Inlägg från: Anonym (hela tiden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hela tiden)

Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?

Gran Canaria kanske, föjde länge en youtuber som bodde där. De har flytta hem till sverige nu. Men det verkade va så underbart väder, så stressfritt samhälle mm... typ det där "jag kommer när jag kommer" är ju rätt typiskt spanjorer. Att tänka att man inte ska stressa. Haha... jag som är stressad jämnt hade innan spanska grannar som flytta hit från spanien. De undra varför jag gick ut genom dörren samma tid varje morgon för o hinna till skolan... deras ungar kom sent var o varannan dag typ. Hahah...

Spanien är ju dessutom relativt lätt att flytta till. Tänker på att de e ju med i EU så det gör flytten bra mycket lttare. Kan använda svenskt körkort mm. Men måste till sverige o förnya de båda då o då... men ändå liksom :) man lär ju ändå vilja åka hem till släkt o vänner så man får väl planera lite. Kort utflykt till polisstation o ta bild o fylla något papper borde man hinna med.

Tack, jo. Försökte sova men det gick inte så bra... nu känns det lite försent att lägga sig o sova. Men nu är jag jättetrött och vill bara sova. Aja. Om några timmar kommer piggheten...

Kram

• Anonym (hela tiden)

Jo, kan inte fokusera på något, är för stressad o har för mycket tankar så allt går i slowmotion eftersom jag inte har fokus på vad jag "ska".

Kopplar nog bäst av när jag sover - när jag väl lyckats somna alltså. Annars i sängen med iPaden, någon engelsk serie brukar fungera bra. Pratar o använder mig ju mer av svenska, så engelska blir lite annorlunda att höra (fast 99% av det jag ser i iPaden är på engelska) och krävs liiiiite mer koncentration för att hänga med fullt ut i handlingen. Bilden hjälper ju till, men ändå att hänga med i talet liksom.

Nej, det bar nog 6-7 år sen jag läste en bok frivilligt sist. Har som du inte tillräckligt med ro för att kunna sitta o läsa. Ska eventuellt (beror på om jag får igenom det eller ej) tvingas läsa en gjock bok till en svenska uppgoft, vill inte... får se om jag slipper läsa boken. Kan bli så. Hoppas verkligen det!

Ibland läser jag någon artikel i tidningen. Läsa i pappersform som en vanlig tidning går inte. Men att läsa på nätet (gp, svd eller dn o liknande) fungerar bättre för då kan jag enbart läsa en artikel i taget liksom. Sen stänga fliken så jag inte vill/hinner/orkar läsa mer.

Kram

• Anonym (hela tiden)

Nä, meningen med uppgiften är att just läsa en bok... men kanske får göra den på ett annat sätt eftersom läsa böcker för mig just nu är näst intill omöjligt. Kan ju inte koncentrera mig på den, att läsa är inga problem men att sen minnas vad jag läst i en bok som tar 4v att läsa... ja... det är omöjligt. Så därför kanske jag skulle få hoppa boken och göra den muntliga presentationen på ett annat sätt.

Jag vet ej hon jag såg på hade 4 små barn så de åt la ganska tidigt. Men hon sa nog ngn gång att de äter middag väldigt sent. Ja, att få sova på dagen skulle ju passa oss nattugglor. Än nättre att de är nattugglor allihop där! Gillar verkligen inte att samhället här är så himla fyrkantigt och alla ska glatt gå upp tidigt på morgonen, annars är det fel på de som är trötta...

Tänk bara på alla som går in i väggen... det är ju ofta yttre faktorer som påverkar dem negativt. Och sen det här duktiga flickan syndromet. Att vara duktig. Usch... irriterande. Så på ett sätt är det samhället som gör dem sjuka... bu *stor tummen ner*

Ja, haha packa ner nära o kära skulle ju va något. Men det är ju "bara" 5h att flyga o en tidszoon så det går ju ganska lugnt med tidsomställningen. 1h är ingenting, varit i Kina 3 gånger o dit är det 7h på vintertid och 6h på sommartid (för kina har samma tid hela tiden). 2 gånger på vintertid o en gång på sommartid. Men 6h tidsomställning är bra mycket det, ändå om 7h är mer. Nä, får bli något land med mindre tidsomställning om jag ska bo utomlands. Haha. Och packa ner nära o kära :)

Jag gillar inte heller att flyga. Blir helt utmattad av det. Tycker det låter så mycket inne i flygplanet, plus att det är som en klaustrofobisk feeling där och att man är fast med sina medpassagerare i det metallröret i flera timmar och kan inte komma därifrån. Ingen återvändo. Plus att det gör ont i öronen vid start och landning... känns dessutom läskigt. Huh, kommer nog aldrig vara trygg i att flyga flygplan...

