Smillis skrev 2018-12-26 17:18:07 följande:
Hej igen Smulan, vad ledsamt att höra att ni försökt så länge! Hoppas det blir er tur snart!!
Jag har läst att endon kan vara orsaken till infertilitet/missfall samt smärta vid mens så därför tänkte jag att det kanske är bra att kolla upp det innan. Vill helst göra allt jag kan för att undvika fler missfall. Är nästan rädd för att bli gravid igen då jag inte vet om jag får behålla :(
Min läkare säger att jag kan göra en liten titthåls operation om jag vill, missar väl 1 månad att försöka bara, Men helst vill han att jag försöker en sista månad med clomid först innan.
Är redan på BIM med negativt blod prov på graviditet (tog för 2 dagar sedan) så antagligen är det mensen, men även en mini chans att det är en sen inplantering? Måste dock bestämma mig i dag om jag ska fortsätta ta progesteron eller sluta så att mensen kan komma igång på riktigt...
Ja, det är svårare att bli gravid med endo. Oh att få behålla det.
Det är en jobbig känsla du har, att eventuellt inte vilja bli gravid pga rädslan för missfall. Har du någon att prata med? Sedan jag började prata om det blev det lite lättare.
Tar du Lutinus eller progkräm?
När vi var på första samtalet inför ivf sa vår läkare inget om en operation. Men det är nog olika från individ till individ. Ingen är ju den andra lik.
Visst kan det vara så, hcG hormonet ökar ju först efter att ägget har fästs. Och är det en sen inplantering så tar det ju några dagar innan det är möjligt att upptäcka på prov. Iofs så är blodprov säkrare än gravtest har jag för mig?