• villbusa

Hur gör man ett barn?

Hejsan... ögnade bara snabbt igenom texten. Men kom direkt o tänka på en kvinna i min närhet. Hon hade jättesvårt o bli gravid o när hon blev så vart det tidiga missfall. Hon levde på kaffe cigaretter o pasta. Hon fick tipset att ta kosttillskott. O vips började det ramla ut ungar i parti o minut.

Nu förutsätter jag inte att du äter lika dåligt som hon gjorde. Men vi kan alla ibland behöva lite extra... så varför inte testa vitaminer o mineraler som komplement till kosten!

• villbusa
    Anonym (Anna) skrev 2018-10-01 22:24:21 följande:

Återigen, sök hjälp. Råd om att inte stressa och sluta tänka på det är strunt (såvida man inte är under sådan stress att ägglossningen uteblir), p-piller går ur kroppen relativt snart och det är INTE normal att det dröjer mer än ett år efter att man slutat, och kosten har i de flesta fall endast marginell betydelse. Du kommer att få många mindre vetenskapligt förankrade råd i detta forum, men det bästa du kan göra är att söka hjälp och genomgå en utredning.

Jag brukar oxå alltid hänvisa till vetenskap o beprövad erfarenhet. O självklart är det bra att söka hjälp. Samtidigt ska man ha klart för dig att det ibland är det det lilla på marginalen som behövs för att det ska funka. Så medan du väntar på att utredning ska genomföras är det ju ingen stor sak att testa t.ex. kosttillskott o kanske försöka hantera stressen så att den påverkar dig i mindre omfattning. Vi är alla olika med olika förutsättningar o det gäller även hur kroppen reagerar på stress eller näringsämnen. Det är inget ovetenskapligt med det.
  • villbusa
    Anonym (BM) skrev 2018-10-02 10:33:48 följande:

Kosttillskott har INGEN evidens. I så fall hade de rekommenderats. Ha sex varannan dag, sök hjälp på gynmottagning. Ring vårdguiden så kan de berätta vilka som är närmast. 

Nej det har det inte...däremot beprövad erfarenhet. Det finns en hel del som vetenskap inte kan påvisa men som ändå fungerar för vissa. Jag tror inte heller det löser allas problem. Men det är ett relativt enkelt o inte så dyrt att testa medan man väntar på utredning.
  • villbusa
    Anonym (BM) skrev 2018-10-04 05:42:09 följande:

Beprövad erfarenhet = evidens. Och nej, det är inte evidens med dessa medel. Man kan inte veta säkert att det var preparatets hjälp som gjorde att graviditet blev av just då. 

Nej beprövad erfarenhet är inte evidens. Evidens är vetenskapligt bevisat. Beprövad erfarenhet är när något kan fungera utan att det är vetenskapligt säkerställt.

Det finns ganska många fall där man kan anta att preparaten hjälpt men eftersom det inte varit under en vetenskaplig studie kan man inte med säkerhet veta. Beprövad erfarenhet....
Svar på tråden Hur gör man ett barn?