• oshark

Försöker bli gravid med 1a barnet

Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-07 16:09:16 följande:

Förlåt på förhand för gnälligt inlägg, men behöver bara få skriva av mig till några som förstår.

Idag skrev min kompis (som är gravid) att det är så mycket jobbigare att vara gravid och orolig för om barnet lever i magen än att som i min sits vara orolig för om jag ens kan bli gravid. Jag vet inte ens vad jag vill säga med det här :(

Jag svarade henne att jag förstår att för henne känns det jobbigare att vara gravid och det kan nog bero på att det tog sig på andra försöket för dem. Alltså hann hon inte uppleva oron kring att inte få barn.

Jag känner mig bara så arg och deppig. Jag försöker vara en bra vän och stötta (hon och jag har inte så många vänner), men samtidigt gör det så jäkla ont. Jag är SÅ glad för deras skull, men är samtidigt så avundsjuk.

Jag vet inte hur jag ska hantera alla mina känslor samtidigt som jag ska hantera hennes.

Tack om ni orkade läsa mitt långa inlägg och hoppas allt är bra med er!

Kram!

Oj, ja det känns som en ganska okänslig sak att säga. Som att man inte skulle var lika ledsen över infertilitet/ofrivillig barnlöshet (säger inte att det kommer hända dig!) som ett missfall. Och även om hon känner så är det inte något hon behöver ventilera till dig.

Hur långt gången är hon? 

Nu vet jag inte hur er relation ser ut, men jag tycker att det du säger att du sa låter bra. Om det hade varit jag hade jag nog sagt något i stil med att:

"Jag förstår att det måste vara otroligt nervöst, framförallt de första veckorna, men det är trots allt vanligare att en graviditet fullbordas än att man får missfall. Får man ett missfall kan man förstås aldrig ersätta den bebis man förlorade, men man har kanske någon form av trygghet i att den delen av kroppen som måste fungera för att bli befruktad faktiskt gör det. Att gå månad efter månad och oroa sig över huruvida den delen av kroppen ens fungerar är otroligt påfrestande psykiskt, för att inte tala om att man ska gå och vara orolig och nedstämd i ett år innan man kan få göra en undersökning för att se om allt står rätt till. Lyckas man efter flera månaders oroande ändå bli gravid ska man då dessutom gå och oroa sig över huruvida man får behålla barnet. Jag menar inte att förminska din situation på något sätt alls, jag förstår verkligen att du är orolig, men det känns inte som att du helt reflekterat min situation och hur det känns för mig att höra dig säga det här när du har lyckats med något som jag har drömt om i så många månader." 

Styrkekramar till dig!!! Hoppas du kan komma förbi det här och ha en riktigt fin helg.
  • oshark
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-07 22:46:21 följande:

Jag ska försöka att inte ta åt mig! På måndag är det dags att börja med ägglossningstest igen, så ja då har vi annat att tänka på ;)

Då kanske det kan bli ett litet julmirakel ju ändå!
  • oshark
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-08 18:58:07 följande:

Åh det vore så fantastiskt! :)

Håller tummarna att det blir så! Gud vad mysigt det skulle vara att veta att man skapat sitt livs mirakel i julmyset
  • oshark
    Murresmäck skrev 2018-12-09 21:10:43 följande:

har ett test där det antingen blir ring eller smiley så vad betyder fast smiley? är det olika test? å kan inte mysa på förns imorrn natt så hoppas de tar sig endå :(

Det finns olika sorter - CB har en dubbelhormonindikator också, då får man en blinkande smiley när östrogenet höjs och en fast smiley när LH höjs.
  • oshark

Jag blev precis tipsad om en app där man kan chatta men vara anonym. Ser ut som man kan skapa grupper där. Kik heter den.

Jag är nämligen inte heller så sugen på att dela med mig av mitt namn då det är väldigt ovanligt - plus att jag använder Facebook i jobbet (måste vara inloggad privat för att sköta företagets sida..).

