• Less is more

Vad går livet ut på?

Själv har jag aldrig känt något " waow " för något yrke egentligen. Men jag tar mitt jobb på allvar, förstår att det är viktigt, jag jobbar på och tar ansvar.

Mitt intryck är att tempot i regel är högt överallt på olika jobb. I mitt jobb ska man helst vara som en duracellkanin, jobba fort, snabbt, rätt och prata fort. Man ska vara glad och aldrig säga nej. Man ska vara en person som jobbar för två. Då är man en bra medarbetare. Dock har jag börjat säga nej oftare nu - dessutom låter jag gärna andra ta på sig ledartröjan även om jag också blivit tillfrågad. Visst påverkar det nog lönen - men inget blir bra eller kul om man känner sig stressad hela tiden. Det beror på att jag känner att jag inte mäktar med mer och är rädd för att förlora greppet.

Visst mår man/all bättre av att äga sin tid ? Känner du igen dig i detta ?

• Less is more
    Anonym (Maja) skrev 2018-10-14 17:39:50 följande:

Jag känner igen mig! Varenda jobb, varje ny utbildning blir vardag tillslut. Allting går på rutin. Förstår inte hur folk kan ha samma arbete i 35 år, göra samma sak hela tiden.

Jag känner att jag ibland har någon rastlöshet i mig. Vill framåt. Kan inte stå här och stampa medan det enda liv jag har går förbi, blir en dag kortare för varje dag.

Fast under 35vår hinner alla jobb genomgå en utveckling. Det är inte exakt samma sak, är min erfarenhet i alla fall. Datautvecklingen går framåt och de sker förändringar i uppdrag och tjänster som ska utföras.

Själv tycker jag om variation - men ändå mår jag bäst av kontinuitet och regelbundna arbetstider på dagtid.

Visst kan man byta jobb genom livet - men att alltid börja lm som nybörjare är ju inte heller helt lustfullt. Att fördjupa sig och bli riktigt bra på något ger också en tillfredställse.

Sen hade väl inte du hunnit jobba så länge efter plugg, föräldraledighet, deltid etc. Att du vill vidare och utvecklas förstår man. Men du måste ju också hinna uträtta något där du är.

Fast är du riktigt bra på att snacka och nätverka så kan du skutta framåt lite här och där på olika tjänster utan att behöva trassla in dig i grovjobbet. Då går du vidare och lämnar tråkhögen efter dig till andra....hela tiden. Det är också en karriärsfilosofi en del har !
Svar på tråden Vad går livet ut på?