• UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

Hej !

Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

Här kan vi samlas och prata !

Några boktips för den som vill läsa om donation:

Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2019-01-26 09:22:03 följande:

Är det någon här som gör eller planerar att göra ÄD på Island? Skulle gärna vilja höra lite om det.

Jag känner inga som gör ÄD på Island nu, men jag har läst äldre trådar tidigare om ÄD på island. Leta här på Familjeliv så hittar du.
  • UndrandeSökare
    BlåLilja skrev 2019-01-26 08:23:03 följande:

Nu känns det som jag inte längre är gravid. Brösten har gått tillbaka till sin normala storlek och är inte ömma längre. V. 5+3 idag och misstänker att hjärtat aldrig kom igång. Har mensvärk också. Ska ta ett blodprov på måndag tänkte jag. Trist!

Trist att höra om du känner så, men ge inte upp än. Ta ett hcg på måndag och sen ett ytterligare på onsdag för att se om det dubblerar sig. Sen kan du ju se om du kan få göra tidigt vul på Kk eller hos privat gyn för att se hur det ser ut därinne.
  • Vonatlina

Ni som ska till/ har varit i Riga. Vill ni snälla rekomendera bra privat gyn här i Sverige ? Gärna i Göteborg/Jönköping/Linköping trakten. Skulle vara så tacksam! :)

• ahm66

Jag hade 2 försök på egna ägg, som inte fungerade. Eftersom vi började väldigt sent, så var vi på privat klinik, och betalade allt själva. Mitt smh värde var 0,5 så kliniken menade att det var dödfött med egna ägg. 
    Vi gick på AVA Riga, som sen "bröt" ut och nu heter IVF Riga. 
    Första försök blev så sent i min cykel, att jag blödde ut slemhinnorna. Så följde 3 stk FET med super ägg som alla var högsta kvalitet och det var 5 dagars embryo. 
    Minus på alla försök. 
    Efter 2 minus så började jag ifrågasätta att jag kanske borde få penicillin, eller att livmodern skulle kollas mer. Jeg har ett litet hunduppfödning, och har du en tik som inte tar seg, brukar man behandla med penicillin för att "garantera" att livmodern inte har bakterier som inte är bra för ägg. I tillägg så menade jag att alla insättningar var sena i min cykel, jag har haft ganska korta manscyklar, där mensen kommer dag 26-28. När man då sätter in dag 21-23 så tycker jag det är sent. 
    Jag googlade ALLT. Läste på andra lands behandlingar, USA, Grekland, Spanien, Ryssland OSV. Jämförde med min egna behandling. 
    Efter 3 minus, och 1 där äggena inte överlevde tining. Så kontaktade jag Serum och Penny. Skickade mansblod och fick konstaterat Hidden C. Jag och min man fick starka penicillin doser. 
    Var i tankeboxen om vi skulle dra till Grekland för ny donor, men enkelhet i flygresor och pris blev utslagsgivande för oss. Så det blev ny donor på AVA Riga igen. 
    Där startade vi med diskusioner om penicillin behandling, (som AVA menade var bara vås) och högre dosering av kortison, samt behandling med Fragmin och Trombyl. Jag hade 4 moym i livmodern som också tog sitt av näring. 
    Dessa krymptes till nya försöket, men växer ju när man tar östrogen. 
    Efter 1 färsk försök så fortsatte diskusionen. 
    Jag fick goda råd av Penny och följde dom. Men da ingenting til AVA. 1 FET var också i senaste laget menade jag. och också det blev minus. Mina 2 sista ägg och sista FET så krånglade jag till mig insättning tidigare. De ville 5/11 och jag fick till slut 2/11. Knackade penicillin från och med mens dag och tog höga kortison doser. 
    Jag fick så mitt första PLUSS, och mina två tvillingkillar blev födda vecka 37+6 med planlagt KS. 
    Själv menar jag att jag kan tacka Penny för mina två mirakel   !

• CrookedTail
    UndrandeSökare skrev 2019-01-26 09:32:01 följande:

Jag känner inga som gör ÄD på Island nu, men jag har läst äldre trådar tidigare om ÄD på island. Leta här på Familjeliv så hittar du.

Tack, jag har läst dessa, men skulle vilja veta lite hur det ser ut med kliniker där idag, kötid, osv.
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2019-01-26 11:53:10 följande:

Tack, jag har läst dessa, men skulle vilja veta lite hur det ser ut med kliniker där idag, kötid, osv.

Det vet jag tyvärr inte. Har du kontaktat några kliniker på island och frågat dem om kötider?
  • Jag är bara jag
    Vonatlina skrev 2019-01-26 10:32:09 följande:
    Ni som ska till/ har varit i Riga. Vill ni snälla rekomendera bra privat gyn här i Sverige ? Gärna i Göteborg/Jönköping/Linköping trakten. Skulle vara så tacksam! :)
    Gallerian i Jönköping hjälpte mig i 10 år.
  • AnnaLa

Blå lilja: vi är ju bara ngra dagar emellan. Men jag har samma tankar som du. Känner faktiskt ingenting.. varit trött men det kan ju lika gärna va mediciner eller 2 åring hemma.. inte brösten.. inget illamående..

har också tänkt tanken att göra fler blodprov för att veta om allt stannat av... men beStämmt att jag nog ska försöka se det som något positivt att inte må

Illa.. sen har jag ju ul om två veckor så tänker att jag får stå ut tills dess...:) du ska ju så klart testa om du känner att du inte kan vänta längre..man måste göra det som är bäst för en!

Men ville bara säga att du inte är ensam att vara utan symptom:)

Och gör hellre blodprov än vul om du är i v 6.

Man kan se mycket i v 6 om man har tur, det gjorde jag ju med dottern. Men den här gången bara en säck.. och det säger ju egentligen inget om att graviditeten fortgår, och kan tyvärr leda till ännu mer grubbel.. så helst vill man ju ha hjärtslag så man verkligen vet att det inte stannat av! Och då skulle jag nog vänta till v 7-8.

Hoppas du får ngra symptom som får dig känna dig trygg. Mensvärk är inte heller dåligt. Det kan man ha mycket i början. Så det i sig är ett symptom.

• BlåLilja

AnnaLa, tack för ditt inlägg! Ja, men jag väntar lite med VUL... som du säger så är det inte säkert att se någon hjärtaktivitet redan nu och då kan jag lika gärna avvakta lite till. Ja, mensvärk/molvärk kan vara ett bra tecken, men det kom i exakt samma stund som övriga symtom försvann. Hoppas hoppas att det går bra för oss båda!

Tackar även dig UndrandeSökare för ditt inlägg! Jag kommer ta två blodprov i veckan om inte symptomen kommer tillbaka!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019