Inlägg från: Fillibom |Visa alla inlägg
  • Fillibom

Vad har ni kvinnor för intressen förutom kläder, skor, handväskor, smink och relationer?

Själv har jag inget av de intressen du nämner. Intresset för smink och kläder tog slut när jag började gymnasiet. Shoppa skor, kläder är det värsta jag vet (köper på nätet det jag måste). Och smink? räknas deo, schampo? I så fall kan jag tycka det är roligt att handla lite lyxigare schampo, balsam, duschkräm etc.
    Mascara, läppstift etc äger jag inga sedan 10 år tillbaka.

Väskor? Köpte tre stycken exakt likadana förra året eftersom jag vet att jag trivdes med just den modellen (har haft två stycken av samma modell tidigare). En av dessa använder jag nu, de två andra ligger och väntar på att tas i bruk när denna går sönder.

Relationer tycker jag däremot är intressanta, men då relationer på ett rent allmänt plan och inte av typen: "kalle är ihop med Lisa denna veckan, men hoppade i säng med Anette på personalfesten i torsdags". Däremot kan jag tycka det vara jättespännande att följa ex hur relationen mellan Stefan Löven, Annie Lööf förändras, eller hur Ulf Kristersson bemöter Jimmie Åkesson. Sådant är intressant.

Men, ts, vill ge dig rätt i sak. Kvinnor runt omkring mig på mina arbetsplatser, släktingar och bekanta (inte vänner) de pratar om relationer, barn, barnbarn, lite kläder (men det har avtagit i takt med att de blir äldre), i takt med stigande ålder fokuseras istället projektet "husrenoveringar" (herregud, vad mycket strunt man fått lyssna på vad gäller "trädäck" och "köksbyten") och det är också ett himla tjatande om alla utlandssemestrar de och familjen har varit på eller skall resa på. Tror detta handlar om bekräftelse från många kvinnors sida. När de är yngre handlar det om det egna utseendet (ända sedan lågstadiet blir ju tjejer idag matade med hur de skall se ut), när de sedan blir lite äldre handlar det om att få bekräftelse för projektet "lyckliga och framgångsrika familjen" (som drivs runt av den "perfekta mamman"). Kraven på kvinnliga småbarnsföräldrar idag är fruktansvärda: de skall både träna, hålla sig fräscha, göra en framgångsrik karriär för att gynna familjen ekonomiskt, ha tre barn minst (förr var det två, men nu skall det vara minst tre, se bara på alla trådar här på FL på temat: "längtan efter trean"), ha lyckliga barn (därav alla resor som krävs) mm mm. Detta är krav som många kvinnor lägger på sig själva också, de jämför sig med varandra.  (Visst, nu generaliserar jag grovt för att tydliggöra min poäng).

Därför har jag heller nästan inga kvinnlig nära vänner, står inte ut med deras samtal.

Mina intressen rör politik, existentiella frågor, styrketräning, film, sfi/fantasy, mat, roll- och dataspel, böcker, och trädgård/växter/träd/ blommor och fotografering. Dessa intressen kan jag i princip bara diskutera med mina killkompisar (förutom blommor och trädgård som jag även pratar med kvinnor med).

Svar på tråden Vad har ni kvinnor för intressen förutom kläder, skor, handväskor, smink och relationer?