• Summerchild

Skaffa syskon tätt?

Vad är bra med att skaffa syskon tätt? Vet inte ens om jag vill ha en till. Ingen vågar vara ärlig runt ämnet eftersom den som svarar redan har 2 små. Jag får inga bra svar. Men vad kan bli värre än det redan är? Hjälp oss!

Tillåter anonymt eftersom du ska kunna tala fritt och ärligt. Tack!

• Svar på tråden Skaffa syskon tätt?
  • Anonym (Ö)

Ni ska ju absolut inte bli gravida förrn ni vet att ni vill ha ett barn till. Det är ju madness.

• Anonym (S)

Skaffa absolut inte fler barn förrän längtan efter en till kommer. Har 2, 3,5 och 6 år mellan mina. 2 var absolut sämst. Jobbigt för alla och är än idag när de är tonåringar. Bara konkurrens emellan dom. 6 år emellan är kanon! De har sån glädje av varandra utan konkurrens.

• Summerchild
    Anonym (S) skrev 2018-09-28 16:30:42 följande:

Skaffa absolut inte fler barn förrän längtan efter en till kommer. Har 2, 3,5 och 6 år mellan mina. 2 var absolut sämst. Jobbigt för alla och är än idag när de är tonåringar. Bara konkurrens emellan dom. 6 år emellan är kanon! De har sån glädje av varandra utan konkurrens.

Jo men jag har 4 barn det är 3 och 7 år mellan dom. Det är inte att få ett till barn det är frågan om. Det är tätheten jag inte vet om det blir lila lugnt som det är med 1. Eftersom det barn jag har 3 år mellan hade jag som helgbarn så jag vet inte riktigt.

Vill veta mer. Är det som tvillingar. Får jag aldrig vila?
  • Anonym (S)
    Summerchild skrev 2018-09-28 16:43:06 följande:

Jo men jag har 4 barn det är 3 och 7 år mellan dom. Det är inte att få ett till barn det är frågan om. Det är tätheten jag inte vet om det blir lila lugnt som det är med 1. Eftersom det barn jag har 3 år mellan hade jag som helgbarn så jag vet inte riktigt.

Vill veta mer. Är det som tvillingar. Får jag aldrig vila?

Men hur ska vi veta vilket barn du kommer få?
  • Anonym (Gärna tätt)

Jag har en son på två månader och vill gärna ha minst en till ganska snart. Trots att jag ibland tycker att det är jobbigt med ett barn. Visst kan det säkert bli konkurrens men jag har en syster som är tre år yngre och tyckte alltid att det hade varit roligare om det var något år mindre mellan oss. detta spelar såklart mindre roll idag. Sen är jag 31 så det verkar dumt att vänta för många år om jag vill ha mer än ett barn till.

• Celaena
    Anonym (Gärna tätt) skrev 2018-09-28 18:14:36 följande:

Jag har en son på två månader och vill gärna ha minst en till ganska snart. Trots att jag ibland tycker att det är jobbigt med ett barn. Visst kan det säkert bli konkurrens men jag har en syster som är tre år yngre och tyckte alltid att det hade varit roligare om det var något år mindre mellan oss. detta spelar såklart mindre roll idag. Sen är jag 31 så det verkar dumt att vänta för många år om jag vill ha mer än ett barn till.

Jag har drygt två år mellan de yngsta och tycker det är för tätt. Det var inte skoj när de var små och jag tycker inte alls att argumentet att de har mer glädje av varandra om det är tätt stämmer. Visst har de lekt med varandra, men de är absolut inte bästisar och ryker ihop mest av de tre och de har sina egna kompisar och liv. Snarare är bandet mellan den äldsta och den yngsta starkast och där skiljer det åtta år.

Jag och min syster är födda tätt och vi har aldrig dragit jämnt som unga. Nu som vuxna är vi självklart vänner men jag har en mycket bättre relation med min betydligt yngre bror.

Jag tror det är bättre för barn att ha lite mer åldersskillnad. Upplever att familjer som har 3-4 år eller mer mellan barnen får mer harmoniska barn som har bättre relation med varandra. 

• Anotherone

Känn efter ordentligt! Vill och orkar man så är det väl bara att köra på. Personligen hade jag aldrig pallat, men där är vi alla olika.

• Seven Costanza

Själv tänker jag inte "skaffa" fler om jag inte längtar efter en till. Har lagt ner tanken om att man skaffar barn tätt för att underhålla det barn man redan har.

• Seven Costanza

Ps mitt barn är 2,5 och jag känner absolut inte att jag orkar med en bebis, inte ännu åtminstone men man kanske ändrar sig.

• Charlotte861

Det beror helt på vad det är för barn! Jag har en syrra och de skiljer 20månader, vi är bästa vänner och umgås jämt men bråkade såklart när vi var små, men de hade vi nog gjort oavsett ålderskillnad.

Jag ska ha mitt andra barn i mars och de blir 18månader mellan! Känns kul och tror faktiskt chansen ändå är större att de blir nära varann i vuxen ålder.

Svar på tråden Skaffa syskon tätt?