Kramiz

• Anonym (hela tiden)

Precis. Men det är ju inte mitt fel att jag är stressad och mår dåligt och har ångest. Hade det varit mitt fel hade jag ju givetvis ändrat på det för att slippa allt detta. Herregud liksom... ja jag försöker ju och får mycket hjälp. Men det går ändå inte i en handvändning. Det tar tid.

Jag förstår inte varför det ska vara så fult och slappt att råka vara nattuggla... kanske alla nattugglor ska jobba natt, då har man ju något att "skylla på" på semestern och lediga dagar mm till varför man somnar sent - van vid att inte sova alls.

Som för dig får jag läsa om samma sak många gånger när jag är stressad. Vilket gör att det tar längre tid och känns som wast of time. Vilket ju stressar mig ännu mer. Men det beror lite på, ska jag läsa om något jag redan kan brukar det gå bra, eftersom då kan jag redan lite så det är inte så mycket nytt. Annars är det mycket läsa om och om igen. Men om jag har tex 20 instuderingsfrågor till X antal sidor/artiklar med text har jag lärt mig att ta fram sökfunktionen och liksom söka på sidan. Alltså efter ett ord, och då kunna läsa just det stycket och sedan svara. Så det finns ju små knep för att underlätta lite.

Åh, vad skönt att slippa sommartiden! Men samtidigt trist för det betyder att det kommer bli mörkare snabbare även på sommaren. Det där ställa om klockor gör ingen hemma hos mig. Alla klockor ändrar sig själva, men minns innan vi hade det. Hua... var svinjobbigt att ändra alla klockor och stå på stolar för att fixa klockorna osv.

Asg hahaha, nej veva ner rutan på ett flygplan rekommenderas inte. Jag åker hellre tåg än buss faktiskt, tycker inte om buss för de får mig att må illa. Och sen gillar jag tåg för de har ofta mer utrymme. Men såklart tragiskt med alla djur som blir påkörda och alla som tar självmord. Hua... tåg har jag inga problem med. Inte spårvagn heller. Men däremot tunnelbana. Nej... där går min gräns. Det klarar jag inte av. Inte heller pendeltåg (syftar på sådanna i och runt om stockholm).

Sedan anser jag det som en överskattad stad oxå, liksom visst är staden jättefin och visst är det sveriges huvudstad. Men gillar inte detta med att folk som bor där (inte alla, men många) anser sig bäst och hund-och-katt diskutionerna (även kallat lillebror-storebror-diskutionerna) mellan sthlm o gbg är jag allergisk mot. Blir så förbannad på att man inte bara kan betrakta dem som städer. Eller ja, sthlm kommer väl alltid ha lite högre status MEN att skryta om att vara stockholmare (ja, sorry alla stockholmare, ni lär hata mig nu) blir bara så dumt i min mening. Liksom herregud, det är en helt vanlig stad som råkar vara sveriges huvudstad. Det är hur jag ser det. Hur jag nu kom in på detta... haha.

Nattis, sov gott o trevlig resa :)

• Anonym (hela tiden)

Ja, absolut! Det är ju inte självvalt att ha det såhär direkt. Kan relatera till det du skrev innan om svårt att koppla av, blir du oxå trött av att inte alltid kunna koppla av helt?

Har du något fritidsintresse som får dig att "rensa huvudet"?

• Anonym (hela tiden)

Välkommen erik!

Brukar också vakna några gånger per natt... för mig är nätterna jobbigast för jag vill sova men har svårt att få ro nog till att somna. Förstår dock dkn mening med att det är skönt att sova för att slippa helvetet... önska det var likadant för mig. Sova har tyvärr blivit en ångestladdad grej för mig, en tid på dygnet då hjärnan vill allt annat än sova...

