Inlägg från: Anonym (Blivande pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blivande pappa)

Faderskapsmål

Mitt ex har gjort slut med sin man och nu hävdar hon att jag är pappa till ett av hennes barn, vilket nog stämmer. Jag visste inte att det nu åttaåriga barnet fanns eftersom vi gjorde slut innan hon visste att hon var gravid på grund av att hon strulade med den man som nu blivit hennes ex. Hon har tagit kontakt med kommunens familjerätt för att utreda faderskapet. Finns det andra som har liknande erfarenhetet? Vad ska man tänka på? Råd till mig som blivande pappa? Fallgropar?

• Svar på tråden Faderskapsmål
    Anonym (Liknande) skrev 2018-09-21 16:35:08 följande:

Är i liknande situation fast jag är kvinnan och barnet är ganska litet. Ger gärna råd om jag kan. Förstår att det är jättetungt att kastas in i detta när barnet är så gammalt.

Har du träffat barnet? Är hennes ex okej med att testa faderskap på barnet? Vet du hur du vill att din kontakt med barnet ska se ut? Fundera på det i första hand kanske för om hennes ex går med på testningen går det fort. Annars kan det dra ut på tiden.

Risken för dig ekonomiskt är att du kan behöva betala retroaktivt underhåll men om det är mamman och exet som undanhållit detta fast de vetat om det så kanske du kan slippa det. Men du får betala framöver oavsett.

Råder dig att initialt låta kvinnan ha hela vårdnaden även om du vill ha umgänge med barnet och isf göra det till en senare fråga.

Har du någon ny relation?

Jag träffade barnet första gången för några dar sen.

Hennes ex är troligen ok med att testa.

Jag vill gärna ha kontakt så mycket som möjligt med barnet men inser att det kan ta lång tid innan barnet accepterar mig.

Jag vill gärna ha delad vårdnad redan från början. Varför skulle det vara bättre att hon har ensam vårdnad? Jag tror inte att hon skulle motsätta sig delad vårdnad.

Tolkar jag det rätt som att det i första hand är upp till parterna att lösa frågan om retroaktivt underhåll? Vad händer om de inte är överens?

Ja, jag har en ny relation och nya barn.

När jag skriver om delad vårdnad tänker jag främst på det juridiska ansvaret för barnet, att de två föräldrarna gemensamt bestämmer vad som är barnets bästa. Vad gäller boendet tänker jag att det kan ta mycket lång tid, kanske flera år innan det kan bli tal om något eventuellt växelvis boende. Just nu vet jag inte hur processen ska tänkas kunna se ut att jag närmar mig barnet, men det får ju ge sig allt eftersom. Jag är dock tacksam för råd om hur detta ska gå till.

Men berätta gärna mer om vad som är den juridiska skillnaden mellan delad vårdnad respektive att mamman har ensam vårdnad.

Anonym (Liknande) skrev 2018-09-22 01:07:19 följande:

Exet är (gissar jag) vårdnadshavare och barnet får inte dna-testas utan om inte pappan går med på det. Men nu gör han ju det så det är inget problem.

Ts, du bör inte ha vårdnad om du inte känner barnet. Hur ska du veta vad som är för dess bästa? Du kan ta din tid att lära känna barnet och ta upp frågan om vårdnad när du lärt känna barnet ordentligt. Det påverkar inte så mkt egentligen. Du får inte ta beslut om tex vilken skola barnet går på, medicinska utredningar etc. Men mamman måste då istället informera dig om detta. Det påverkar inte ditt umgänge. Däremot kommer det verka rättsligt underligt om du begär vårdnad nu direkt.

Hur reagerar ditt barns pappa när du säger att du vill ha ensam vårdnad? Den risk jag kan se Finns är att den som inte är vårdnadshavare känner sig som en B-förälder och kanske inte blir lika engagerad som annars? Vilken nackdel ser du för dig att ha delad vårdnad? Är det inte bäst för barnet om båda är vårdnadshavare under förutsättning att de förmår samarbeta?

Hur ser processen ut? Blir båda automatiskt registrerade som vårdadshavare från början och sen är det upp till den förälder som inte är nöjd att starta en vårdnadsprocess ifall man vill, eller vad händer?
    Fiona M skrev 2018-09-23 12:14:59 följande:

Vilka beslut tänker du att du ska vara med och fatta innan du känner barnet?

Jag är mycket bra kunskap om skolorna där vi bor så när det gäller skolval tror jag att jag kan komma med en del bra synpunkter.

Jag skulle nog motsätta mig att barnet får delta i någon sekts verksamhet om mamman mot förmodan skulle vilja det.

Jag har bra kunskaper om vilka möjligheter till fritidsaktiviteter som finns här och tror att jag har brasynpunkter att komma med.

Jag har mycket bra medicinska kunskaper och tror att det även är ett område där jag kan bidra.
Svar på tråden Faderskapsmål