• linasblomma

Flygbolag vägrar ansvar

Ska försöka göra en lång resa kort återgiven:

Jag reste mellan Thailand -Sverige med min 9 mån dotter, med Norweigan.

I raden framför sitter en man, påverkad/berusad och uppför sig såpass illa att denne blir hämtad av beväpnad polis vid ankomst till Sverige. Mannen gör flera utfall mot personal under flygresan, skriker och kastar öl.

Rädd att mitt barn ska komma till skada lämnar jag min plats och går runt i bakre delen av planet i ca 5 timmar av en 12 timmars resa. Är desdutom gravid så det är tungt. Personalen där meddelar att flyget inte är en lekplats, uppenbart irriterad av att jag inte är på min plats. Trots att jag meddelar att det sitter en aggressiv man framför mig och vi har fått öl över oss. Ingen i personalen tittar ens på oss under de turer de har i konfrontation med mannen. Jag hade önskat att vi blivit förflyttade eller att de åtminstone sett mig och sagt, ?vi vet att du sitter där, tryck i panelen för att påkalla oss så kommer vi på stört om det behövs?.

Väl i Sverige ska resan fortsätta inrikes med samma bolag, Norweigan. Min bebis finns inte med i deras bokning trots att hon är med på den biljettutskrift jag visar upp. Jag har dessutom ringt till Norweigan för att få hjälp med bokningen för henne, och betalat för den hjälpen. Vi lyfter med ca 40 min försening då det tar tid för incheckningen att lösa detta, vilket skapar en kö bakom mig.

Jag har begärt ersättning av Norweigan för brist på både säkerhet och service. De svarar att deras personal är mkt proffessionella men att de har medliddnde för min upplevelse. Jag hävdar ersättning igen, Norweigan nekar och svarar att de inte längre kommer att kommunicera med mig längre om detta.

Jag är arg så det kokar, men vad gör jag nu??

• Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar
  • Anonym (Varför ersättning.)

Det var tråkigt att ni fick den upplevelsen av er flygresa. Men ser faktiskt inte varför ni skulle få någon ersättning. Troligtvis fanns det inga platser att byta till och att ni fick sitta kvar av den andledningen. Att ha någon som speinger omkring i 5 timmar ses som en säkerhetsrisk. Och att de inte konfronterar mannen mera ombord, de hade ju trots allt löst problemet så han blev omhändertagen. Om de hade konfronterat honom ombord hade han troligtvis blivit aggressiv och gud vet vad han hade gjort då. Personalen har tydliga riktlinjer på hur de hanterar berusade personer utan att skapa kaos uppe i luften. Hur hade det låtit om ni blivit tvugna att nödlanda och fått ett dygn någon stanns på vägen?

På bytet, antar att ni fick följa med flyget? De löste därmed problemet som uppstod. Att de blev lite försenat behöver inte bara bero på era krångel. Det är ofta det krånglar och är kö speciellt på Arlanda. Så ser faktist inte vad ni ska få ersättning för. Ni har kommit från punkt A till B precis som ni betalat för.

• Anonym (B)

Jag undrar också varför du ska få ersättning.

Ska de passagerare som stördes av att ditt barn använde flygplanet som lekplats få ersättning med?

• Anonym (X)

Ni som förtydligar att planet inte är en lekplats -hur mycket leker en 9-månaders? Egentligen?

• Anonym (Nyfiken)

Vad skulle Norwegian gjort? Kastat av den berusade mannen i luften? Av Säkerhetsskäl ska man vara fastspänd vid sin flygresa och gå omkring. Lär dessutom vara svårt att be någon annan sätta sig på er plats. Möjligtvis kan du stämman mannnen för en kmtvätt om han nu hällde öl över er.

Biljettmissen på inrikes var slarvigt av Norwegian, men inte värr än så. Du låter mat som en kverulant som försökerr på alla sätt och vis få ut pengar för något. Flyger bara med Norwegian inom Europa, men är helnöjd. Gratis kaffe är inte värt att flyga med SAS

• Anonym (mor)
    linasblomma skrev 2018-10-25 10:18:50 följande:

Ska försöka göra en lång resa kort återgiven:

Jag reste mellan Thailand -Sverige med min 9 mån dotter, med Norweigan.

