Canary skrev 2018-10-08 13:10:14 följande:
Sitter och funderar.
Som tonåring blev jag diagnosticerad med PCO, åt Diane för att stabilisera hormonnivåer och minska acne mm. Blev lite skärrad och grät över att jag, som jag trodde, inte skulle kunna få barn.
Sen var jag ätstörd, blev gravt underviktig och tappade mensen pga det, samt slutade använda preventivmedel. Mensen var borta i flera år,även då jag blev normalviktig igen, tills den plötsligt kom tillbaka och jag blödde i tre månader utan stopp! För att få slut på blödningen sattes det in en hormonspiral som jag hade inne i fem år, när jag tog ut den kom mensen tillbaka och blev regelbunden. Pga att jag ville ha preventivmedel så satte jag in en till som satt i typ tre år tills nu, när jag vill ha barn.
Både när jag tog ut den första spiralen och när jag satte in och tog ut den andra så sa gynekologen att jag inte hade PCO, utan allt såg normalt ut.
Men jag hittar ingenstans att PCO faktiskt kan växa bort?
Nu är mensen regelbunden och äl-testerna ger mig maximal fertilitet dvs LH-stegring, jag tempar dock inte.
Ska man med detta tro att jag kan ha normal fertilitet så länge jag har en normal menscykel?
Jag är inte insatt alls, men skulle nog vilja påstå att så länge du har normal menscykel så har du normal fertalitet, och jag har familjemedlemmar med PCO som har fått barn på egen hand, tog lite längre tid bara :) Har du försökt länge? Ta tempen om du vill på ÄL svart på vitt, det verkar många gilla :D