcker att det är ett barn som låter, sedan spelar det ingen roll om 10 är tysta.
  • Tiina87
    Anonym (farmor) skrev 2018-10-27 08:23:57 följande:

Att flyga charter finns EN anledning till och det var charter jag hade en åsikt om.

Att åka på charter med en bebis är för mig fullständigt obegripligt. Eller med småknattar som jag skrev tidigare.

Det handlar alltså om charter för att ytterligare förtydliga.

Vart skriver ts att det handlar om en charter resa?
  • Tiina87
    Anonym (farmor) skrev 2018-10-27 08:23:57 följande:

Att flyga charter finns EN anledning till och det var charter jag hade en åsikt om.

Att åka på charter med en bebis är för mig fullständigt obegripligt. Eller med småknattar som jag skrev tidigare.

Det handlar alltså om charter för att ytterligare förtydliga.

Vart skriver ts att det handlar om en charter resa?
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Jill) skrev 2018-10-25 11:51:03 följande:

De har rätt, flyget är ingen lekplats.

Däremot är det enligt det sättet att resonera tydligen en bar?
  • Anonym (Eh?)
    linasblomma skrev 2018-10-25 10:18:50 följande:

Ska försöka göra en lång resa kort återgiven:

Jag reste mellan Thailand -Sverige med min 9 mån dotter, med Norweigan.

I raden framför sitter en man, påverkad/berusad och uppför sig såpass illa att denne blir hämtad av beväpnad polis vid ankomst till Sverige. Mannen gör flera utfall mot personal under flygresan, skriker och kastar öl.

Rädd att mitt barn ska komma till skada lämnar jag min plats och går runt i bakre delen av planet i ca 5 timmar av en 12 timmars resa. Är desdutom gravid så det är tungt. Personalen där meddelar att flyget inte är en lekplats, uppenbart irriterad av att jag inte är på min plats. Trots att jag meddelar att det sitter en aggressiv man framför mig och vi har fått öl över oss. Ingen i personalen tittar ens på oss under de turer de har i konfrontation med mannen. Jag hade önskat att vi blivit förflyttade eller att de åtminstone sett mig och sagt, ?vi vet att du sitter där, tryck i panelen för att påkalla oss så kommer vi på stört om det behövs?.

Väl i Sverige ska resan fortsätta inrikes med samma bolag, Norweigan. Min bebis finns inte med i deras bokning trots att hon är med på den biljettutskrift jag visar upp. Jag har dessutom ringt till Norweigan för att få hjälp med bokningen för henne, och betalat för den hjälpen. Vi lyfter med ca 40 min försening då det tar tid för incheckningen att lösa detta, vilket skapar en kö bakom mig.

Jag har begärt ersättning av Norweigan för brist på både säkerhet och service. De svarar att deras personal är mkt proffessionella men att de har medliddnde för min upplevelse. Jag hävdar ersättning igen, Norweigan nekar och svarar att de inte längre kommer att kommunicera med mig längre om detta.

Jag är arg så det kokar, men vad gör jag nu??

Norwegian borde inte släppt på mannen om han var berusad redan vid avresan, det går emot deras egna regler. Jag har varit med om att passagerare som varit berusade inte fått åka med, de är faktiskt en risk för de andra passagerarna. Det händer även att plan får landa och slänga av folk som beter sig illa på fyllan.

Så, antingen överdriver du eller så gjorde flygvärdinnorna inte sitt jobb. Om mannen verkligen var hotfull och kastade öl förstår jag inte alls hur personalen kunde låta det gå obemärkt förbi.

Gällande ersättning kan du nog inte räkna med det, jag vet inte vad det skulle ersättas för? Däremot borde du fått en ordentlig ursäkt.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-10-27 14:58:20 följande:
    Däremot är det enligt det sättet att resonera tydligen en bar?
    På långflygningar är det ju faktiskt precis vad det är, mer eller mindre.

Däremot borde de nekat honom att köpa mer när han började bli för full. Såvida han inte smygsöp på sin taxfree. Eller drack av sin stolgranne. Vad menar du att de i så fall skulle gjort? De kan ju inte gärna göra som på krogen och slänga ut honom.
Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar