Hur mycket kräver ni av en bonusförälder?
Bor man under samma tak är man en familj och då behandlar man varandra som en familj också . / Anser jag som är bonusförälder och mina barn har bonusföräldrar.
Bor man under samma tak är man en familj och då behandlar man varandra som en familj också . / Anser jag som är bonusförälder och mina barn har bonusföräldrar.
Och vad innebär det? Respekt och omtanke eller att det är självklart att bonusföräldern tar hand om barnen medan den biologiska föräldern jobbar t.ex.? Kan förstå om det är ta och ge och båda har barn, men om bonusföräldern enbart ställer upp och själv inte har barn?
Jag förstår hur du tänker, men det är nog fortfarande beroende på att man har en väldigt jämspelt relation med lika mycket ansvar som läggs på båda. Och jag har själv barn men vill inte ta över ansvaret för någon annans, så jag skulle inte trivas i en sån familjekonstellation som du beskriver. Men man är ju olika såklart.
Jag tycker det är extremt viktigt att verkligen förklara hur man menar med sina krav och förväntningar. Att vara övertydlig med hur vardagen faktiskt kan se ut, vad som är okey och inte.
Relationen till barnen har ju inget att göra med hur vardagslivet faktiskt ser ut. Det ena behöver inte utesluta det andra och tvärtom.
Jag har svårt med folk som knappt ens låtsas om att barnen finns och förutsätter att hushållssysslor inte innefattar barnens liv. Jag anser att det är självklart att städning, tvätt och matlagning innebär att man dammsuger o plockar i barnens rum, att man tvättar barnens kläder och lagar mat åt alla. Basic krav för min del. Hur resten ser ut kan vara den biten man diskuterar och har synpunkter på.