Liinda1 skrev 2018-09-27 10:55:19 följande:
Precis samma här! Min lilla kille hade kolik och strul med magen tills han va 6-7mån fortfarande väldigt pruttig på natten . Är idag 10månader, och måste vagga å sjunga honom till sömns, lägger ned i sängen, då vaknar han och skriker direkt. Lägger mig bredvid och får snabbt ta fram tutten å låta han smutta tills han somnar (tagit bort långsidan på hans säng) .. Sen vaknar han i genomsnitt 18ggr per natt. Flera ggr i timmen, och måste upp å vagga eller ge tutten. Inte fått sova mer än 10-20min i sträck på 10mån nu. Orkar fan inte mer snart.. Kan tillägga att jag prövat många olika sätt, men inget funkar ???????????? hans storebror va precis likadan, och de va först vid 3års ålder han började sova hela nätterna ????
Men oj stackare.
Jag fick råd av en sömnpedagog att vid varje gång han ska sova så ska man först ge mat (mat ska inte förknippas med sömn enl henne) sedan genomgå kvällsrutin.
Sen lägga barnet i sin säng, kommer garanterat gråta och så fort han gråter lyfta upp och trösta och typ säga mamma är här. Läggs ner honom igen och ta upp och trösta. Aldrig låta honom ligga och gråta utan trösta vid minsta gråt.
Tänkte att jag testar detta, och första kvöllen höll vi på 1 1/2 timma.... nu är vi nere mellan 5 och 20 min utan hysteriskt skrik. Han ligger kvar i sängen längre och längre. Är inne på 3e dagen och än har jag inte burit honom till sömns.
Så det viktiga om du vill testa detta är att inte ge upp utan hela tiden upp och ner och trösta. Det skär i mammahjärtat.