• elsi

Låta syskon på 13 hämta/lämna yngre syskon på 6,5 år från skolan?

Maripossssa skrev 2018-09-16 10:04:02 följande:

Det har hänt vid ett tillfälle att vår 13åriga dotter har hämtat sin bror på 6,5 år med buss en gång vid ett tillfälle där både jag och pappan fick förhinder. Allt gick bra. De åkte en buss som går direkt dit och hem och ligger i anslutning till hemmet och skolan. 

Nu har jag börjat fundera på om hon kanske ska börja hämta och lämna vissa dagar? Det skulle underlätta väldigt mycket för mig. Dock att sonen fortfarande ska gå på fritids och sonen är aldrig ensam hemma med dottern längre än kanske 30 min-1 tim. 

Pappan jobbar i höjd med en halv bussresa och kan ta sig hem eller möta dom i värsta fall, om något skulle hända. Jag jobbar dessvärre i grannstaden. Morföräldrar jobbar oxå i stan ifall något skulle hända. 

Är det för tidigt?

Här finns en bra artikel till mitt tänk. 

www.forskning.se/2018/01/12/barn-som-sjalva-tar-sig-till-skolan-mar-och-presterar-battre/

Jag tror absolut att det går bra för båda barnen och att en 13-åring kan ta ett sånt ansvar. MEN din 13-åring ska inte behöva ta föräldraansvar för sitt småsyskon.

Din 13-åring bör få ha frihet att träffa kompisar och göra annat kul på egen hand utan att känna ansvar för att hämta och passa syskonet. Så ibland tycker jag är hjelt ok, men inte alltid och inte för ofta. 

Jag fick ett sladdsyskon när jag var 10 år och fick ofta hämta och passa henne och det blev ju på bekostnad av min egen tonårstid. Jag kunde ju inte hänga med en kompis på stan eller hem efter skolan, för då skulle jag hämta syrran på förskolan. Det blev inte alls bra för mig. 
Svar på tråden Låta syskon på 13 hämta/lämna yngre syskon på 6,5 år från skolan?