• Sharper

Skuldebrev Gård

Min man äger gården där vi bor. Han har bott här i 10 år och för 3 år sen köpte han ut exfrun. Sen januari i år har jag varit med och betalar hälften av lånet (lån + ränta). Vi ska till en jurist nu och skriva papper då vi gift oss. Jag funderar helt enkelt på när man kan se mig som "riktig" hälftenägare, även min man förstås. Då han in e vill tex lösa ut mig om vi går isär (alltså inom några år tänker vi då) samtidigt som även jag vill va mitt på det säkra. Man kan säga att jag idag äger en bil. Jag hade lite sparpengar (kanske 20 000 när vi slog ihop ekonomin. Bör tilläggas att vi har 2 barn var sen tidigare.

Jag tänker mig ett skuldebrev på halva gårdens värde (isåfall 675 000) och sen januari i år har jag då betalat 2500:- som gått till bolånet. Kan man räkna med denna summan som avbetalning på skuldebrevet isåfall eller bör jag betala honom något mer? Idag ser ekonomin ut som så att vi betalar alla räkningar (det gemensamma) sen delar vi 50/50 på det som är kvar.

• Svar på tråden Skuldebrev Gård
  • Kjell2

Sånt här är krångligt och ni måste tänka noga hur ni vill ha det.

Diskutera tre alternativ
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

Vad vill ni ska hända vid de tre olika alternativen, vem ska ärva vad, ska du kunna bo kvar om han dör, ska han kunna ha kvar gården om ni separerar, hur ska du ha det om ni separerar?

Därefter funderar ni på hur arbete och pengar ska fördelas så ni kan dra runt familj, gård och allt som hänger ihop med det. Det kan bli mycket snett om du drar ett stort lass ekonomiskt och arbetsmässigt kring allt men inte får något vid en separation.

Det finns sen ett antal verkyg att jobba med för att nå dit ni vill, äktenskapsförord, testamente, livförsäkring, eget sparande, skuldsedel mm.

• Sharper
    Kjell2 skrev 2018-10-18 08:31:01 följande:

Diskutera tre alternativ

Du dör

Han dör

Ni separerar

Vad vill ni ska hända vid de tre olika alternativen, vem ska ärva vad, ska du kunna bo kvar om han dör, ska han kunna ha kvar gården om ni separerar, hur ska du ha det om ni separerar?

Därefter funderar ni på hur arbete och pengar ska fördelas så ni kan dra runt familj, gård och allt som hänger ihop med det. Det kan bli mycket snett om du drar ett stort lass ekonomiskt och arbetsmässigt kring allt men inte får något vid en separation.

Det finns sen ett antal verkyg att jobba med för att nå dit ni vill, äktenskapsförord, testamente, livförsäkring, eget sparande, skuldsedel mm.

Vi har pratat om att ha livförsäkring på varandra. Han har en livförsäkring idag med sina barn som förmånstagare. Han har tidigare sagt att han vill att jag ska bo kvar om han går bort.
  • Sharper
    Kjell2 skrev 2018-10-18 08:31:01 följande:

Diskutera tre alternativ

Du dör

Han dör

Ni separerar

Vi har pratat om att ha livförsäkring på varandra. Han har en livförsäkring idag med sina barn som förmånstagare. Han har tidigare sagt att han vill att jag ska bo kvar om han går bort.
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 08:35:46 följande:
    Om du ska bo kvar om han dör, hur löser ni allt med hans barn och deras arvsrätt? Vill han att du eller barnen ska äga gården?

Är det aktuellt med gemensamma barn, det kan krångla tilla allt mera.

• Sharper
    Kjell2 skrev 2018-10-18 08:49:27 följande:

Om du ska bo kvar om han dör, hur löser ni allt med hans barn och deras arvsrätt? Vill han att du eller barnen ska äga gården?

Är det aktuellt med gemensamma barn, det kan krångla tilla allt mera.

