Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Han vägrar gå till skolan

Min son har länge velat byta skola, typ i två års tid. Anledningar: 1) han orkar inte pendla 2,5 tor till skolan längre 2) han känner sig utsatt av de andra i klassen 3) han vill inte gå på fritidsklubb vilket han är tvungen till då han måste vänta in mig o min arbetsdag för att han åker med mig 4) hans klass splittrades och delade upp inde andra klasserna och han trivs inte, han har kämpat med att komma in i klassen ett år nu.

Jag förstår honom och skulle gärna låta honom byta skola. Dock har jag o barnens pappa gemensam vårdnad. Det innebär att pappan måste skriva på om skolbyte. Han vägrar då det blir körväg för hans del istället de få dagar han har barnen ( 4 hämtningar/lämningar på skolan /månad). Har kommit med massa förslag, t.ex vi kortar ner umgänget som idag är fre-tis till fre-sön och han kan få barnen extra helger och halva alla ?mina? lov. Han vägrar.

Kan kommunen/socialen, skolan hjälpa till på något sätt? Eller är Tingsrätten den enda vägen att gå?? Vi har redan varit uppe i rätten och jag har inte råd en gång till (det va om boendet som jag vann).

Sonen mår inte bra och har börjat skolka, både tors o fre lämnade han skolan och kom till mitt jobb. Han gråter och är superledsen o vägrar va i skolan (10år). Skolsköterskan, kuratorn och klassläraren är med etna om hans mående. Vad kan jag göra för att han ska må bra och få byta skola?? Tips mottages!

Svar på tråden Han vägrar gå till skolan