I raden framför sitter en man, påverkad/berusad och uppför sig såpass illa att denne blir hämtad av beväpnad polis vid ankomst till Sverige. Mannen gör flera utfall mot personal under flygresan, skriker och kastar öl.

Rädd att mitt barn ska komma till skada lämnar jag min plats och går runt i bakre delen av planet i ca 5 timmar av en 12 timmars resa. Är desdutom gravid så det är tungt. Personalen där meddelar att flyget inte är en lekplats, uppenbart irriterad av att jag inte är på min plats. Trots att jag meddelar att det sitter en aggressiv man framför mig och vi har fått öl över oss. Ingen i personalen tittar ens på oss under de turer de har i konfrontation med mannen. Jag hade önskat att vi blivit förflyttade eller att de åtminstone sett mig och sagt, ?vi vet att du sitter där, tryck i panelen för att påkalla oss så kommer vi på stört om det behövs?.

Väl i Sverige ska resan fortsätta inrikes med samma bolag, Norweigan. Min bebis finns inte med i deras bokning trots att hon är med på den biljettutskrift jag visar upp. Jag har dessutom ringt till Norweigan för att få hjälp med bokningen för henne, och betalat för den hjälpen. Vi lyfter med ca 40 min försening då det tar tid för incheckningen att lösa detta, vilket skapar en kö bakom mig.

Jag har begärt ersättning av Norweigan för brist på både säkerhet och service. De svarar att deras personal är mkt proffessionella men att de har medliddnde för min upplevelse. Jag hävdar ersättning igen, Norweigan nekar och svarar att de inte längre kommer att kommunicera med mig längre om detta.

Jag är arg så det kokar, men vad gör jag nu??

Är du ensamstående och Thailändska? I så fall fattar jag varför du reser ensam med en bebis till Thailand när du är gravid och att det kanske inte är så enkelt och självklart borde du kunnat förutse?
  • Anonym (farmor)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-27 07:29:12 följande:
    Är du ensamstående och Thailändska? I så fall fattar jag varför du reser ensam med en bebis till Thailand när du är gravid och att det kanske inte är så enkelt och självklart borde du kunnat förutse?
    Ja, man undrar... jag förstår inte ens dem som åker charter med så små barn. Faktiskt inte dem som åker med barn yngre än skolåldern.
  • MsFry
    Anonym (farmor) skrev 2018-10-27 08:08:39 följande:

Ja, man undrar... jag förstår inte ens dem som åker charter med så små barn. Faktiskt inte dem som åker med barn yngre än skolåldern.

Nu behöver ju inte något vara fel eller konstigt bara för att du inte förstår det. Det finns många skäl till att flyga (charter eller vad man nu flyger) med barn.
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-27 08:13:57 följande:
    Nu behöver ju inte något vara fel eller konstigt bara för att du inte förstår det. Det finns många skäl till att flyga (charter eller vad man nu flyger) med barn.
    Att flyga charter finns EN anledning till och det var charter jag hade en åsikt om.
    Att åka på charter med en bebis är för mig fullständigt obegripligt. Eller med småknattar som jag skrev tidigare.

Det handlar alltså om charter för att ytterligare förtydliga.
  • MsFry
    Anonym (farmor) skrev 2018-10-27 08:23:57 följande:

Att flyga charter finns EN anledning till och det var charter jag hade en åsikt om.

Att åka på charter med en bebis är för mig fullständigt obegripligt. Eller med småknattar som jag skrev tidigare.

Det handlar alltså om charter för att ytterligare förtydliga.

Jag blir alltid så förvånad över att det finns folk som tror att barn på något sätt ska existera i någon form av konservburk fram tills de når en viss ålder. Då är det okej att ta fram dem i offentligheten och förvänta sig att de sköter sig exemplariskt. Tyvärr funkar det inte så.

Charterindustrins största målgrupp är just barnfamiljer så det känns lite som om det kanske är du som är i otakt?
Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar