Inlägg från: Lillalillis |Visa alla inlägg
  • Lillalillis

Bära, bära och BÄRA 6 månaders bebis

Min lille kille har blivit "bortskämd " med att jag burit och sjungit honom till söms tack vare hans kolik som liten. Och det fungerar ju och han somnar på ca 10 min men det börjar bli tungt att kånka och bära en 10 kg bebis. Är ensamförälder så har ingen att byta av med.

Har provat att söva honom i vagnen men han blir helt hysterisk. Har provat att ligga brevid honom i sängen men letar bara efter bröstet (ammar inte längre) lägga ner honom i sin säng är rena bestraffningen tycker han.

Så hur har ni gjort om ni varit i samma sits.

• Svar på tråden Bära, bära och BÄRA 6 månaders bebis
  • Lillalillis

Min lilla sprattelherre har vägrat babysitter och babygunga nu i 2 månader, han kravlar sig ur. Har testat babybjörn och sjal men det har inte heller funkat.

Får testa det du skrev om att göra en sakta förändring. Han är en bestämd och envis liten man som inte heller har något gosedjur eller vill ta napp så man kan visa att nu är det sovdags. Inte heller att bada, tvätta eller mörkt rum som rutin.

Hans favorit att lyssna på när jag sjunger är snickerboa med Emil, fort ska det gå och gärna studsa ????

• Lillalillis
    Anonym (Igenkänning) skrev 2018-09-21 08:19:12 följande:

Hans favorit att lyssna på när jag sjunger är snickerboa med Emil, fort ska det gå och gärna studsa ????

Förlåt, men det här skrattade jag högt åt. Känner igen oss!! Vi sjunger Bamse snabbt och studsar upp och ner, haha. Vi har också "skämt bort" (mormors ord...) vår lilla och hen somnar nästan aldrig utan tutte och snabbt gung. När jag får energi ska jag börja vänja in nytt men känns så motigt. På kvällarna vill jag ju liksom bara ha lite lugn och ro och inte börja jobba hårdare, eh. Men jag antar att det gäller att se det i ett lite längre perspektiv... Håller tummarna för att det löser sig för dig!

Haha "tur" att vi är fler som "skämmer bort" dom:) Lugn och ro, ja det ser jag fram emot framöver och sömn:) då denna lilla rackare sover 1 timma i taget på natten sen är det gråt.

Men skam den som ger sig :)
  • Lillalillis
    Liinda1 skrev 2018-09-27 10:55:19 följande:

Precis samma här! Min lilla kille hade kolik och strul med magen tills han va 6-7mån fortfarande väldigt pruttig på natten . Är idag 10månader, och måste vagga å sjunga honom till sömns, lägger ned i sängen, då vaknar han och skriker direkt. Lägger mig bredvid och får snabbt ta fram tutten å låta han smutta tills han somnar (tagit bort långsidan på hans säng) .. Sen vaknar han i genomsnitt 18ggr per natt. Flera ggr i timmen, och måste upp å vagga eller ge tutten. Inte fått sova mer än 10-20min i sträck på 10mån nu. Orkar fan inte mer snart.. Kan tillägga att jag prövat många olika sätt, men inget funkar ???????????? hans storebror va precis likadan, och de va först vid 3års ålder han började sova hela nätterna ????

Men oj stackare.

Jag fick råd av en sömnpedagog att vid varje gång han ska sova så ska man först ge mat (mat ska inte förknippas med sömn enl henne) sedan genomgå kvällsrutin.

Sen lägga barnet i sin säng, kommer garanterat gråta och så fort han gråter lyfta upp och trösta och typ säga mamma är här. Läggs ner honom igen och ta upp och trösta. Aldrig låta honom ligga och gråta utan trösta vid minsta gråt.

Tänkte att jag testar detta, och första kvöllen höll vi på 1 1/2 timma.... nu är vi nere mellan 5 och 20 min utan hysteriskt skrik. Han ligger kvar i sängen längre och längre. Är inne på 3e dagen och än har jag inte burit honom till sömns.

Så det viktiga om du vill testa detta är att inte ge upp utan hela tiden upp och ner och trösta. Det skär i mammahjärtat.
Svar på tråden Bära, bära och BÄRA 6 månaders bebis