Anonym (Snart tvåbarnsmor) skrev 2018-09-30 00:51:09 följande:
Har en liten och väntar en till, om allt går enligt plan blir det 13 månader mellan. Jag resonerar som såhär
Fördelar: Vi är redan inne i småbarnssvängen och behöver inte "börja om", barnen kommer förhoppningsvis att ha glädje av varandra och kunna leka bra ihop, de kommer att ha liknande behov och intressen vilket gör det lättare med aktiviteter, etc, de kommer att skolas in samtidigt på förskolan och ha varandra där, de kommer förmodligen att utvecklas av att alltid ha någon i samma ålder att umgås med, småbarnsåren blir lite färre eftersom de sammanfaller.
Nackdelar: Blir tufft med en nyfödd bebis och en på 13 månader som just lärt sig gå och inte förstår att sitta still, kommer att bli tufft med sömnen det första året, vi kommer nog inte att ha mycket till socialt liv första åren, rädd att inte ha tillräckligt med tid och ork för det större barnet, tufft om trotsperioder sammanfaller.
På det stora hela ser jag fler fördelar än nackdelar, särskilt som jag gärna vill "ha det överstökat" när det gäller graviditeterna... Vi kommer dock att vara föräldralediga tillsammans ca ett halvår i början, annars hade jag nog inte fixat det...
Men men, detta är bara mina tankar nu innan tvåan kommer, kanske blir det mycket enklare eller tuffare än jag trott :)
Vad spännande för dig :)
Vad härligt att ni alla delar med er. Låter som att det är väldigt positivt med ett tätt syskon. Har inte hört nåt om att det är kaotiskt och råda mig att inte gör det. :)
Har inte bestämt mig över en natt men funderar på en sista nu innan allt är för sent. Min son är ju ensam sladdis och ensam hemmaboende just nu.
Vi bor 2 våningar upp i en 2a på 58kvm. Planen är egentligen inte att flytta men vi har ingen hiss. Nån som har Så med flera barn?