Om någon är sugen? Blir väl mer som en Messenger eller WhatsApp-chat då.

• oshark
    Tösen01 skrev 2018-12-10 18:47:39 följande:

Jag har ALDRIG haft några större "problem" när jag haft mens. Lite mensvärk bara och korta små blödningar (då menar jag även utan några hormoner). Fick min mens idag, efter en HEL vecka av mensvärk och illamående, kräkts och knappt kunnat äta. Trodde ett tag att jag kanske var gravid, men kände sent igår kväll att det var på gång och imorse kom allt. Seriöst, jag kräktes 3 ggr på tåget, blödde ner mig totalt och svimmade. Var tvungen att gå hem från jobbet då jag var så dålig. Har fortfarande ont, inga stora smärtor, men ont. Blöder som aldrig förr... Känner mig helt matt och yr. Blodtrycksfall så fort jag försöker göra något. Jag är ganska förvirrad, för så här dålig har jag aldrig någonsin varit inför/under en mens. Har detta hänt någon av er? Första mensen efter ppiller stopp. Kan det bli såhär? Kommer det allttid vara såhär nu? Jag vet att ni inte kanske är läkare eller så, men kvinnor som alla bär på mycket erfarenhet. Det sköna är nu att det går att börja räkna ut ÄL.

Hur länge gick du på p-piller?

När du går på p-piller har du ju inte ägglossning, så egentligen har du inte mens utan en bortfallsblödning. Man har därför sällen en lika kraftig och smärtsam blödning, vilket är varför p-piller används för att behandla diverse åkommor som resulterar i smärtsam menstruation.

Jag hoppas verkligen att det inte ska fortsätta så för dig, men har du lika ont nästa mens (om det blir någon) tycker jag du ska ringa gyn.
  • oshark
    Kullan90 skrev 2018-12-11 13:37:14 följande:

Hehe låter bra! Jag och min sambo kör ungefär varannan dag från mensens slut till den börjar igen. Har hört nånstans att spermierna är bättre om man inte ligger varje dag haha. :)

En man ska ejakulera minst varannan-var tredje dag för 'optimal' kvalitet enligt en artikel jag har läst. Samma artikel sa att man om man har sex varannan dag har 22% chans att bli gravid och om man har sex varje dag 5-6 dagar över ÄL (fem dagar innan plus ÄL-dagen) har man 25% chans.

Sen finns det ju så mycket information där ute att man kanske ska ta allt med en nypa salt
  • oshark
    Kullan90 skrev 2018-12-11 16:37:41 följande:

Man kanske ska försöka få till det varje dag då ;)

Mest bara rädd att det blir ett "måste" liksom. Vill ju ändå att det ska vara mysigt o hett o härligt :)

Jag tror varannan räcker. Men kan ju dessutom börja med det och sen öka om man vill bättre att inte bränna ut sig på direkten :-P
  • oshark
    Malin96 skrev 2018-12-11 19:16:21 följande:

jag fick blod i två dagar på äl 7+ och får nu bruna flytningar Bmi -6. Och har visat jätte svagt På två rfsu test. Men jag undrar har detta hänt någon?

När du säger blod menar du blod blod? Alltså rött?

Du kan ju få en nidblödning när ägget fäster och bruna flytningar är troligtvis inte farligt om du skulle vara gravid. Men rött blod är annorlunda.

Vad jag sett här är RFSU kända för spökstreck tyvärr - men hoppas förstås att det inte är så i ditt fall!! Så jag skulle ta ett digitalt om någon dag för att få det svart på vitt
  • oshark
    Malin96 skrev 2018-12-11 19:48:17 följande:

Ja blod blod :( men har inte det och fick endast när jag var på toaletten när jag torkade mig:(

Kan ha varit en nidblödning. Eller bara en ofarlig mellanblödning. Googla nidblödning Och ta ett digitalt test om någon dag.
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet