Anonym (Liknande) skrev 2018-09-21 16:35:08 följande:
Är i liknande situation fast jag är kvinnan och barnet är ganska litet. Ger gärna råd om jag kan. Förstår att det är jättetungt att kastas in i detta när barnet är så gammalt.
Har du träffat barnet? Är hennes ex okej med att testa faderskap på barnet? Vet du hur du vill att din kontakt med barnet ska se ut? Fundera på det i första hand kanske för om hennes ex går med på testningen går det fort. Annars kan det dra ut på tiden.
Risken för dig ekonomiskt är att du kan behöva betala retroaktivt underhåll men om det är mamman och exet som undanhållit detta fast de vetat om det så kanske du kan slippa det. Men du får betala framöver oavsett.
Råder dig att initialt låta kvinnan ha hela vårdnaden även om du vill ha umgänge med barnet och isf göra det till en senare fråga.
Har du någon ny relation?
Jag träffade barnet första gången för några dar sen.
Hennes ex är troligen ok med att testa.
Jag vill gärna ha kontakt så mycket som möjligt med barnet men inser att det kan ta lång tid innan barnet accepterar mig.
Jag vill gärna ha delad vårdnad redan från början. Varför skulle det vara bättre att hon har ensam vårdnad? Jag tror inte att hon skulle motsätta sig delad vårdnad.
Tolkar jag det rätt som att det i första hand är upp till parterna att lösa frågan om retroaktivt underhåll? Vad händer om de inte är överens?
Ja, jag har en ny relation och nya barn.