Försöker bli gravid med 1a barnet
Förlåt på förhand för gnälligt inlägg, men behöver bara få skriva av mig till några som förstår.
Idag skrev min kompis (som är gravid) att det är så mycket jobbigare att vara gravid och orolig för om barnet lever i magen än att som i min sits vara orolig för om jag ens kan bli gravid. Jag vet inte ens vad jag vill säga med det här :(
Jag svarade henne att jag förstår att för henne känns det jobbigare att vara gravid och det kan nog bero på att det tog sig på andra försöket för dem. Alltså hann hon inte uppleva oron kring att inte få barn.
Jag känner mig bara så arg och deppig. Jag försöker vara en bra vän och stötta (hon och jag har inte så många vänner), men samtidigt gör det så jäkla ont. Jag är SÅ glad för deras skull, men är samtidigt så avundsjuk.
Jag vet inte hur jag ska hantera alla mina känslor samtidigt som jag ska hantera hennes.
Tack om ni orkade läsa mitt långa inlägg och hoppas allt är bra med er!
Kram!
Hur långt gången är hon?
Nu vet jag inte hur er relation ser ut, men jag tycker att det du säger att du sa låter bra. Om det hade varit jag hade jag nog sagt något i stil med att:
"Jag förstår att det måste vara otroligt nervöst, framförallt de första veckorna, men det är trots allt vanligare att en graviditet fullbordas än att man får missfall. Får man ett missfall kan man förstås aldrig ersätta den bebis man förlorade, men man har kanske någon form av trygghet i att den delen av kroppen som måste fungera för att bli befruktad faktiskt gör det. Att gå månad efter månad och oroa sig över huruvida den delen av kroppen ens fungerar är otroligt påfrestande psykiskt, för att inte tala om att man ska gå och vara orolig och nedstämd i ett år innan man kan få göra en undersökning för att se om allt står rätt till. Lyckas man efter flera månaders oroande ändå bli gravid ska man då dessutom gå och oroa sig över huruvida man får behålla barnet. Jag menar inte att förminska din situation på något sätt alls, jag förstår verkligen att du är orolig, men det känns inte som att du helt reflekterat min situation och hur det känns för mig att höra dig säga det här när du har lyckats med något som jag har drömt om i så många månader."
Styrkekramar till dig!!! Hoppas du kan komma förbi det här och ha en riktigt fin helg.