Frallan77 skrev 2018-11-15 22:00:38 följande:
Hej alla! jag och min kille planerar barn men pga hög ålder och lågt amh värde är våra chanser mkt mkt små att få till ett barn på naturlig väg. Känns såklart tungt.. vi tittar nu på ÄD. Jag har förstått att många länder i Europa tillåter ÄD, men många verkar åka till Ryssland eller annan öststat. Är det någon här som har erfarenhet av Danmark? Känns som att det ligger nära och bra men eftersom alla talar om Ryssland undrar jag om det kanske inte är bra? Tacksam för svar från någon..
Välkommen till tråden !
Nackdelen med Danmark är att de har 45 år som max åldersgräns för kvinnor. Så när man fyller 45 slänger de alla embryon man har i frysen.
I Riga (Lettland) är det max 50år och i Ryssland max 51 år, så därför väljer många dessa länder, så hinner man göra fler försök (alla lyckas inte på första eller andra försöket) eller om man vill ha syskon nåt/några år senare. Så är man redan 40 eller äldre så är åldern en viktig del i det hela.
En annan sak är att det i både Ryssland och Riga är lagligt med dubbeldonation (om man behöver både donerade ägg och spermier), medan det EJ är tillåtet i Danmark vad jag vet. Ej tillåtet i Sverige heller 2018, men de ska ändra i lagen 1 januari 2019 i Sverige.
En 3e orsak är att i Riga och Ryssland finns INGA köer/väntetider, du kan köra igång direkt. I Sverige är köerna långa....