Anonym (Blivande pappa) skrev 2018-09-22 09:46:36 följande:
Hur reagerar ditt barns pappa när du säger att du vill ha ensam vårdnad? Den risk jag kan se Finns är att den som inte är vårdnadshavare känner sig som en B-förälder och kanske inte blir lika engagerad som annars? Vilken nackdel ser du för dig att ha delad vårdnad? Är det inte bäst för barnet om båda är vårdnadshavare under förutsättning att de förmår samarbeta?
Hur ser processen ut? Blir båda automatiskt registrerade som vårdadshavare från början och sen är det upp till den förälder som inte är nöjd att starta en vårdnadsprocess ifall man vill, eller vad händer?
Han reagerade negativt. Och det är nog av samma anledning som du. Men grejen är den att just nu är du en b-förälder. Det är tråkigt och orättvist men det är så det är och det är inte för att du är sämre utan för att du inte känner barnet. Då är man det. Men om du sitter lugnt i båten och lär känna barnet så kommer du att få vårdnad senare. Så mitt råd är satsa på att lära känna barnet och få så mkt umgänge som möjligt samtidigt som du försöker ha ett bra samarbete med mamman. Ju bättre samarbete desto lättare för dig att få vårdnad i framtiden. Funkar inte samarbetet så kan hon hävda det och så får du aldrig vårdnaden.
Om man inte engagerar sig i sitt barn för att man (av goda skäl!) inte har vårdnad så är man en b-förälder på riktigt.
Jag tycker det är en fördel med gemensam vårdnad om bägge känner och älskar barnet och vill dess bästa och kan samarbeta, absolut, men så ser det ju inte ut nu. Man kan inte verka för barnets bästa om man inte känner det och hur samarbetet blir återstår att se. Att som blivande pappa pusha för vårdnad till varje pris kommer vara negativt för samarbetet.
Nej det som kommer hända är att först förlorar hennes ex föräldraskap och vårdnad om han har den. Då blir hon ensam vårdnadshavare. Sedan blir du registrerad som förälder men om hon inte skriver på om gemensam vårdnad får du inte det. Du får bara gemensam automatiskt om du är gift med henne. Förmodligen har även juristerna rått henne att inte ge dig vårdnad för så har de sagt till mig. Det hade verlat oansvarigt av henne som förälder att ge vårdnad till en man hon inte har relation med och kanske knappt känner.
Du kan driva en fråga om vårdnad rättsligt mot henne men det kommer kosta dig både ekonomiskt och i förtroende hos henne och vara negativt för ert samarbete. Dessutom är risken nästan garanterad att du förlorar iom att du inte känner barnet.
Vänta ett år eller så, yrka för maximalt umgänge och lär känna barnet på riktigt. Sedan när barnet ser dig som förälder och ert umgänge funkar bra så tar du upp frågan om vårdnad med henne. Förmodligen går hon med på det och skriver på direkt då. Annars kan du driva det rättsligt då och ha en stor chans att vinna (om du kan visa på att samarbetet funkar bra och att du är lika mkt förälder som henne i praktisk mening).