• oshark

Försöker bli gravid med 1a barnet

piffan87 skrev 2018-12-13 20:46:54 följande:

Hur går det för er alla? Själv inväntar jag BIM på tisdag den 18/12 och har haft så blandade känslor. För första gången på länge kände jag för att ge upp. Barn kanske inte är för mig då..Det känns ju som att det aldrig kommer gå. 

Ledsen för deppigt inlägg men behövde bara för tycka synd om mig själv lite.. Hoppas ni mår bättre!

Bädda ner dig med nåt gott i sängen. Se en bra film. Passa på att äta lussebullar och pepparkakor och annat julgott. På tisdag kanske du får en fantastisk julklapp

Jag har BIM imorn. Men vet att det inte blivit nåt, så är inte deppig. Tempen sjönk idag också. Nu håller jag alla tummar och tår att jag får ÄL v.52 eller v.1 men tror tyvärr inte det då jag tror min ÄL kommer komma CD32 igen :-/
  • oshark
    piffan87 skrev 2018-12-13 22:44:00 följande:
    Åt faktiskt lite pepperkakor idag, alltid lika gottGlad Ska försöka hålla mig sysselsatt med så mycket annat jag kan under helgen så man slipper tänka på det.. 

Åh denna jäkla temp som alltid dalar. Det är hopplöst! Jag har slutat tempa 2 dagar innan BIM för jag orkar inte bli besviken, även fast jag ändå vet att jag kommer bli besviken på BIM istället...  Denna gång har jag haft såå mycket falska symtom också, blir så arg på mig själv när förhoppningarna går i taket.

Varför skulle inte din ÄL komma på CD32 igen? 
    Nä menar att den kommer komma på CD 32. Vilket isf är 14 januari om mensen kommer idag Och eftersom vi är långdistans och eftersom han är här 22 dec - 6 jan kommer han nog inte komma hit helgen 12-13 jan

Jag har ju bara haft en cykel av fyra där jag haft hopp. Då mös vi fredag och lördag natt och ÄL var måndag natt. Men det blev inget. Därför jag hoppas så mycket på ÄL nu i jul när vi faktiskt kommer vara tillsammans i två hela veckor! 

Men jag tror mina cykler kommer återgå till sex veckor vilket de var för typ 7 år sen innan jag började med p-piller för andra gången. Och då blir nog ÄL CD32. Men tänkte testa rosenrot igen denna cykel. När jag tog rosenrot och munkpeppar i min tredje cykel kom ÄL 2 dagar tidigare än i min andra cykel. Men då fanns det nog en del rubbningar kvar från p-pillrena, för cykel fyra nu kom ÄL 14 dagar senare än cykel tre. Åt munkpeppar till CD25 sen blev jag nervös att det var den som påverkade och slutade.

Ingen mens än, idag är BIM, men tempen sjönk ytterligare 0,04 grader imorse så den kommer. Brukar dock nästan alltid komma över natten så frågan är om den kommer inatt eller under dagen.
  • oshark
    piffan87 skrev 2018-12-14 11:48:08 följande:

Aha jag förstår! Åh vad jobbigt för er. Att försöka och veta att det eventuellt går men inte vara på plats för att försöka. Alla har vi vårt helt klart!

Jag testade också rosenrot men jag fick bara en massa mellanblödningar av dem och mina cyklar blev längre och mer oregelbundna. Däremot har jag inte testat munkpeppar, kanske är värt ett försök. Va gör den exakt? Nu börjar vi på utredning nästa torsdag så det känns lite som en lättnad. Ska försöka helt neutralt så alla tester får visa vad de faktiskt ska visa. 

Det låter vettigt.

Munkpeppar ska kunna jämna ut hormonella obalaser, potentiellt öka progesteronnivån om behovet finns och lindra PMS enligt Internet. Jag har haft kort lutealfas efter p-pillerstopp så ville försöka se om den lunde bli lite längre. BIM idag är ÄL+11.
  • oshark
    Lillamiia skrev 2018-12-14 17:11:45 följande:

Vart köper ni denna munkpeppar? Piller form eller är de nåt pulver? Hittar bara för djur?

Graviditetskollens hemsida. Jag letade också efter en annan version men hittade ingen annan.
  • oshark
    Lillamiia skrev 2018-12-14 17:11:45 följande:

Vart köper ni denna munkpeppar? Piller form eller är de nåt pulver? Hittar bara för djur?

Jag tar piller. Tror man kan köpa pulver också. Hår även under namnet agnus castus eller vitex något.
  • oshark
    Rosarosorochtee skrev 2018-12-14 16:27:04 följande:

Jag är 23 år och har försökt bli gravid i 5 månader. Jag fick brun/röda flytningar i förrgår en vecka innan mens. Jag tror att det är mens och inte en nödlösning :( jag börjar bli så less på detta. Varför blir jag inte gravid ? :(

Om det bara är flytningar är det inte säkert det är mens. Men ibland kan man få en mellanlandning också utan att det är en nidblödning. Eller en nidblödning förstås.

För det första - och det allra värsta att säga och höra när någon så gärna vill - är fem månader inte speciellt länge att försöka. Jag vet att det suger (är på cykel 4 själv) men det gör det tyvärr inte mindre sant.

