Anonym (Gärna tätt) skrev 2018-09-28 18:14:36 följande:
Jag har en son på två månader och vill gärna ha minst en till ganska snart. Trots att jag ibland tycker att det är jobbigt med ett barn. Visst kan det säkert bli konkurrens men jag har en syster som är tre år yngre och tyckte alltid att det hade varit roligare om det var något år mindre mellan oss. detta spelar såklart mindre roll idag. Sen är jag 31 så det verkar dumt att vänta för många år om jag vill ha mer än ett barn till.
Jag har drygt två år mellan de yngsta och tycker det är för tätt. Det var inte skoj när de var små och jag tycker inte alls att argumentet att de har mer glädje av varandra om det är tätt stämmer. Visst har de lekt med varandra, men de är absolut inte bästisar och ryker ihop mest av de tre och de har sina egna kompisar och liv. Snarare är bandet mellan den äldsta och den yngsta starkast och där skiljer det åtta år.
Jag och min syster är födda tätt och vi har aldrig dragit jämnt som unga. Nu som vuxna är vi självklart vänner men jag har en mycket bättre relation med min betydligt yngre bror.
Jag tror det är bättre för barn att ha lite mer åldersskillnad. Upplever att familjer som har 3-4 år eller mer mellan barnen får mer harmoniska barn som har bättre relation med varandra.