• Sharper

Skuldebrev Gård

Min man äger gården där vi bor. Han har bott här i 10 år och för 3 år sen köpte han ut exfrun. Sen januari i år har jag varit med och betalar hälften av lånet (lån + ränta). Vi ska till en jurist nu och skriva papper då vi gift oss. Jag funderar helt enkelt på när man kan se mig som "riktig" hälftenägare, även min man förstås. Då han in e vill tex lösa ut mig om vi går isär (alltså inom några år tänker vi då) samtidigt som även jag vill va mitt på det säkra. Man kan säga att jag idag äger en bil. Jag hade lite sparpengar (kanske 20 000 när vi slog ihop ekonomin. Bör tilläggas att vi har 2 barn var sen tidigare.

Jag tänker mig ett skuldebrev på halva gårdens värde (isåfall 675 000) och sen januari i år har jag då betalat 2500:- som gått till bolånet. Kan man räkna med denna summan som avbetalning på skuldebrevet isåfall eller bör jag betala honom något mer? Idag ser ekonomin ut som så att vi betalar alla räkningar (det gemensamma) sen delar vi 50/50 på det som är kvar.

• Svar på tråden Skuldebrev Gård
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 13:44:05 följande:

Eller är det så att om vi skriver skuldebrev (jag har en skuld till honom på 675 000 och står som hälftenägare. Vid försäljning av gården ska han få sina 675 000:- (efter man betalt av eventuellt lån) innan resterande eventuell vinst delas på 2? Och så betalar vi hälften av lånet som vanligt?

Vill ha full koll på detta då tanken ändå är att vi ska bygga ut och renovera på gården. Men det kommer aldrig gå om mannen ska stå själv på det vi kan tänkas behöva låna. Hur går man helt enkelt tillväga för att vi ska vara hälftenägare och den ena helt enkelt inte har hälften att pytsa in i befintligt boende?

Ett skuldbrev mellan gifta blir lite speceillt vid dödsfall eller separation då det ska göra en bodelning av alla tillgångar och skulder.

Utgå från hur ni vill ha det. Förklara det för juristen och lyssna på förslag.

• Sharper
    Kjell2 skrev 2018-10-18 14:50:18 följande:

Ett skuldbrev mellan gifta blir lite speceillt vid dödsfall eller separation då det ska göra en bodelning av alla tillgångar och skulder.

Utgå från hur ni vill ha det. Förklara det för juristen och lyssna på förslag.

Ja vi ska lägga fram det som förslag då det känns enklast för alla och det blir rättvist. Vi tänker ju att det som finns kvar av skulden på detta skuldebrev ska räknas bort vid dödsfall Eller separation (det borde väl gå?) Genom testamente eller dylikt.
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 15:25:47 följande:
    Ja vi ska lägga fram det som förslag då det känns enklast för alla och det blir rättvist. Vi tänker ju att det som finns kvar av skulden på detta skuldebrev ska räknas bort vid dödsfall Eller separation (det borde väl gå?) Genom testamente eller dylikt.
    Något förenklat. Skuldsedlar mellan makar, olika ägarfördelning på fastigheter, privata sparkonton mm påverkar inte en bodelning då allt ska ingå och sen delas 50/50.
  • Sharper
    Kjell2 skrev 2018-10-18 15:30:47 följande:

Något förenklat. Skuldsedlar mellan makar, olika ägarfördelning på fastigheter, privata sparkonton mm påverkar inte en bodelning då allt ska ingå och sen delas 50/50.

Så som jag förstått det kan mannen då skriva skuldebrevet som sin enskilda egendom för att det inte ska ingå i en bodelning?
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 19:11:24 följande:

Så som jag förstått det kan mannen då skriva skuldebrevet som sin enskilda egendom för att det inte ska ingå i en bodelning?

Ta det med juristen så att det blir som ni vill.
  • Johan70

I er situation och eftersom ni gifter er, tror jag att ett äktenskapsförord är bättre än att hålla på med skuldebrev.

• Sharper
    Johan70 skrev 2018-10-23 00:22:41 följande:

I er situation och eftersom ni gifter er, tror jag att ett äktenskapsförord är bättre än att hålla på med skuldebrev.

Vi ska skrivs det av andra anledningar men hur skriver man in i ett äktenskapsförord att jag ska va hälftenägare?
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-23 04:44:23 följande:
    Vi ska skrivs det av andra anledningar men hur skriver man in i ett äktenskapsförord att jag ska va hälftenägare?
    Juristen hjälper er med detta så det blir korrekt.

• Limeblad
    Sharper skrev 2018-10-23 04:44:23 följande:

Var inte dumsnål. Ta hjälp av en jurist som jobbar med det här. Bodelning och arv är komplicerat. Särskilt med särkullebarn.
  • Sharper
    Limeblad skrev 2018-10-23 08:08:03 följande:

Var inte dumsnål. Ta hjälp av en jurist som jobbar med det här. Bodelning och arv är komplicerat. Särskilt med särkullebarn.

Dumsnål? Av vilken anledning är jag dumsnål?
Svar på tråden Skuldebrev Gård