Vi som planerar äggdonation 2019
Tur att inte alla är som du!
Håller med dig, tur att inte alla är såna!
Tur att inte alla är som du!
Frazze-Jag är Trådstartaren i denna tråd, och jag såg till att de 2 inläggen försvann.
Bara en avspeging av en person som inte tänkt till/ inte förstår en annans situation. Trvis ung och ännu barnlös.
Jag ser på det hela tvärtom, att vi som får barn via ÄD är de som har den otroliga turen, vi får de barn vi aldrig skulle ha fått - tack vare en annan osjälvisk kvinna med ett stort hjärta :)
Åh så dum man är! Jag har ju vart täppt i näsan ett tag och har försökt använda koksaltlösning, men när det inte gått så har jag tagit sonens nasoferm. Vem tänker på att en nässpray för barn under 10 ska kunna vara farlig? Idag googlar jag och ser att den inte alls är bra HJÄLP! tänk om jag skadat mitt lilla knyte i magen? Hur kunde jag vara så dum? Får inhandla neseril idag och imprgon ringa vårdcentralen och se vad de kan ge mig för nåt. Inte nog med täppt näsa liksom, nu har jag ju gått och blivit förkyld på riktigt och supermegatäppt!
Det är säkert ingen fara, men om du är orolig så ring till läkemedelsupplysningen, så kan de upplysa om varför det är farligt och i vilken utsträckning.
Men oj! Vad hände?
Förstår din frustration, men det GÅR tyvärr inte att göra en lista som är 100% säker. Läkemedelsstudier gällande nya läkemedel görs i princip inte på gravida, av förklarliga skäl, man kan bara studera det i efterskott så att säga, dvs titta på de barn som föds (el hur det mår i livmodern) av mammor som tagit ett visst läkemedel, hade barnet några fel el var det friskt, osv osv. Och hur ska man få tag på alla mammor som tagit detta läkemedel under graviditeten? Alla gravida som tar Nasoferm (el annat receptfritt) t ex rapporterar det förstås inte till vården. Mörkertalet är el kan vara mycket stort alltså, vilket förstås gör även osäkerheten stor. Finns en massa mer att skriva om detta, men är lite för trött nu. Iaf, tycker Janusinfo har bra och neutral info gällande läkemedel och graviditet! Kram på dig, hang in there! <3
Det finns väldigt få läkemedelstester på gravida kvinnor, av den enkla anledningen att få gravida kvinnor vågar ställa upp i sådana tester. Många mediciner är troligtvis helt ofarliga för gravida, men då man inte lyckats göra några tester så måste de skriva ?rekommenderas ej till gravida?. Och en del läkemedel gör helt enkelt mer nytta för dig än vad de gör skada på barnet.
Ex. när jag var gravid åt jag en astma-medicin där det stod att gravida ej skulle äta. Läkaren sa att jag skulle ta den ändå. Jag ringde till läkemedelsupplysningen som berättade att studier visade att ett ökat antal barn till mödrar som tagit medicinen, vägde något mindre vid födseln och det var helt enkelt därför det inte rekommenderades.
Det finns väldigt få läkemedelstester på gravida kvinnor, av den enkla anledningen att få gravida kvinnor vågar ställa upp i sådana tester. Många mediciner är troligtvis helt ofarliga för gravida, men då man inte lyckats göra några tester så måste de skriva ?rekommenderas ej till gravida?. Och en del läkemedel gör helt enkelt mer nytta för dig än vad de gör skada på barnet.
Ex. när jag var gravid åt jag en astma-medicin där det stod att gravida ej skulle äta. Läkaren sa att jag skulle ta den ändå. Jag ringde till läkemedelsupplysningen som berättade att studier visade att ett ökat antal barn till mödrar som tagit medicinen, vägde något mindre vid födseln och det var helt enkelt därför det inte rekommenderades.