• Tihi

Vilka kastruller och stekpannor föredrar du?

Det finns många att välja på idag. Gjutjärn, teflon, rostfritt stål, aluminium, ceramic och säkert fler än så. Vad är för-och nackdelar med alla olika? Vilken sort lämpar sig till vilken sorts matlagning? Några märken som är bättre än andra när man kommer upp lite i pris? Gjutjärn behöver man ju aldrig köpa ny men hur är det med rostfritt stål? Håller det också forever? Teflon läste jag nånstans att man ska byta var 3-5 år eller om det blir repigt så då måste man ju handla nya relativt ofta. Är det samma med ceramic? Vilket material är inte så bra för hälsan och vilka är ofarliga?

• Svar på tråden Vilka kastruller och stekpannor föredrar du?
  • Tihi
    Kjell2 skrev 2018-10-07 18:20:44 följande:
    Föredrar gjutjärn för stekning och stora grytor men har även emaljgrytor som är bättre vid rödvinskokning.

Vanliga grytor i rostfritt.
    Fastnar mat som kokas i rostfria kastruller? Rostfritt behöver man väl typ aldrig byta heller för dom förstörs väl inte som teflon t ex? Om du råkar veta svaren på det. Drömmer
  • Tihi
    Kjell2 skrev 2018-10-07 18:27:41 följande:
    Klart det fastnar ibland i rostfritt. Har bränt fast t ex mjök rejält.

Sorry, jag borde ha specificerat att jag inte menade mjölkmat. Tänkte mer på pasta, ris, potatis och soppa som inte baseras på mjölk eller grädde. För mat med mjölk/grädde föredrar jag ceramic eller teflon.
  • Tihi
    annabellelee skrev 2018-10-07 18:29:32 följande:
    Gjutjärn och ceramic. Teflon har jag gett upp helt eftersom det repas och måste bytas hela tiden. Ceramic håller mycket bättre - men har andra stekegenskaper - man måste läras sig hantera det.
    Jag gillar också ceramic och har fasat ut teflon. Hur hanterar du ceramic? Tänker om jag har missat något som jag borde veta.
  • Tihi

Kul med alla era svar. Skrattande

Benbrott- jag köpte faktiskt Demeyere i rostfritt för några dagar sen men har bara använt en kastrull en gång men den verkade bra.

Min nya uppsättning som jag hoppas kommer att hålla länge är några rostfria kastruller för potatis, pasta, ris och sånt som inte bränner fast. Ett par med keramik inuti för mjölkmat, gröt och sånt som lätt bränns fast och en gjutjärnsstekpanna och även en med keramik när man ska koka/steka mat som lätt bränns fast. Det borde funka bra i mitt kök och förhoppningen är att det som är rostfritt och gjutjärn inte ska behöva bytas på väldigt många år då det inte är så bra för miljön att köpa nya så ofta. Keramik får man väl räkna med att byta ibland men inte lika ofta som teflon åtminstone.

Svar på tråden Vilka kastruller och stekpannor föredrar du?