Min son håller på att knäcka mig!
Du är en riktig tigermamma som inte ger upp hoppet om din son. Fortsätt att kräva hjälp och stöd från bup, skolan, familj och alla andra du kan komma på i ditt kontaktnät.
Din son är inte våldsam mot dig och det är positivt. Det visar att han har självbehärskning och självkontroll, även om den är begränsad.
Jag hade försökt mig på ett belöningssystem. Belöna så många positiva saker som du bara kan. Försök att hitta åtminstone 5-10 saker som du kan belöna om dagen. Belöna honom med något som faktiskt motiverar honom. För många tonåringar kan det vara pengar, tillgång till internet, att förtjäna sina minuter på telefonen, godis, senare tid att komma hem på kvällen. Välj gärna något som du kan dela ut i små bitar så att du kan ge många belöningar. Det är mest effektivt att bara belöna det beteenden du vill se och inte bestraffa eller ta bort belöningar för att eliminera negativa beteenden.
Jobba på kommunikation. Ni kan lösa alla problem om ni bara kan reda ut dem och att skrika och kasta saker fungerar inte. Kanske funkar det inte heller att prata, men skriva i en journal? Eller ta det via telefon så att ni inte behöver göra det ansikte mot ansikte?
Jobba på er anknytning. Försök att ha någon positiv interaktion med honom varje dag. Skriv gärna ner dem i din egen dagbok eller journal för att hålla modet uppe på dig själv när det är svårt.
Han måste jobba på att lära sig lugna ner sig. Jobba med honom för att utarbeta några strategier som han kan använda sig av när han är i skarpt läge. Det enda ni båda bör fokusera på just då är att lugna ner läget. Inget kan lösas eller läras när han är så upprörd. Är han utåtagerande och kallar dig för fula ord så reflektera bara lugnt att du hör att han är arg och att ni kan lösa det när han har lugnat ner sig. Belöna honom om han försöker använda sina strategier. De måste inte fungera perfekt, men om han visar en vilja att försöka så har ni något att jobba med.
Få honom att inse att han måste ta hand om sig själv för att på bästa sätt kunna hantera omvärlden. Han måste äta ordentligt, sova ordentligt, röra på sig, omge sig med människor och aktiviteter som är positiva för honom... Han måste välja att se till att han mår bra i sin kropp (och själ).
Du är hans förälder (och den enda närvarande föräldern dessutom) och du måste vara där för honom även när ni bråkar. Ibland kan man behöva erbjuda en kram eller bara tröstande, tyst närvaro även om konflikten inte är utredd ännu. Predikningar och konsekvenser kan vänta.
Få igång en ADHD-utredning med en gång. Är det så att han har det så finns det specifik hjälp att få och effektiva sätt för dig att hjälpa honom och för honom att hjälpa sig själv på. Läs på om ADHD och hjälp din son att hitta bra information om det samt goda förebilder.