• Mysans18

Sambon tjatar om att farmor ska passa vår bebis

Anonym (Enbarnsmamma) skrev 2018-10-08 21:55:49 följande:

Stackare. Jag förstår att det måste kännas otroligt jobbigt att bli överkörd av sina närmaste i din situation. Vissa föräldrar har en väldigt stark anknytning till sina bebisar och är inte bekväma med det din sambo föreslår eller sättet som farmor beter sig. De tar ju ingen som helst hänsyn till dina känslor eller önskemål och det är såklart inte okej. Ingen vill väl lämna ifrån sin 3 månaders bebis till någon som inte respekterar eller lyssnar på en?

Din sambo låter som mitt ex. Han kunde aldrig sätta sig in i andras känslor eller situationer, så han skyllde också alltid på mig om jag bad om hans stöd. Att jag var överkänslig, att jag skulle skärpa mig, att jag fick föra min egen talan med hans mamma, osv. Till slut blev våra olikheter och slitningar för mycket så vi gjorde slut.

Kanske kan du be om tips vid BVC, för att få ett mer objektivt perspektiv och konkreta råd? Kanske skulle du och din sambo testa parterapi om er kommunikation brister även i andra situationer?

Jag tycker du har helt rätt i det du skriver. Både min sambo och hans mamma, men särskilt sambon som det ju handlar om har svårt att sätta sig in i andras känslor. Du som har upplevt det här själv förstår ju hur det känns!

Tack för att du delade med dig av din personliga erfarenhet. Jag hoppas det blir bättre, i annat fall blir det ju det när barnet blir lite äldre. Det här är ju en övergående period då jag och sambon bara skulle behöva landa lite.
  • Mysans18
    hammarhajen skrev 2018-10-08 20:12:14 följande:

Jag tänker att ett tryggt barn med stabila föräldrar klarar av att ha barnvakt någon timme om det skulle vara så. En tryggt barn med normala relationer kan gott gosa med någon annan en 1,5 h av veckans 168 utan att fara illa av det.

Ja, du har väl din bild kring vad trygghet innebär. Men det betyder inte att det är så för alla. Jag avgör väl själv vad som känns tryggt för mig och inte.
  • Mysans18
    Anonym (E) skrev 2018-10-08 20:28:55 följande:

TS, tycker att du fått en massa konstiga kommentarer om att du är överbeskyddande. Ditt barn är tre månader, självklart avgör du och ingen annan om du är bekväm med att andra går runt med ditt barn. Ett nej är ett nej.

När min dotter föddes var min mans släkt som iglar på barnet, det skulle lyftas och gå runt och jag såg knappt röken av henne när vi var på släktkalas för att alla ville gosa med henne. Vad jag tyckte var helt oviktigt. De ryckte henne bokstavligen ur min famn och vägrade lämna tillbaka henne. Då var hon inte ens en månad. Detta var jättejobbigt och har lett till att jag helt avslutat kontakten med vissa av hans släktingar (mer avlägsna än svärmor dock). Jag känner mig bara ledsen och besviken över hur de betedde sig.

Det jag vill ha sagt är att vi alla reagerar olika när vi får barn och vi vet ingenting om TS relation med svärmor. Men om du inte är bekväm med hur hon beter sig är det bättre att sätta gränser direkt innan det blir för stor grej. Ta den tid du behöver för att knyta an till ditt barn. Farmor kan bygga sin relation med barnet senare, det behöver inte göras nu när du är nybliven orolig förälder! Annars riskerar du bara att bli ännu argare på svärmor och det är inte en bra grund för framtiden.

Usch, blir jätteledsen när jag läser sånt här :( Jag förstår verkligen hur det fick dig att känna! Jag fattar inte varför anhöriga och släkt inte kan öppna truten och fråga om det är ok? En annan sak som jag också funderat på många gånger är varför vissa (nu syftar jag inte på svärmor, för hon får hålla i bebis!), men liksom att andra, som man ibland knappt känner prompt MÅSTE hålla i ens bebis. Bebisen blir ju bara stressad av att flyga runt från famn till famn. Det finns dessutom tusen andra sätt att hälsa på ett barn. Jag håller med, ett nej måste få vara ett nej.
  • Mysans18

Tack för många fina och tänkvärda kommentarer och delade erfarenheter från er! Jag tar med mig mycket av det som ni skriver här, men en del ?påhopp?, konspirationsteorier och andra vilda gissningar om hitan och ditan blir jag less på. Ni har givetvis rätt till er egen åsikt (jag efterfrågade trots allt era tankar), men tänk er för ibland, dvs hur ni uttrycker er. Hönsmamma, onormal osv osv. Vad vinner ni på att vara taskiga? Det är oförskämt.

Ingenting är svart eller vitt, och det finns så mycket mer därtill i min situation än ett par stycken i ett inlägg. Jag skriver ju utifrån mina upplevelser (som inte behöver vara helt korrekt med vad som faktiskt sker). Det är vad jag KÄNNER, och jag förbjuder ingen att vare sig hålla, gosa eller vara med vår bebis. I situationen tycker jag bara att det blir för intensivt ibland, och att svärmor kör över, sambon med och då måste även jag få säga stopp.

