• Anonym (Bipolär)

Biverkning: viktuppgång. Eller?!

Jag äter flera mediciner som kan påverka vikten: Levaxin, Metoprolol (betablockerare), Venlafaxine, Lamotrigin och Quetiapine (Seroquel). Plus att jag tar Diazepam (Stesolid) vid behov. Puh...

Jag kämpar och kämpar för att hålla min vikt, men måste äta väldigt strikt för att inte gå upp på en gång. Det är lite drygt en månad sedan jag började med betablockerare (som migränförebyggande behandling, vilket funkar över förväntan, så jag vill inte sluta med den), och nu tycker jag att vikten börjar öka trots att jag äter och rör mig som tidigare.

När jag läser om personer med viktproblem "skyller" många på sina mediciner, och då får de ofta svaret att medicinen i sig inte är förklaringen, utan det är fortfarande så att det är kalorier in/ut som är förklaringen.

Vad är då orsaken till att man går upp i vikt när man äter vissa mediciner? Blir man hungrigare? Eller är det faktiskt så att förbränningen förändras...?

Just nu känns det ganska hopplöst. Jag har strävat så länge med vikten men nu går det åt fel håll och jag förstår inte riktigt varför. Jag äter väl förmodligen mer än jag tror, kanske...? Eller kan det faktiskt vara medicinernas "fel"?

Hjälp?!

• Svar på tråden Biverkning: viktuppgång. Eller?!
  • Fjäril kär

En del mediciner gör att man samlar på sig vätska och därmed ökar i vikt. (tex hjärtmedicin, medicin för blodtryck etc) Och en del medicin innehåller stimulering av hormon och kan också bidra med viktökning. (Levaxin tex som ju direkt påverkar sköldkörtelhormonet)

• Anonym (Bipolär)
    Fjäril kär skrev 2018-09-25 15:49:21 följande:

En del mediciner gör att man samlar på sig vätska och därmed ökar i vikt. (tex hjärtmedicin, medicin för blodtryck etc) Och en del medicin innehåller stimulering av hormon och kan också bidra med viktökning. (Levaxin tex som ju direkt påverkar sköldkörtelhormonet)

Tack för svar! Levaxinet vet jag kan - och ska - påverka, men trodde egentligen att det gav viktnedgång. Vätska kan väl inte ge hur mycket viktuppgång som helst... men kanske är det det som hänt sedan jag började med betablockeraren iofs...?
  • Anonym (A)

Jag har provat att äta Venlafaxin, två gånger,
    Båda gångerna rusade jag upp 10 kg i vikt på bara någon månad.
    Och båda gångerna när jag har slutat med Venlafaxin, tappade jag nästan alla dom kilona lika fort.
    För mig var det uppenbart att det var Venlafaxinet som var skurken.
    Aldrig mer stoppar jag en sån i munnen. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (A) skrev 2018-09-25 16:07:22 följande:

Jag har provat att äta Venlafaxin, två gånger,
    Båda gångerna rusade jag upp 10 kg i vikt på bara någon månad.
    Och båda gångerna när jag har slutat med Venlafaxin, tappade jag nästan alla dom kilona lika fort.
    För mig var det uppenbart att det var Venlafaxinet som var skurken.
    Aldrig mer stoppar jag en sån i munnen. 

Men hu!!! Låter ju inte bra! Just Venlafaxin ska ju vara väldigt svår att sluta med, så den har jag räknat med att vara tvungen att äta många år till... Hur klarade du att sluta med den?
  • Anonym (A)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-09-25 16:10:40 följande:
    Men hu!!! Låter ju inte bra! Just Venlafaxin ska ju vara väldigt svår att sluta med, så den har jag räknat med att vara tvungen att äta många år till... Hur klarade du att sluta med den?
    Det var däremot inga problem, nån av gångerna.
    Jag bara la av, enligt ordinationen om utrappning.
    Jag märkte ingen större skillnad.
    Men jag tycker du ska prata med din läkare, det finns ju andra mediciner.
    För mig som har kraftiga humörsvängningar funkar Ergenyl perfekt, 
    Enligt min läkare är det en medicin man ibland ger till bipolära.
    Jag är inte bipolär men jag har starka drag av det, säger dom. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (A) skrev 2018-09-25 16:23:32 följande:
    Det var däremot inga problem, nån av gångerna.
    Jag bara la av, enligt ordinationen om utrappning.
    Jag märkte ingen större skillnad.
    Men jag tycker du ska prata med din läkare, det finns ju andra mediciner.
    För mig som har kraftiga humörsvängningar funkar Ergenyl perfekt, 
    Enligt min läkare är det en medicin man ibland ger till bipolära.
    Jag är inte bipolär men jag har starka drag av det, säger dom. 
    Tack för tips! Jag ska kolla med läkaren!
  • Anonym (Bipolär)

Fler tankar? Egna erfarenheter...?

Är det logiskt att jag får kämpa med vikten, med tanke på de mediciner jag äter? Eller har det inte så mycket med saken att göra som jag tänker, kanske...?

• vårstorm

Sen fattar jag inte varför läkare vill propsa på folk betablockerare som metropolol och annat skit trots att de är medveten om att folk blir feta som spärrballoner trots att folk äter normalt och rör på sig mer .Vore det inte bättre om man borde fasa ut dessa pissiga betablockerare som orsakar rejäl viktuppgång?

• vårstorm

Levaxin ges i syfte att få sköldkörteln att funka normalt och öka ämnesomsättningen ,och störd ämnesomsättning i kroppen ökar risken för att folk blir fet,högt blodtryck,kancer med mera ,och betablockerare som Metropolol och andra betablockerare är rena viktbomber om det visar sig att man går upp x-antal kilo trots att man tränar och äter lagom mängd mat.

evaxin
  • vårstorm

Skulle det vara så att någon eller några har drabbats av obesitas som är det latinska namnet på fetma tack vare betablockerare så borde det vara möjligt att stämma läkemedelsföretaget om deras betablockerare orsakar viktuppgång och obesitas .

• elmadumle

Många mediciner ökar väl aptiten också, och äter man mer går man upp i vikt. 

• Anonym (M)

Det tar tid att ställa in Levaxinet rätt så det kan också vara så att du har svårt att gå ner i vikt på grund av din Hypotyreos. Jag har hållit på med dosering i säkert tre år. Först nu börjar jag känna en liiiten skillnad men det är fortfarande svårt att bli av med kilon oavsett träning och diet. 

Har du en bra läkare som kan det här med Hypotyreos? 

Svar på tråden Biverkning: viktuppgång. Eller?!