• Anonym (orolig)

Han vägrar gå till skolan

Min son har länge velat byta skola, typ i två års tid. Anledningar: 1) han orkar inte pendla 2,5 tor till skolan längre 2) han känner sig utsatt av de andra i klassen 3) han vill inte gå på fritidsklubb vilket han är tvungen till då han måste vänta in mig o min arbetsdag för att han åker med mig 4) hans klass splittrades och delade upp inde andra klasserna och han trivs inte, han har kämpat med att komma in i klassen ett år nu.

Jag förstår honom och skulle gärna låta honom byta skola. Dock har jag o barnens pappa gemensam vårdnad. Det innebär att pappan måste skriva på om skolbyte. Han vägrar då det blir körväg för hans del istället de få dagar han har barnen ( 4 hämtningar/lämningar på skolan /månad). Har kommit med massa förslag, t.ex vi kortar ner umgänget som idag är fre-tis till fre-sön och han kan få barnen extra helger och halva alla ?mina? lov. Han vägrar.

Kan kommunen/socialen, skolan hjälpa till på något sätt? Eller är Tingsrätten den enda vägen att gå?? Vi har redan varit uppe i rätten och jag har inte råd en gång till (det va om boendet som jag vann).

Sonen mår inte bra och har börjat skolka, både tors o fre lämnade han skolan och kom till mitt jobb. Han gråter och är superledsen o vägrar va i skolan (10år). Skolsköterskan, kuratorn och klassläraren är med etna om hans mående. Vad kan jag göra för att han ska må bra och få byta skola?? Tips mottages!

• Svar på tråden Han vägrar gå till skolan
  • Godisbuske

hans pappa borde verkligen gå med på detta, de få dagar i månaden är ju inget , för att han skall må bra. Om inte skolan kan få till en bra lösning för att sonen skall trivas , så måste pappan ändra sig.

Svar på tråden Han vägrar gå till skolan