Då var jag kanske otydlig. Ingen vet ju egentligen vad jag och svärmor har för relation. Jag kan säga att vi faktiskt har en fin relation och hon har hängt med bebisen sen dag ett i princip (vi ses varje vecka), men dock inte passat bebisen helt ensam än. Jag vill hellre att vi alla umgås tillsammans, just nu såhär i början. Men i sambons familj pratar man inte om känslor, man är ivrig, lite burdus, och det genererar i att man ofta tar för sig saker utan att någonsin fråga hur det upplevs för en annan part. Det är just detta som jag försökte sätta fingret på.

Återigen så tackar jag er som förstod detta och jag vet att det blir bättre. Alla hormoner, tankar och känslor gör en lite såhär, plus att man vill ha koll på sitt barn. Jag antar som många säger, att det är helt normalt.

• Mysans18
    Anonym (Barnmorska) skrev 2018-10-09 13:51:41 följande:

Hej ts. Undvik att ta in för mycket av de som skriver som inte förstår din känsla och situation. Jag är knappast den som har någon åsikt om personer som har barnvakt tidigt, hade själv barnvakt tidigt till båda mina barn även om jag helammande. Jag pumpade. Men det var för att jag kände det som ok. Inget av det som du beskriver är överbeskyddande för ett så litet barn. Jag tycker det låter helt normalt att du vill kunna se ditt barn, att barnet inte försvinner från din åsyn och absolut inte vilja ha barnvakt såhär tidigt när du är påverkad av amningshormoner och rent känslomässigt har fullt sjå med anknytning. Jag tror dessutom det är viktigt att inte bli störd i den processen just nu och att det är en skör tid för många nyblivna mödrar. Alla är olika men samhället har stora krav på oss, framförallt kvinnor, hur vi ska vara och känna. Låt din känsla styra här. Hade barnet varit över året så självklart kan man själv börja reflektera kring att andra personer också behöver ges möjlighet till att knyta an (bortsett från medföräldern som självklart måste få chans tidigt att umgås med barnet).

Jag är barnmorska och feminist så detta har inget med att jag anser att barnet och mamman nödvändigtvis hela tiden ska hänga ihop och att det är något övernaturligt magiskt med att just vara mamman. Men man är sårbar efter en graviditet och det är naturligt att vara ?överbeskyddande? och inget som vi behöver träna bort för att samhället sätter dessa krav på oss. Alla gör vi på olika sätt och nästan alla sätt fungerar bra för barnen.

Tack för din input! Jag håller absolut med om samhällets skeva krav. Jag vet att kvinnor/mammor där ute blir dömda för hur de än gör, tyvärr. De som vill göra grejer utan sitt barn tidigt i barnets liv får ofta kommentarer om att de är själviska och prioriterar bort ungen (när det ofta finns en partner eller annan anhörig som kan passa barnet). De som är mer som jag, som vill ha stenkoll och inte vill att barnet försvinner ifrån en, även korta stunder beskylls för att vara överbeskyddande.

Och ja, hade barnet varit äldre hade jag inte nekat farmor att sitta barnvakt. Som du säger, gör alla olika. Jag gör/känner såhär och någon annan känner på ett annat sätt. Inte undra på att så många mammor mår dåligt. Det är så galet vad jag har fått utstå kommentarer sedan jag blev mamma, medan sambon inte tilldelats ett enda ord om hur han är eller gör med bebisen... ja, kanske möjligtvis att blöjan sitter snett.

Framförallt har hans mamma ända sedan ungen föddes flera gånger klampat in i rummet där jag ammat (när vi hälsat på), för att peta och greja med bebisen, väckt bebisen när den sovit för att hon velat hålla i famnen och inte lämnat tillbaka bebisen till mig som har skrikit hysteriskt efter mat. Det här sätter såklart sina spår. Att sambon inte har stoppat henne i dessa lägen har gjort mig en gnutta motvillig och irriterad. Jag är inte helt långsint, och denna irritation går över. Men då måste man börja respektera mig som mamma, givetvis.
  • Mysans18

Tack för dina ord :)

Jag vill absolut att vårt barn ska ha en fin relation till sin farmor (och det kommer barnet få), men jag har börjat uppleva att jag blivit osynlig för henne. Och det är inte att hon och jag har tjaffsat, utan mer att hon blir så ivrig och alldeles till sig att jag inte finns, plus att hon inte visar någon hänsyn. Hon frågar inte ens hur man mår, utan det är som en ångvält över bebisen. Och ja, hon kastar kommentarer om ditt och datt. Hon vill väl, men hon tjatar också. Det har blivit skittråkigt att umgås nuförtiden. Det går kanske inte att ändra på henne, och sambon har ju jag försökt prata med, flera gånger. Han förstår som sagt inte problemet.

Hon har flera barnbarn som hon också umgås med, och det är ju bra. Då får hon träffa alla sina barnbarn, flera gånger i veckan. Jag lovar att det inte går någon nöd på henne angående den saken.