För det andra - hur stor koll på din ÄL har du?
  • oshark
    Kullan90 skrev 2018-12-14 23:23:41 följande:

Vad jobbigt det måste vara att ha så lång och oregelbunden cykel. Jag tycker min är jobbig, som brukar variera -2 eller + 2 dagar. Inser att jag borde sluta klaga på det hos mina vänner som alla har exakt lika cykel varje månad haha. Hoppas det går väl för dig kring jul!

Jag tror att den när den slutar påverkas av p-pillrena kommer vara ganska regelbunden. Hade regelbundna 6-veckorscykler för 7 år sen när jag hade ett p-pilleruppehåll. Men eftersom jag ganska nyligen slutat har de alla varit olika: cykel 1 ÄL CD27 av 33, cykel 2 ÄL CD20 av 29, cykel 3 ÄL CD17 av 27, cykel 4 ÄL CD32 av 42+. (CD42 idag och ingen mens än)

Jag tror inte ens 2 dagar räknas som oregelbunden!
  • oshark
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-15 13:20:34 följande:

Det är så jobbigt att ha oregelbunden mens. Jag slutade med nuvaring i februari och hade hyffsat regelbunden mens första månaderna. Nu pendlar den mellan 27 och 37+. Väntar på ägglossning nu och hoppas att den kommer snart. Är på CD 15 idag, men känns som att den kommer bli sen igen.

Du som har sån koll på saker och ting, finns det något man kan äta eller göra för att få mer regelbunden ägglossning/mens? :)

Hur mår du annars Oshark? :)

Jag mår bra. Mensen kom idag men eftersom jag visste att den skulle komma och hade väntat mig den igår var det bara skönt. Nu ska jag köra rosenrot och hoppas på ÄL v52 eller v1.

Munkpeppar ska kunna stabilisera cykeln. Om du googlar agnus castus eller vitex får du upp massa info, även på engelska. Jag har dock inte egen erfarenhet av det; en cykel anväbde jag munkpeppar och rosenrot och fick ÄL CD17 av 27, cykeln efter bara munkpeppar fick jag ÄL CD32 av 43. Men jag påverkades troligen fortfarande av p-pillrena den kortare cykeln. Finns iaf att köpa på graviditetskollens hemsida om du vill prova.
  • oshark
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-15 15:29:50 följande:

Tråkigt med mensen, men skönt att det ändå kändes okej för dig! Tack då ska jag läsa lite om munkpeppar och rosenrot :)

Rosenrot heter rhodiola rosea om du vill googla på engelska (jag tycker alltid det är bättre)
  • oshark
    Linkan92 skrev 2018-12-18 06:59:16 följande:

Ett tips i all välmening som ni kanske redan vet om, detta då jag ser att ni skrivit att ni ibland har väldigt långa cykler. Har ni fått en gynekologisk undersökning med ultraljud? Detta för att utesluta PCOS som är en vanlig orsak till lång och oregelbunden menscykel. Andra vanliga symtom är ökad behåring, svårt att gå mer i vikt (detta pga hormonpåverkan). Inget illa menat, jag vill bara hjälpa! Allt gott :)

Yes, två gånger tom :-P Jag har varken PCOS eller PCO. Har enligt gyn "väldigt fina äggstockar". Så jag tror eventuellt (lite hemma/internetdiagnostisering) att jag har för mycker östrogen. Känner igen mig i nästan alla symptom.

Så nu har jag börjat med att själv se till att jag får i mig tillräckligt mycket zink och magnesium och efter årsskiftet ska jag lägga om kosten lite och sånt som det tipsas om att man ska försöka med för att se vad som händer. Gyn verkade inte tycka att en 6-veckorscykel var något problem så länge jag ägglossar av mig själv (vilket jag gör) och sa bara att jag skulle komma tillbaka om ett år om det inte tatt sig.

Oregelbundenheten jag haft nu tror jag snarare har med p-pillerstoppet att göra då jag aldrig förut haft en 4-vecorscykel i mitt liv. 6 veckor är nog mitt "normala".
  • oshark
    piffan87 skrev 2018-12-18 08:34:38 följande:

Tjejer, jag fick precis världens bästa julklapp (dom två första var väldigt svaga så tog ett digitalt)

Åååh grattis <3
  • oshark
    Doftljuset skrev 2018-12-22 18:49:43 följande:

Hej tjejer,

Hakar på i denna tråd också om det är okej.

Är också inne på första barnet, vi har försökt några gånger nu men än så länge har ingenting skett.. Jag blir lite uppgiven mellan varven. 

Just nu väntar jag på mens som ska komma här i dagarna. Känner alla mens symptom väldigt väl, så hoppet är sådär... 

Hur ser det ut för alla andra i jul? BIM nära?

Välkommen hit
  • oshark
    L0uis3 skrev 2019-01-23 09:44:22 följande:

Hej alla i bebisverkstaden.... någon som är duktig på att tolka och läsa av stickor? Någon som har en vild gissning om hur länge det kan dröja till ägglossning efter detta test?

Kramar

Omöjligt att säga tyvärr. Jag t.ex. får test med starkare linje än så där i princip hela cykeln.

Testet nedan är hur mina ser ut mellan typ CD1 och två-tre dagar innan ÄL. I det här fallet fick jag ÄL 3 december (dvs ca 2,5 veckor efter testet nedan).

Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet