Sambon tjatar om att farmor ska passa vår bebis
Hej,
Jag är en förstagångsmamma till en tremånaders bebis.
Som rubriken lyder tjatar min sambo om att hans mamma ska få passa vår bebis, men jag känner mig inte alls redo för att någon annan än jag eller pappan ska vara ensam med bebisen just nu. Dessutom helammar jag.
Min sambo har mer än en gång tagit upp detta och alltid framför sin mamma (när han och jag har inte ens har pratat om det innan), och säger då något i stil med att: Om en månad äter lillen gröt och då kan farmor passa så går du och jag och tränar tillsammans.
Sambon sätter mig i en jätteobekväm sits när han gör såhär, och jag vet inte vad jag ska svara inför hans mamma, förutom typ, mm. Visst hon är barnets farmor, men det är jag som är mamman! Farmor kan däremot hänga med sitt barnbarn tillsammans med oss, det har inte jag något emot.
Att tillägga så är sambons mamma helt ok med barn men hon kan vara väldigt på. När vi ses plockar hon upp bebisen utan att fråga och går sedan iväg till ett annat rum med ungen, hon pussar och kramar och håller liksom krampaktigt i lillen. Jag får tjata för att få tillbaka bebisen, när det tex är dags att amma. Det känns som att jag inte finns för att hon är så uppe i bebisen och hon hör inte ens när jag pratar med henne. Det gör mig ännu mer motvillig att lämna ifrån mig vår bebis till henne.
Jag har försökt prata med min sambo om att det inte alltid känns så bra, och att jag upplever att man kör över mig som mamma eftersom han sällan frågar mig hur JAG KÄNNER kring saker och ting. Han blir dock mest förbannad och tycker att problemet ligger hos mig, att jag är överbeskyddande osv.
Jag skulle vilja kunna umgås tillsammans och hitta på roliga saker som fika eller ta promenader mm, men det blir sällan så. Istället är det sån hets kring att farmor ska ha vår bebis hela tiden. Detta ger mig mest ångest inför att vi ska ses. Jag är medveten om att det finns många mor/-och farföräldrar som kan vara galet övertaggade på sina barnbarn, (eller tvärtom, inte bryr sig alls). Men jag fattar liksom inte sambons beteende? Han har aldrig velat träna tillsammans med mig innan vi fick barn, så det handlar knappast om egentid. Utan jag tror snarare att han vill fylla något slags behov hos sin mamma.
Jag tycker att varken sambon eller hans mamma respekterar mig, och varför är det så viktigt att hans mamma ska passa vår bebis just nu?? Det kan väl vänta lite tills tiden är inne? Är det någon annan som har varit med om något liknande och hur tacklade ni/skulle ni tackla problemet?