• Frazze

Vi som planerar äggdonation 2019

Lovsan skrev 2019-07-26 16:44:06 följande:

Jag var säker på att jag skulle älska barnet redan innan jag blev gravid, är säker på att jag hade älskat ett adopterat barn också. Älskar ju min hund väldigt mycket - och vi är ju verkligen inte släkt hahaha! Men jag hade många år på mig att vänja mig vid tanken på ÄD eftersom jag förlorade mina egna ägg i en cancerbehandling för ett antal år sedan och ÄD var enda alternativet om jag ville föda mina barn. Dottern är väldigt lik sin pappa vilket gör att jag ändå haft lätt att ?känna igen? henne så att säga. Hon är lik mig på vissa sätt också när jag var i hennes ålder (ca 6 mån). Jag har aldrig sett donatorn på bild, vilket jag också tror underlättar för mig att ?tänka bort? donatorn och leva med min dotter som om donatorn aldrig funnits med i bilden, just det tror jag underlättar en del när det kommer till tankar kring genetik och genetiskt arv. Dock tänker jag ofta på att hon inte är mitt genetiska barn ändå och tänker ofta på donatorn och undrar om de är lika. Men tankarna är väldigt odramatiska och inget som får mig att må dåligt på något vis. Känner snarare en tacksamhet. Dottern har ju aldrig heller varit hos någon annan mamma och pappa, hon har ju alltid varit hos oss och hade aldrig funnits om inte just vi ville att hon skulle bli till.

Mina tankar och min oro ligger snarare i hur hon kommer känna kring allt detta med att ha kommit till genom ÄD. Jag hoppas innerligt att hon aldrig ska må dåligt över det och känna att hon inte vet vart hon kommer ifrån, att hon inte är arg på oss för att vi ?krånglat till det? för henne, eller känner sig annorlunda pga detta.

Alla i min närhet vet att cancerbehandlingen gjorde mig steril eftersom detta var en enorm sorg för mig då och jag behövde prata om det. Detta har ju medfört att vi valt berätta för familj, närmsta släkt och närmsta vänner om hur hon kommit till, något alla verkar vara positivt inställda till. Alla har tagit till sig henne som precis så som man förväntar sig att ett nytt litet barn ska behandlas - inga konstigheter där. Mina föräldrar är oerhört lyckliga och tacksamma för sitt första barnbarn som de aldrig trodde att de skulle få uppleva pga min tidigare sjukdom. För dem spelar genetiken ingen roll, hon har förtrollat oss alla.

Jag har ju haft turen att få en egen biologisk son först, men nu är jag i v.20 med vår äd bebis. Jag hoppas att jag inte kommer att tänka på det utan bara älska det lika oändligt som jag älskar min biologiska son. Detta var enda chansen för honom att få ett syskon. Vi kommer som sagt aldrig berätta för någon då vi inte vill att någon ska göra skillnad på dem. Min mamma vet och hon vill ha mera barnbarn så hon struntar i vilket. Jag har dock familjemedlemmar, ingifta sådana som jag vet skulle göra stor skillnad på dem. Vi känner oss trygga i vårt beslut och vet att vi gör rätt. Tack för att du berättade din historia för oss! Visst är det ett fantastiskt att man kan få föda sitt barn även om den yttepytte lilla detaljen att ägget inte är ditt.
  • Frazze

Någon mer än jag som haft problem med magen under graviditeten? Alltså, inte trög utan åt andra hållet!

• Frazze

Någon här som vet hur det är med Resorb och graviditet? Det står något på Norska el Danska på baksidan om nåt med barn under 1 år och Graviditet, men helt ärligt är jag för dum för att fatta vad det står. Har googlat och det verkar vara ok att ta det! Jag har tagit 1 på morgonen 2 dagar i rad och det har tagit bort min huvudvärk och jag känner mig faktiskt piggare idag.

• Frazze
    PeeWee44 skrev 2019-07-28 14:59:23 följande:

Vad jag kan se så är det ingen fara med resorb.

Nä, jag avvaktar och ringer MVC imorgon och frågar. Det är ju inte så att man tar det varje dag, men i denna värmen så är det inte helt fel för att slippa huvudvärken.
  • Frazze
    Lilla Gs mamma skrev 2019-07-29 20:40:36 följande:

Jag ringde obstetriska idag för att få tid för KUB men sköterskan menade att det inte alls var säkert att jag får göra det då det är en ÄD-graviditet. Hon skulle ?höra med läkare?. Vet dock att andra fått göra det i samma landsting efter ÄD.

Hur har det varit för er? Någon som blivit nekad?

De sa till mig på Kub att jag egentligen inte hade rätt till det då min donator bara var 23 år. Men min BM vet vad jag vart med om så hon bokade det ändå. Ge dig inte!
  • Frazze

Helt ärligt så vill jag vara en bebis i magen! Jag läste idag att de sover 16 timmar per dygn än så länge! Det vore fantastiskt! En koala sover i o f s runt 20 timmar per dag och det vore inte fel det heller

• Frazze
    Lilla Gs mamma skrev 2019-07-30 16:07:54 följande:

Kan meddela att de allra nådigast beviljade mig KUB om tre veckor. Fast jag ?egentligen inte har rätt till det?. Och fast andra kliniker i samma region beviljar det.

Bor i Västra Götalandsregionen.

Det gör jag med! Men bara för att min BM bokade det så kunde de inte neka mig när jag väl kom dit
  • Frazze
    Snurranfian skrev 2019-08-01 13:37:40 följande:

Om det inte är möjligt att synka färska ägg från donator med mannens jobbschema..är det alltså bättre att välja färska ägg med fryst sperma (att mannen åker tidigare till kliniken och de fryser sperma) än att vi väljer frysta ägg med färsk sperma? Förstår jag det rätt?

Ja precis! Ägg är endast encelliga och det är inte säkert de överlever upptiningen. Därför bättre med fryst sperma och färska ägg
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-08-04 11:27:34 följande:

Jaha! Tinas alla? Har sjukt dålig koll:)

Borde vara dags för dig nu i dagarna va? Lycka till nu! Håller alla tummar och tår.
  • Frazze
    CrookedTail skrev 2019-08-07 12:14:15 följande:

Stort grattis Sjuttiosjuan!

Nu måste jag bara få gnälla av mig lite. Fick precis veta att min bästa kompis är gravid. Med sitt andra barn. Vi började försöka bli gravida samtidigt (för ca 3 år sen) och hon är dessutom äldre än mig. Och nu ska hon alltså få sitt andra medans jag fortfarande väntar på att få bli gravid med sitt första. Livet är så sinnessjukt orättvist!

Men jag är så klart otroligt glad för hennes skull och jag hoppas att det snart är min tur, även om vi lånar ägg för att det ska bli nåt.

Det där vet jag precis hur det känns! Vissa behöver bara sitta på en stol som en annan gravid suttit på och så blir de gravida. Så otroligt orättvist! Vissa ska behöva kämpa och kämpa och vissa får det serverat på silverfat. Ge inte upp bara! Det kommer till dig oxå <3
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019