Anonym (Barnmorska) skrev 2018-10-09 13:51:41 följande:
Hej ts. Undvik att ta in för mycket av de som skriver som inte förstår din känsla och situation. Jag är knappast den som har någon åsikt om personer som har barnvakt tidigt, hade själv barnvakt tidigt till båda mina barn även om jag helammande. Jag pumpade. Men det var för att jag kände det som ok. Inget av det som du beskriver är överbeskyddande för ett så litet barn. Jag tycker det låter helt normalt att du vill kunna se ditt barn, att barnet inte försvinner från din åsyn och absolut inte vilja ha barnvakt såhär tidigt när du är påverkad av amningshormoner och rent känslomässigt har fullt sjå med anknytning. Jag tror dessutom det är viktigt att inte bli störd i den processen just nu och att det är en skör tid för många nyblivna mödrar. Alla är olika men samhället har stora krav på oss, framförallt kvinnor, hur vi ska vara och känna. Låt din känsla styra här. Hade barnet varit över året så självklart kan man själv börja reflektera kring att andra personer också behöver ges möjlighet till att knyta an (bortsett från medföräldern som självklart måste få chans tidigt att umgås med barnet).
Jag är barnmorska och feminist så detta har inget med att jag anser att barnet och mamman nödvändigtvis hela tiden ska hänga ihop och att det är något övernaturligt magiskt med att just vara mamman. Men man är sårbar efter en graviditet och det är naturligt att vara ?överbeskyddande? och inget som vi behöver träna bort för att samhället sätter dessa krav på oss. Alla gör vi på olika sätt och nästan alla sätt fungerar bra för barnen.
Tack för din input! Jag håller absolut med om samhällets skeva krav. Jag vet att kvinnor/mammor där ute blir dömda för hur de än gör, tyvärr. De som vill göra grejer utan sitt barn tidigt i barnets liv får ofta kommentarer om att de är själviska och prioriterar bort ungen (när det ofta finns en partner eller annan anhörig som kan passa barnet). De som är mer som jag, som vill ha stenkoll och inte vill att barnet försvinner ifrån en, även korta stunder beskylls för att vara överbeskyddande.
Och ja, hade barnet varit äldre hade jag inte nekat farmor att sitta barnvakt. Som du säger, gör alla olika. Jag gör/känner såhär och någon annan känner på ett annat sätt. Inte undra på att så många mammor mår dåligt. Det är så galet vad jag har fått utstå kommentarer sedan jag blev mamma, medan sambon inte tilldelats ett enda ord om hur han är eller gör med bebisen... ja, kanske möjligtvis att blöjan sitter snett.
Framförallt har hans mamma ända sedan ungen föddes flera gånger klampat in i rummet där jag ammat (när vi hälsat på), för att peta och greja med bebisen, väckt bebisen när den sovit för att hon velat hålla i famnen och inte lämnat tillbaka bebisen till mig som har skrikit hysteriskt efter mat. Det här sätter såklart sina spår. Att sambon inte har stoppat henne i dessa lägen har gjort mig en gnutta motvillig och irriterad. Jag är inte helt långsint, och denna irritation går över. Men då måste man börja respektera mig som mamma, givetvis.