Biverkning: viktuppgång. Eller?!
Jag äter flera mediciner som kan påverka vikten: Levaxin, Metoprolol (betablockerare), Venlafaxine, Lamotrigin och Quetiapine (Seroquel). Plus att jag tar Diazepam (Stesolid) vid behov. Puh...
Jag kämpar och kämpar för att hålla min vikt, men måste äta väldigt strikt för att inte gå upp på en gång. Det är lite drygt en månad sedan jag började med betablockerare (som migränförebyggande behandling, vilket funkar över förväntan, så jag vill inte sluta med den), och nu tycker jag att vikten börjar öka trots att jag äter och rör mig som tidigare.
När jag läser om personer med viktproblem "skyller" många på sina mediciner, och då får de ofta svaret att medicinen i sig inte är förklaringen, utan det är fortfarande så att det är kalorier in/ut som är förklaringen.
Vad är då orsaken till att man går upp i vikt när man äter vissa mediciner? Blir man hungrigare? Eller är det faktiskt så att förbränningen förändras...?
Just nu känns det ganska hopplöst. Jag har strävat så länge med vikten men nu går det åt fel håll och jag förstår inte riktigt varför. Jag äter väl förmodligen mer än jag tror, kanske...? Eller kan det faktiskt vara medicinernas "fel"?
Hjälp?!