• Tihi

Vilka kastruller och stekpannor föredrar du?

Det finns många att välja på idag. Gjutjärn, teflon, rostfritt stål, aluminium, ceramic och säkert fler än så. Vad är för-och nackdelar med alla olika? Vilken sort lämpar sig till vilken sorts matlagning? Några märken som är bättre än andra när man kommer upp lite i pris? Gjutjärn behöver man ju aldrig köpa ny men hur är det med rostfritt stål? Håller det också forever? Teflon läste jag nånstans att man ska byta var 3-5 år eller om det blir repigt så då måste man ju handla nya relativt ofta. Är det samma med ceramic? Vilket material är inte så bra för hälsan och vilka är ofarliga?

• Svar på tråden Vilka kastruller och stekpannor föredrar du?
  • Kjell2

Föredrar gjutjärn för stekning och stora grytor men har även emaljgrytor som är bättre vid rödvinskokning.

Vanliga grytor i rostfritt.

• Tihi
    Kjell2 skrev 2018-10-07 18:20:44 följande:
    Föredrar gjutjärn för stekning och stora grytor men har även emaljgrytor som är bättre vid rödvinskokning.

Vanliga grytor i rostfritt.
    Fastnar mat som kokas i rostfria kastruller? Rostfritt behöver man väl typ aldrig byta heller för dom förstörs väl inte som teflon t ex? Om du råkar veta svaren på det. Drömmer
  • Kjell2
    Tihi skrev 2018-10-07 18:25:44 följande:
    Fastnar mat som kokas i rostfria kastruller? Rostfritt behöver man väl typ aldrig byta heller för dom förstörs väl inte som teflon t ex? Om du råkar veta svaren på det. Drömmer
    Klart det fastnar ibland i rostfritt. Har bränt fast t ex mjök rejält.

• annabellelee

Gjutjärn och ceramic. Teflon har jag gett upp helt eftersom det repas och måste bytas hela tiden. Ceramic håller mycket bättre - men har andra stekegenskaper - man måste läras sig hantera det.

• Tihi
    Kjell2 skrev 2018-10-07 18:27:41 följande:
    Klart det fastnar ibland i rostfritt. Har bränt fast t ex mjök rejält.

Sorry, jag borde ha specificerat att jag inte menade mjölkmat. Tänkte mer på pasta, ris, potatis och soppa som inte baseras på mjölk eller grädde. För mat med mjölk/grädde föredrar jag ceramic eller teflon.
  • Tihi
    annabellelee skrev 2018-10-07 18:29:32 följande:
    Gjutjärn och ceramic. Teflon har jag gett upp helt eftersom det repas och måste bytas hela tiden. Ceramic håller mycket bättre - men har andra stekegenskaper - man måste läras sig hantera det.
    Jag gillar också ceramic och har fasat ut teflon. Hur hanterar du ceramic? Tänker om jag har missat något som jag borde veta.
  • Anton Chigurh

"Anders Petter" gjutjärn is the shit.

Det ÄR ett dyrt helvete, men det är fan så bra kvalité...

Värt pengarna. Lätt.

Mvh Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Aniiee

Kan ni inte stava till keramik eller vad är det frågan om? =P

Jag använder följande stekpannor, grytor och kastruller hemma:
    3 st kastruller i rostfritt stål från typ 1970, omärkta. Olika storlekar. Den ena har bakelithandtag.....
    1 stycke rostfri traktörpanna av märket Hackman, även denna från ca 1970.
    2 st små gjutjärnsstekpannor från före år 1900. Omärkta och dessutom med helgjutet handdag utan skydd, så hett som i helvete.
    1 st gjutjärnsgryta av okänt ursprung
    1 st lergryta av okänt ursprung.
    1 st fykantig stekpanna i förmodligen aluminium, med gjutjärnsbeläggning, okänt ursprung.
    1 st plättlagg i gjutjärn från Skeppshult

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Aniiee
    Anton Chigurh skrev 2018-10-07 18:50:22 följande:

"Anders Petter" gjutjärn is the shit.

Det ÄR ett dyrt helvete, men det är fan så bra kvalité...

Värt pengarna. Lätt.

Mvh Anton

Eh, nej, Anders Petter är inte dyrt på något sätt. I jämförelse med andra märken, då.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2018-10-07 20:11:45 följande:

Eh, nej, Anders Petter är inte dyrt på något sätt. I jämförelse med andra märken, då.

Allting är som bekant, relativt.
  • Lillmajsan

Gjutjärn och ennu mera gjutjärnSolig Och någon lergryta, eller tvåOskyldig
    Vet dock inte ålder och ursprung då mycket är från mina mor och farföräldrar. Någon gammal gryta att koka potatis i finns oxå i samlingen. Ha aldrig köpt nytt utan använder arvegods som det redan finns mycket smak i.Tungan ute

• transparent

Favoriterna är från Tjernobyl. Alltid lika spännande, för man vet aldrig vad det blir för tokigt resultat. Muterade pannkakor är nåt barn gillar i alla fall. Minns särskilt en pannkaka som sprang sin väg, hade tre ben och tutade som en elefant.

