Inlägg från: Anonym (Vänta inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vänta inte)

Hur gör man ett barn?

Kantarellen89 skrev 2018-10-01 18:22:21 följande:

Startar denna tråd mest för att få skriva av mig. Måste få dela med mig av tankarna och känslorna jag känner. Varför är det så svårt att bli gravid? Jag och min sambo har nu försökt att bli gravida i 14 månader, eller det var 14 månader sen jag slutade med p-piller. I början tog vid det lugnt, händer det sä händer det. Men efter att sex månader hade gått blev jag mer och mer orolig. Nu är jag här. Söndergooglad och beroende av familjeliv. Det har gått så långt att jag faktiskt funderat hur man gör när man skaffar ett barn. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag googlat det med! ???????? Regelbunden mens och ägglossning, vi är friska i övrigt och lever ett hälsosamt liv. Så frustrerande. Behöver nog egentligen inte ens förklara mer hur jag känner. Antar att ni som läser detta är i ungefär samma sits. Därför jag skriver nu också. Jag behöver prata med likasinnade. Det är svårt att få personer som inte är i samma sits att förstå, denna innersta längtan och förtvivlan.

Fick min mens idag. Igen. Efter en månad med faktiskt lite hopp. Blev snabbt tagen ner på jorden igen. Nu är jag frustrerad och ledsen och orkar inte hålla det inom mig.

Bestämt mig för att starta en utredning. Trots att det tar emot. Innerst inne så vill man ju bara få ?klara det själv?, bli överraskad, glad och förvånad över ett plus på stickan en dag. Men börjar inse nu att jag nog får lägga den önskan åt sidan och skapa mig en ny bild av det hela.

Har sagt sedan jag var ett barn att jag känner på mig att jag själv aldrig kommer kunna få barn. Folk har alltid sagt till mig ?att så känner alla, men så är det inte? så otroligt sorgligt nu när min så tidiga känsla har börjat bli bekräftad. Kommer jag aldrig att få bli mamma? Kommer min underbara, super snälla fantastiska sambo aldrig att bli pappa till mitt barn? Åh så ledsamt det är och så orättvist. Hur svårt ska det vara liksom?

Finns det någon som känner igen sig?

Från en som äntligen är gravid efter behandling så kan jag bara ge ett tips. Sök hjälp! Det finns så mycket man kan göra idag och oavsett hur ditt barn blir till så kommer det vara ditt barn och du kommer att känna lyckan över det. Men vänta inte. Inget blir lättare av att vänta, varken fysiskt eller psykiskt...
  • Anonym (Vänta inte)
    Kantarellen89 skrev 2018-10-01 18:36:30 följande:

Jaa det kanske är lika bra. Hade bara hoppats på att få slippa, att inte behöva. Hur länge väntade du innan du sökte hjälp?

Vi sökte efter exakt ett år av försök och är så glad jag inte väntade mer för det är mycket väntan i både utredning och behandling. I bästa fall blir man ju gravid under tiden, men annars har man ju inte förlorat tid i onödan...
  • Anonym (Vänta inte)
    Kantarellen89 skrev 2018-10-01 19:59:45 följande:

Okej, det var min plan från början med. Sen började jag hitta anledningar till att skjuta på det.. sökte ni privat eller via landsting?

Via landstinget. Lite längre väntetider blir det ju så, men det är ju dyrt att gå privat.
  • Anonym (Vänta inte)
    Anonym (Anna) skrev 2018-10-01 22:24:21 följande:

Återigen, sök hjälp. Råd om att inte stressa och sluta tänka på det är strunt (såvida man inte är under sådan stress att ägglossningen uteblir), p-piller går ur kroppen relativt snart och det är INTE normal att det dröjer mer än ett år efter att man slutat, och kosten har i de flesta fall endast marginell betydelse. Du kommer att få många mindre vetenskapligt förankrade råd i detta forum, men det bästa du kan göra är att söka hjälp och genomgå en utredning.

Tack! Blir så trött på alla råd om att sluta stressa. Som att det skulle kunna öka mängden spermier, få dem att simma rätt, bota endometrios eller PCO osv.

Bra sammanfattat och nu hoppas jag att TS tar mod till sig och söker hjälp. Och att det snart finns ett litet liv i magen.
  • Anonym (Vänta inte)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-10-02 07:23:52 följande:

Stressen höll på att ta knäcken på oss, 

Kroppen och själen mår bättre om den inte utsätts för extrem stress, om detta råder det inga tvivel.

Att stressa mindre är inte en bot för endometrios (som min sambo har) eller andra medicinska problem.

Sök hjälp, och gör det nu för det tar tid innan det blir resultat.

Glöm inte bort att hålla om varandra göra saker ni tycker om och framför allt älska varandra från lilltå till ögonbryn, det är en tuff resa men värt allt besvär när man väl har sin lilla solstråle i famnen.

Visst ska man försöka minska stressen och även söka hjälp för den om det behövs. Dock gör det inte en mer gravid, men det gör ju självklart resan lättare. Men att hela tiden få höra att det beror på stress skuldbelägger bara och gör att många bara blir mer stressade.
Svar på tråden Hur gör man ett barn?