• Catta97

Ingen lön denna månaden, ta lån eller sälja sig?

Hej! Varit arbetslös och börjat jobba nu smått som timmis, problemet är att jag inte får pengar förrän nästa månad, jag har räkningar att betala!! Har ingen akassa ingenting.

Finns de något jobb där man kan tjäna online och få ut samma vecka? Fick tipset om distansarbete.com men hur trovärdigt är det ? Finns de någonstans där man kan ta lån räntefritt i ett par månader som "arbetssökande" ?? Känns som min sista utväg är att sälja sex.... Kan inte låna mer från min familj.... Bryter ihop flera gånger om dagen... ( var även sjukskriven under tiden jag sökt jobb men inte fått sjukpenning för jag tydligen inte har rätt till de)

• Svar på tråden Ingen lön denna månaden, ta lån eller sälja sig?
  • Anonym (man)

Vad är det för utgifter du har?
    Jag tänker att om du bor hemma så kan ju hyran inte vara så hög?

• Anonym (Det ordnar sig)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2018-10-23 19:17:47 följande:

Om du bor hemma och har mat och husrum förstår jag inte heller vilka räkningar du kan tänkas ha.

Möjligtvis busskort och mobil om du har bundet abonnemang. Har du inte bundet abonemang kanske du skulle kunna växla till kontantkort en månad?

Om du anser dig behöva köpa märkeskläder och gå ut och festa så ingår inte det i socialbidragsnormen (vad jag vet). En månad klarar du.

Men fy vad otrevligt! Här kom det fördomar utan grund. Kräks.

TS, som andra skriver, ring företagen och be om dispans på en månad, förklarar läget. Det löser sig. Kontakta soc igen och även kyrkan kan i vissa fall hjälpa när ekonomin är svår. Lycka till!
  • Catta97
    Anonym (Det ordnar sig) skrev 2018-10-23 23:53:00 följande:

Men fy vad otrevligt! Här kom det fördomar utan grund. Kräks.

TS, som andra skriver, ring företagen och be om dispans på en månad, förklarar läget. Det löser sig. Kontakta soc igen och även kyrkan kan i vissa fall hjälpa när ekonomin är svår. Lycka till!

Har de väldigt tufft just nu, så jag skiter faktiskt i alla negativa kommentarer jag får tyvärr.... Tack snälla för tipsen, inte tänkt på kyrkan faktiskt!
  • Catta97
    baralillatant skrev 2018-10-23 19:28:11 följande:

Ring upp företagen som du har fakturor hos och förklara sakligt din situation. Fråga om du kan få betala efter lön.

Tack, ska göra det denna veckan
  • Catta97
    Anonym (Bosse) skrev 2018-10-23 21:24:38 följande:

Hur mkt behöver du?

5000 hade räckt, därför jag undrar om jag inte kan ta lån... värsra fall sälja sex eller liknande jag vet inte
  • Glinda från Oz
    Salmiakk skrev 2018-10-23 17:31:22 följande:

Du har rätt till det fastän du bor hemma om du är över 18 år.

De brukar räkna ihop inkomsterna då och det är inte säkert familjen kommer under existensminimum.
  • Långbenopluto
    Glinda från Oz skrev 2018-10-24 00:19:04 följande:
    De brukar räkna ihop inkomsterna då och det är inte säkert familjen kommer under existensminimum.
    är hon över 18 så räknas bara hon. Jag vet det till 100%.
  • Glinda från Oz
    Salmiakk skrev 2018-10-24 07:36:17 följande:

är hon över 18 så räknas bara hon. Jag vet det till 100%.

Så brukar inte socialen se det oavsett hur deras regelverk ser ut.

Sen har du fel i sak också, det är tills man är 18 eller gått ut gymnasiet (eller motsvarande), dock längst till 21 år
  • Långbenopluto
    Glinda från Oz skrev 2018-10-24 08:56:11 följande:
    Så brukar inte socialen se det oavsett hur deras regelverk ser ut.

Sen har du fel i sak också, det är tills man är 18 eller gått ut gymnasiet (eller motsvarande), dock längst till 21 år
    Det vet jag, men TS skriver att hon jobbar så jag tar för givet att hon inte går i skolan. Då får hon söka socialbidrag som ensamstående.

Jag jobbar med förs.stöd så jag vet till 100% hur vårt regelverk är.
  • Catta97
    Salmiakk skrev 2018-10-24 09:03:11 följande:

Det vet jag, men TS skriver att hon jobbar så jag tar för givet att hon inte går i skolan. Då får hon söka socialbidrag som ensamstående.

Jag jobbar med förs.stöd så jag vet till 100% hur vårt regelverk är.

Har skickat i pm till dig.....
Svar på tråden Ingen lön denna månaden, ta lån eller sälja sig?