• Skalmans

Vart ska jag börja.

Jag har

En Skeppshult 26 cm stekpanna med trähandtag.

En Skeppshult 30 cm stekpanna med trähandtag

En Skeppshult 28 cm Traktörpanna med trähandtag.

En Skeppshult 30 cm wok med trähandtag.

En Skeppshult 30 cm Grillpanna med trähandtag.

En Skeppshult 5 liters Gjutgärnsgryta med glaslock.

Bästa kastrullen jag har är Tryckkokaren från Tefal 6 liter. Kokar/ångar stora potatisar på 12 minuter, Kan även dela potatisen och få ner koktiden men då förlorar man näring.

4 minuter att koka potatis till mos då man skär dom som stekt potatis. En planka går på 30 minuter :) .

2 minuter när man ska steka potatis då man redan skärt dom.

Kastruller köpte jag nya förra året Anders Petters backaryds kastrullset 1,2 och 3 liter med glaslock och durkslag i glaslocken.

Innan hade jag en tjockbottnad kastrull 3 l från OBH nordica och 3 stycken 70 tals kastruller, dom såldes.

Sedan har jag en stor 10 liters kastrull från Duka som är till Julskinkan.

• HerrFantasi

Rostfria schweiziska kastruller från Spring Cristal, väggar i flera skikt, ca 25-30 år. Handtag och lock av stål.

Konventionella/enkla rostfria kastruller och grytor med tunn vägg, ett antal av olika fabrikat, handtag av plast respektive stål, lock av stål respektive glas, 10-50 år.

Stekpanna och pannkakslagg av gjutjärn, >50 år.  Plättlagg av gjutjärn, >>50 år.

Emaljerade gjutjärnsgrytor, varav en som används regelbundet, en som ej används och en som har förstörts av värme, >50 år.

Emaljerad tryckkokare, används ej, 40-60 år.

Traktörpanna av koppar, oanvänd, 25 år.

Römertopf, lergods/terrakotta, tagits ur bruk, 30-35 år.

Aluminiumkastruller och aluminiumstekpanna har jag skänkt bort, främst hälsoskäl, 50-65 år.

Teflon går bort av miljöskäl, gillar inte slit- och slängkultur.

-
    -

Vad jag föredrar beror på användning, oftast rostfritt stål.
    Vanlig kastrull med tunn botten främst för att koka upp vatten snabbt, t.ex. äggkok.
    Gjutjärn eller tjocka stålkärl främst för långkok eller där jämn värme krävs.

Emalj är lite känsligare för repor och vidbränning men ser trevligare ut utvändigt.

• Benbrott

Jag provade kastruller och stekpannor i rostfritt stål av märket Demeyere för några år sedan och jag är så otroligt nöjd. Man får ett bra resultat men så är de jäkligt snygga också.

• klyban

Har ett gäng rostfria grytor, ett gäng gjutjärn och 3st koppar pannor av hög restaurang kvalitet.
    Haft nån gryta i teflon, men inte av eget val.
    Aldrig ens ägt en stekpanna i teflon, förstår inte poängen om man nu inte är livrädd för fett.

hur många meter var det?
  • Tihi

Kul med alla era svar. Skrattande

Benbrott- jag köpte faktiskt Demeyere i rostfritt för några dagar sen men har bara använt en kastrull en gång men den verkade bra.

Min nya uppsättning som jag hoppas kommer att hålla länge är några rostfria kastruller för potatis, pasta, ris och sånt som inte bränner fast. Ett par med keramik inuti för mjölkmat, gröt och sånt som lätt bränns fast och en gjutjärnsstekpanna och även en med keramik när man ska koka/steka mat som lätt bränns fast. Det borde funka bra i mitt kök och förhoppningen är att det som är rostfritt och gjutjärn inte ska behöva bytas på väldigt många år då det inte är så bra för miljön att köpa nya så ofta. Keramik får man väl räkna med att byta ibland men inte lika ofta som teflon åtminstone.

• legomum

Jag har några vanliga rostfria kastruller, några med titanbotten lite gjutgärnsstekpannor och keramikstekpannor. Sedan har jag i gjutjärn ett plättlägg och ett pannkakslägg.

Slökokaren.

Tycker dock det är lite roligare med knivar än pannor, där har jag några fina raringar :)

• Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2018-10-07 20:11:45 följande:

OCH......som om inte det vore nog, Aniiee, förutom att allt är relativt, så........skrev jag fel. Det var inte A. P jag syftade på.

Det var.......SKEPPSHULT, pannor och stekutstyr. Och inget annat.

A. P HAR SKITBRA BESTIK. Förövrigt.

Å så hoppas jag att du får en för jävla BRA DAG.

Mvh Anton.
Svar på tråden Vilka kastruller och stekpannor föredrar du?