piffan87 skrev 2018-11-14 13:33:51 följande:
Jag önskar verkligen att jag kunde svara på det, undrar exakt samma sak själv. Jag har bara tempat i 1,5 cykel än så länge. Förra månaden hann jag inte tempa innan ÄL så började precis när jag hade ÄL och då hade stegringen redan varit. Denna månad fick jag plus på ÄL-test på fredagen runt 13, positivt lördagen och sen negativt på söndagen. Stegringen kom först måndagmorgon, så i mitt fall så verkar den vara efter och då är det nog försent.
Men jag märker också vilken skillnad det gör om jag tempar 2 timmar senare. Håller jag mig runt 7-8 så ligger den rätt jämt. Råkar jag tempa runt 9-10 så har den redan stigit oavsett om jag sovit fram tills dess. Så jag har börjat vänja mig vid en klocka som ringer 07:40 varje morgon, oavsett helg. Haha.. man blir lite knäpp!
Ja, tempen stiger efter att ägget redan har släppt, för det äe när äggblåsan spricker och ägget släpps ut som det temperaturhöjande progesteronet frigörs
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
så lifg när du får positiva ÄL-test och när temphöjningen sker är det för sent/över för den gången.
Man har ju ofta en högre temp senare på dagen, så NC rekommenderar max +/- 2 timmars sömn totalt. För mig är max 1 timme bäst.
LH-test ger bäst resultat mellan 10 och 20 med fyra timmars kiss ebligt vad jag har läst. Så jag går på toa 10 efter min morgonkopp och sen ÄL-test vid 14