Inlägg från: Anonym (What) |Visa alla inlägg
  • Anonym (What)

Sambon tjatar om att farmor ska passa vår bebis

Anonym (JW) skrev 2018-10-08 20:03:31 följande:

Tycker inte din reaktion låter normal någonstans. Känner ingen, förstagångsmamma eller ej, som håller på så. Alla har barnvakter då och då och låter inte minst nära släktingar och vänner bära barnet och skapa en relation och ett band till det. Det är nämligen inte bara DIN bebis. Bebisen är en egen person som även har, bland annat, en farmor. En farmor, som om det är möjligt och lämpligt (vilket det är i det här fallet), bör vara en del av barnets liv. Vidare så upplever din partner uppenbarligen att ni inte gör någonting ihop längre. Förstår du inte det? Han vill, och behöver, ha dig för sig själv ibland också, och vårda er relation. Det är sunt, nödvändigt och bra för både er och barnet.

Det är absolut inget måste att ha barnvakter vid 3 månaders ålder, speciellt inte för att du bara känner personer som har det. Ts bestämmer det här själv, det avgör inte du!
  • Anonym (What)

Japp, håller med. En liten bebis har inget behov av att bli passad av andra, det är faktiskt tvärtom om man läser barnpsykologi. Det är släktingar som tycker det är kul att hålla men för många bebisar är det bara stressande.

Anonym (E) skrev 2018-10-08 20:28:55 följande:

TS, tycker att du fått en massa konstiga kommentarer om att du är överbeskyddande. Ditt barn är tre månader, självklart avgör du och ingen annan om du är bekväm med att andra går runt med ditt barn. Ett nej är ett nej.

När min dotter föddes var min mans släkt som iglar på barnet, det skulle lyftas och gå runt och jag såg knappt röken av henne när vi var på släktkalas för att alla ville gosa med henne. Vad jag tyckte var helt oviktigt. De ryckte henne bokstavligen ur min famn och vägrade lämna tillbaka henne. Då var hon inte ens en månad. Detta var jättejobbigt och har lett till att jag helt avslutat kontakten med vissa av hans släktingar (mer avlägsna än svärmor dock). Jag känner mig bara ledsen och besviken över hur de betedde sig.

Det jag vill ha sagt är att vi alla reagerar olika när vi får barn och vi vet ingenting om TS relation med svärmor. Men om du inte är bekväm med hur hon beter sig är det bättre att sätta gränser direkt innan det blir för stor grej. Ta den tid du behöver för att knyta an till ditt barn. Farmor kan bygga sin relation med barnet senare, det behöver inte göras nu när du är nybliven orolig förälder! Annars riskerar du bara att bli ännu argare på svärmor och det är inte en bra grund för framtiden.

• Anonym (What)

Suck, vad du är jobbig. Dela lika på barnet? Du låter inte frisk/normalbegåvad. Delar man lika på föräldraledigheten (hela) är det 9 månader var eller 6 månader var om man bara tar tiden med högst ersättning. Det vanligaste är att ha sin del sammanhängande och att mamman, som ammar, börjar. Bebisen är tre månader. Gå och lägg dig.

Glinda från Oz skrev 2018-10-08 22:01:04 följande:

Det är inte att dra till sin spets att du endast vill att farmor tittar på barnet och bara när du är i samma rum, du kan låta barnet sova själv (utgår jag ifrån) men inte låta barnet vara själv i ett annat rum med farmor.

Farmors umgås ju med barnet och vill barnet inte plockas upp kommer hon att berätta det klart och tydligt.

Jag frågar återigen, hur gör du med amningen när du jobbar? För du och din man delar ju lika på barnet.

Svar på tråden Sambon tjatar om att farmor ska passa vår bebis