Håller med dig om att morgonen är jobbig när man inser att inget är borta och att skiten finns kvar... usch.

• Anonym (hela tiden)

Åh, vad mysigt det låter som ni har det! Ja, hoppas verkligen vi alla vaknar upp på bättre humör imorgon!

Nä, somna typ 5 imorses och sen väcktes någon timme senare, runt 8. Somnade någon timme senare och sov 2 timmar. Sen kändes det lite försent o då jag kolla upp busstiderna skulle det tagit närmare 3 timmar (ska vanligen ta 2 timmar), eftersom det är helg så går ju bussar, tåg o spårvagnar inte lika ofta så väntetiderna skulle bli längre. Plus att jag inte har packat eller något än så jag hade varit där runt 5-6 tiden isåfall. Dessutom varit jättetrött idag hela dagen så hade inte heller orkat. Blir vila hemma idag och imorgon. Eller ja, imorgon ska jag ta tag i att plugga och göra klart den skiten. Så jag vet inte hur lugn den dagen blir. Men på måndag åker jag kanske dit, är ju vardag då med så buss, tåg och spårvagn går oftare och med mindre väntetider mellan (eftersom de går oftare är de ju lättare att matcha ihop så väntetiden blir liten). Men då ska jag också åka hem på tisdagen så blir ju inte jättelänge. Får väl se till o komma upp tidigt på morgonen, haha.

"Tålamod är en fiskares bästa vän" (eller vad är det nu man säger?) kanske ska man bli fiskare så kanske man får bättre tålamod? Hehe.

Kram till er alla, hoppas ni haft bra dagar!

• Anonym (hela tiden)

Hello, I'm stupid...

Klockan är 12.26am så det är ju söndag... blev inte åka till mormor igår och blir plugga idag och kanske åka till mormor imorgon.

Hoppas det inte blev allt för rörigt nu...

• Anonym (hela tiden)

TrueLove12: har du ingen alls du kan prata med? Någon annan nära kompis eller släkting?

Varför kan du inte prata med din man om hur du känner?

Tror det är upp och ner för många av oss. Ibland bättre ibland sämre. Men försök ta vara på de bra stunderna! Tänk på de bra stunderna när du är i en sämre period. Tänk på att det är en period och inget permanent! Även om det är jättesvårt att genomföra (och lätt att säga).

Tråkigt att vi är såpass många som inte mår bra.. vad har vi gjort för att förtjäna detta liksom..?

• Anonym (hela tiden)
    TrueLove12 skrev 2018-10-07 01:57:06 följande:

Njae inte direkt inte många man vågar prata med tyvärr och sen försöker vi med skaffa barn tex och misslyckats de har tagit mig hårt de senaste. Detta kan jag inte prata med vem som helst heller. Han förstår inte hur jag riktigt mår och tycker mer att jag ska sluta deppa ihop och lägga av typ. Jag har desutom depression som gör väldigt mycket oxå av mitt mående

Åh, finner inte riktigt ord men är ledsen för er skull att det inte gått vägen för er att skaffa barn. Förstår att du inte kan prata med vem som hellt om detta.

Det med att inte våga prata med folk om hur man verkligen mår, kan jag verkligen relatera till. Jag var (och är) precis likadan, kännde att jag inte ville belasta någon annan med mina problem och att det gjorde dem deppiga. För mig har kurator och psykolog hjälpt, det får mig att få ur mig saker och kunna prata om saker jag annars inte kunnat prata om. Tror du något sånt skulle kunna hjälpa dig?

Depressionen (stavade jag fel kanske?) påverkar såklart ditt mående, det förstår jag. Men är din man helt påläst om vad depression innebär? Annars kanske han kan läsa in sig lite mer på ämnet, tänker att det kanske kan hjälpa honom att på ett annat sätt kunna förstå dig och ditt mående?

Ingen av oss här i fråden vet vem du är irl, så vill du (på dina villkor!) får du som alla andra här skrova av dig! Klago-tråd liksom, hihi. Nä, kanske inte riktigt men vissa dagar klagar vi mer än andra, åtminstånde jag har dagar då jag enbart klagar. Gör inget annat än att klaga. Hehe...

Skickar styrkekramar till dig & alla andra kämpar här inne!
Svar på tråden Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?