Så långt har vi inte kommit. Vi har inte ens bestämt om våra barn ska ärva hela sin del eller bara hälften av det och vänta tills båda gått bort. Egna barn är det inte på tal om överhuvudtaget. Det räcker med de 4 vi har totalt xD
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 08:53:37 följande:
    Så långt har vi inte kommit. Vi har inte ens bestämt om våra barn ska ärva hela sin del eller bara hälften av det och vänta tills båda gått bort. Egna barn är det inte på tal om överhuvudtaget. Det räcker med de 4 vi har totalt xD
    Sånt här måste ni reda ut innan ni börjar skriva papper. För det ni gör i ena ändan påverkar i andra. Tänker ni bara på ett fall kan det bli väldigt knasigt om något annat inträffar.

• Aniiee

Med tanke på att ni fortfarande är i "rosa moln"-stadiet (för jag vet att det gick ihelvete fort mellan att ni träffades och du flyttade in. Det har du skrivit om förut. Var det en månad eller två?) så bör ni skriva något som är extremt konservativt till förmån för honom och hans barn i dagsläget. Ni kan ALLTID skriva om papper om ett-två år när föräldskelsestadiet har lagt sig (detta skriver jag inte för att vara elak utan för att hjärnan är så här. Det är liksom inte ert fel, men det ÄR hjärnspöken i ett-två är till)

Sedan verkar ni inte ha pratat igenom detta ordentligt. Är det verkligen vits att åka och skriva papper alls just idag? Ni bör ha en fast idé som ni är väldirg överens om och innefattar alla aspekter innan ni börjar skrva papper.

Men, lycka til i alla fall.

I have a growing lack of disgust for you
  • Sharper
    Aniiee skrev 2018-10-18 12:07:55 följande:

Med tanke på att ni fortfarande är i "rosa moln"-stadiet (för jag vet att det gick ihelvete fort mellan att ni träffades och du flyttade in. Det har du skrivit om förut. Var det en månad eller två?) så bör ni skriva något som är extremt konservativt till förmån för honom och hans barn i dagsläget. Ni kan ALLTID skriva om papper om ett-två år när föräldskelsestadiet har lagt sig (detta skriver jag inte för att vara elak utan för att hjärnan är så här. Det är liksom inte ert fel, men det ÄR hjärnspöken i ett-två är till)

Sedan verkar ni inte ha pratat igenom detta ordentligt. Är det verkligen vits att åka och skriva papper alls just idag? Ni bör ha en fast idé som ni är väldirg överens om och innefattar alla aspekter innan ni börjar skrva papper.

Men, lycka til i alla fall.

Flyttade in efter ca ett halvår ja. Vi är inte i några rosa moln. Däremot vill vi att allt ska bli rätt. Det bästa hade varit att jag pytsat in hälften av värdet men dom pengarna har inte jag tyvärr därav tanken på skuldebrev. Däremot skulle vi köpa nytt i framtiden (troligtvis köper vi hans föräldrahem) så blir jag hälftenägare direkt (det har vi pratat om). Papper vill vi ha eftersom vi är gifta, dör någon av oss imorgon så finns det inte skrivet alls hur vi vill ha det. Jag vet tillexempel att han vill att jag ska bo kvar, men det står ingenstans.
  • Sharper

Eller är det så att om vi skriver skuldebrev (jag har en skuld till honom på 675 000 och står som hälftenägare. Vid försäljning av gården ska han få sina 675 000:- (efter man betalt av eventuellt lån) innan resterande eventuell vinst delas på 2? Och så betalar vi hälften av lånet som vanligt?

Vill ha full koll på detta då tanken ändå är att vi ska bygga ut och renovera på gården. Men det kommer aldrig gå om mannen ska stå själv på det vi kan tänkas behöva låna. Hur går man helt enkelt tillväga för att vi ska vara hälftenägare och den ena helt enkelt inte har hälften att pytsa in i befintligt boende?

• Sharper

Skulle jag då tex ge honom 500:- extra varje månad för att betala den skulden på skuldebrevet förutom för det bolån som finns och då bli hälftenägare?

Svar på tråden Skuldebrev Gård