Vi planerar in mycket farmortid, men problemet var att sambon tjatar om mer. Jag får lära mig att stänga av. Jag tror det blir bäst så.

• Mysans18

Tack för dina ord :)

Jag vill absolut att vårt barn ska ha en fin relation till sin farmor (och det kommer barnet få), men jag har börjat uppleva att jag blivit osynlig för henne. Och det är inte att hon och jag har tjaffsat, utan mer att hon blir så ivrig och alldeles till sig att jag inte finns, plus att hon inte visar någon hänsyn. Hon frågar inte ens hur man mår, utan det är som en ångvält över bebisen. Och ja, hon kastar kommentarer om ditt och datt. Hon vill väl, men hon tjatar också. Det har blivit skittråkigt att umgås nuförtiden. Det går kanske inte att ändra på henne, och sambon har ju jag försökt prata med, flera gånger. Han förstår som sagt inte problemet.

Hon har flera barnbarn som hon också umgås med, och det är ju bra. Då får hon träffa alla sina barnbarn, flera gånger i veckan. Jag lovar att det inte går någon nöd på henne angående den saken.

Vi planerar in mycket farmortid, men problemet var att sambon tjatar om mer. Jag får lära mig att stänga av. Jag tror det blir bäst så.

• Mysans18
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-10-10 09:00:23 följande:

Du verkar vara en riktig tramspotta, som att du anser att bebisen är din ägodel. Självklart ska farmor få vara barnvakt. Släpp kontrollbehovet, du förstör bara för barnet genom att inte lämna den lilla ibland! Förstår om du inte vill lämna bebis över natten, men någon timme medan ni handlar eller tränar gör INGENTING. Du gör bara barnet en otjänst. Barnet kommer växa upp isolerad och beroende av sin mamma. Så fortsätter du så här kommer du bara förstöra.

Vi delar inte samma uppfattning, helt ok, men skärp till din ton och tänk dig för innan du häver ur dig en massa galna påståenden. Jag tycker du är otrevlig.

Som redan nämnt här i tråden ett flertal gånger, bebisen är tre månader gammal. Bra, då vet du det. Jag anser därför att bebisen har all tid i världen att umgås helt ensam med farmor vid senare tillfällen. Du kan för övrigt läsa på lite om anknytning, amning osv, så kanske du förstår bättre.
  • Mysans18
    SI12344 skrev 2018-10-10 16:18:02 följande:

Bra sagt!

Det är så typiskt att en nybliven mammas känslor är oviktiga, irrationella eller tramsiga. Jag är också övertygad om att man ska göra det som känns bra, även om bebisen skulle klara några timmar med någon annan. Som många påpekat funkar det jättebra att man är hemma samtidigt som mormor/farmor/någon tar hand om barnet. Man får tid att duscha eller vila, samtidigt som man kan amma eller mata eller trösta om det behövs.

I början kände jag att det var påfrestande att gå till tvättstugan själv fem min när min mamma hade bebisen, för jag trodde jag skulle komma tillbaka till en skrikfest och det gjorde mig illa till mods. Låt mammor får vara nya å sköra i fred.

Ja verkligen, det tycker jag med!

För så gör vi. Farmor hänger med bebisen hemma när jag är med, och på sin höjd tar jag en dusch, äter, plockar i ordning eller grejar. Det är helt lugnt, för då finns jag liksom i närheten.

Det är precis som det var för dig, att jag är rädd att lämna lillen, och riskera att komma hem till en bebis som skrikit halsen av sig. Dessutom i mitt fall, och om jag känner svärmor rätt skulle hon förmodligen inte ringa mig eller sambon och säga att bebisen är ledsen och någon borde komma hem. För hon kan minsann trösta en bebis och VET precis hur man gör. Det har hon visat mer än en gång. Då får det faktiskt vänta, tills det känns bättre för mig.
  • Mysans18
    Anonym (Linn) skrev 2018-10-10 21:47:34 följande:

Jag tycker du verkar väldigt klok. Känn dig trygg i att du inte ska lämna ifrån dig barnet om du inte vill det. Det är din modersinstinkt som talar.

Mitt råd är att du lungt och tryggt pratar med din svärmor. Bekräfta att du är glad att hon är så engagerad och att du är glad att hon vill vara barnvakt längre fram. Var sedan tydlig med att du absolut inte kan tänka dig att vara borta från bebisen ännu, ni håller fortfarande på att knyta an. Säg att det inte alls är något personligt mot henne utan helt enkelt ett starkt band mellan dig och bebisen. Din reaktion är helt normal och det är inget fel alls i den. Du behöver bara vara tydlig och sätta gränser. Tiden går fort och farmor har många och långa år på sig att bygga en egen relation till sitt barnbarn. Hon får acceptera att tiden inte är mogen.

Kram och lycka till!

Tack snälla för ditt svar!

Jag blir glad över alla fina och stöttande kommentarer. Jag håller såklart med dig, att det är en övergående fas att lära känna sitt barn, knyta an och sen även upprätthålla en fungerande amning som strular emellanåt. Klokt och fint svar av dig, det tar jag med mig.

Stort tack!
Svar på tråden Sambon tjatar om att farmor ska passa vår bebis